Feedback på sparande

Snurrar en del negativitet kring aktiemarkanden nu i vissa delar av forumet och även i min närhet. Det kan få mig att må dåligt från tid till annan. Även fast jag vet att jag har lång tidshorisont.

Livssituation:

• 29 år
  • Ingenjör på storbolag
  • Lön på 37 000kr/ mån
  • Bor i en “liten” stad, tänk borås, gävle, eskilstuna, karlstad.
  • Villa under 2 M sek med 75% belåningsgrad
  • 2 bilar värda 350 000kr tot
  • inga lån utom bostaden

Nu har jag högrisk 10år+
100% aktier på lysa om 100 000kr
80% aktier 20% guld på avanza 100 000kr
50/50 aktier guld på SAVR, typ auag och coeli 16 000kr
Sparande till kidsen 90/10 på lysa 20 000kr
Tot högrisk 236 000kr

Mellanrisk ca 5 år
60/40 på avanza ca 250 000
Utlande cach till närstående 100 000kr + ränta
Övervärde bostad 400 000kr inkl mäklaravgift och med inräknat uppskov.
Tot mellanrisk 750 000kr här räknar jag med bostad

Lågrisk, < 5 år
240 000kr cach
30 000kr på lönekontot
50 000 kr på kreditkort
270 000-320 000kr cach

Har väntande husköp (<3 år) där jag kommer använda cach och villans övervärde om 600 000kr (400 000 hus, 200 000 cach)

Reaktion under covid-krach: sålde av räntor som inte aggerade tillräcklig krockkunnde och köpte globala aktieindex.
Reaktion under 2018 nedgång: gjorde ingenting utom månadssparande. Har bara sparat sen 2015.

Men nu är jag av någon anledning skitnojjig för att mina tillgångar ska gå ner. Bör jag vara orolig eller är tänker jag helt snett? Eller är jag av svagare psyke än jag trodde? Ska jag minska min risk, eller ska jag rent av öka? Mer guld?

I längden går börsen upp. Så vad händer om den går ner imorgon? Det blir bara ett problem om du måste sälja imorgon. Annars är det bara att vänta på nästa uppgång. Behöver du sälja något som du har på börsen inom 5 år?

Rent spontant så tycker jag att du tar lite för lite risk räknat på ditt hela kapital. Din mellanrisk på 250K och Lågrisk är på 250K. Jag skulle halvera bufferten och putta in de i högrisk. Halva mellanrisken in på högrisk.

Om du behåller fördelningen så behöver du fundera på varför du behöver så mycket. Hur mycket humankapital har du? Som ingenjör bör du sitta rätt säkert.

Sen behöver du träna på att härda psyket. Försök att automatisera så mycket så möjligt och logga inte in när det har krashat. Utan fortsätt bara.

1 gillning

Tack.

Bufferten/lågrisken är hög pga att jag vill flytta till större boende. Planerar att bruka 200 000kr i cach för detta.

Helt sant, min mellanrisk är lite på höga sidan. Det är även den som gått bäst på senaste tiden i och med att jag drog upp risken i den lysaportföljen under aprill månad. Har nu normal nivå igen. (Jag vet det var inte enligt skolboken att marknadstajma). Men jag skulle ju utan vidare kunna lägga in i alla fall 50 000-100 000kr i högre riskklass.

Har hyfsat högt humankapital, då jag jobbar som ingenjör på ett stort bolag och ser inte att jag ska behöva gå utan arbete i någon närtid. Lönen är väl ok för min ålder och att det inte direkt är någon storstad jag jobbar i. (Man får ett skitfint hus för 3 milj här)