Jag skulle bli väldigt tacksam om någon har tid att hjälpa mig styra upp mitt sparande. Jag känner mig förvirrad över hur jag ska spara i fyra hinkars principen samt få pengarna att växa så fort som möjligt. Jag är ny till sparande. Brukade lita på banken men har förstått att de bara ser till sitt eget bäste.
Jag är 42 år har två små barn och sambo. Bor i bostadsrätt. Jag har varit föräldraledig i snart fyra år och har då enbart kunnat spara minimalt. Jag har jobbat utomlands större delen av mitt arbetsliv och har därför en väldigt låg inkomst och premiepension. Min utländska pension sitter fast på ett konto och är ej investerat. På grund av allt detta känner jag mig tyvärr ganska så pessimistisk över min ekonomiska framtid och är desperat att vända denna situation till det bättre. Finns det hopp eller är det för sent?
Mitt nuvarande sparande:
Buffert 100 000kr som ligger på ett sparkonto hos Avanza.
Lysa (100% aktier), 200 000kr. Månadssparar en liten summa.
Ska spara 8000kr/månaden (10 000kr om det går) när jag börjar jobba efter sommaren. Hur ska jag bäst fördela dessa pengar. Jag behöver en mellanriskhink men hur ska jag få till den när jag inte har kapital för det? Vill självklart ha så stor avkastning som möjligt och känner att jag inte har råd att få mindre än 7% men har heller inte råd att förlora det lilla kapital jag har. Tacksam för alla råd jag kan få.
Hur ser din och sambons ekonomiska upplägg ut? Om du har varit föräldraledig i 4 år medan han tjänat pengar borde han absolut kompensera dig för utebliven tjänstepension . Gällande den allmänna pensionen kommer den som tjänat minst få pensionsrätt för barnaår, vilket borde tillfalla dig.
Det känns inte okej att sambon har haft möjlighet att spara och inte du när ni är en familj. Jag tycker man behöver nån form av gemensam ekonomi när man har gemensamma barn.
Har du möjlighet att göra nåt åt pensionspengar a utomlands?
Sen tänker jag att du har 200 000 kronor investerade, och kommer att ha möjlighet att spara ca 8000 kr/månad och har ca 25 år innan du går i pension. Lägg in det i ränta på ränta kalkylatorn, det har stora möjligheter att växa mycket på sikt
Sambon har betalat för det mesta under dessa fyra år och har också bara kunnat sparat en mindre summa. Sparade pengar och pension säger han är till familjen. Jag litar på detta men känner att jag vill ha min egen ekonomi under kontroll. Jag har varit i en ekonomisk beroende situation under en längre period och känner att det skulle vara bra för både mig och sambon om detta upphörde. När jag börjar jobba ska vi köra % på allt så det blir rättvist.
Ränta på ränta kalkylen är positiv. Problemet är att jag inte vet hur jag ska investera för att nå detta? Borde jag tex förutom lysa spara i separata fonder som tex Spiltan aktiefond investmentbolag, Avanza energin marken och en tech fond för att maximera? Angående aktierna borde jag köpa fler, fokusera på fonder eller bara köra Lysa? Så många frågor 😵💫.
Grunden som förespråkas här på forumet är passivt sparande i breda infexfonder eller fondrobot. Jag är själv nybörjare så har inget mer att tillägga om det . Men tycker att du ska känna att du har jättebra förutsättningar att bygga upp ett kapital utifrån det du kommer att kunna spara från och med nu.
Du skriver i trådstarten att ni bor i bostadsrätt så undrar hur belåningen ser ut för er? Ifall ni känner er nöjda med belåningsgraden som ni har idag skulle jag lägga in merparten av pengarna på lysa. Kör hårt!