Ny på det här o skulle uppskatta hjälp m att fördela mitt sparande. Försöker få ordning på det, och har lyssnat på avsnitten, men är svårt tycker jag att göra en uppskattning hur mkt man ska lägga i varje hink, har alldeles för mkt tror jag i lekhink, mellan-och lågrisk, men vet inte riktigt hur jag borde omfördela.
Lite bakgrund är 30 + snart 2 barnsmamma, hus som är i visst renoveringsbehov, men inget vi prioriterar nu, egenföretagare, inga stora utgifter närmsta åren
Banken utan ränta 300’ Lysa bred
Lågrisk 30/70 200’
Mellanrisk 60/40 1 100’
Högrisk 90/10 3 200’
Maxad risk 100/0 60’ Avanza
Fonder 270’ avanza global, zero o spiltan aktiefond
Aktier 2 100’ fördelat på 10 bolag, men 50 % i amazon…
Tänker att jag borde lägga mer i högrisk på lysa, kanske sälja av alla aktier eftersom jag inte kan så mkt om det o de övriga fonderna på avanza? Och våga sätta in lite mer av pengarna som skrotar på banken? Har under våren försökt sälja av aktier, men är svårt nu när marknaden gått så bra, så man blir girig o sen amazon som gått rätt dåligt har man velat vänta lite med…
Vad är rimligt att ha på banken? Den lågrisk på lysa ska väl eg vara 20/80, men det gav så lite så höjde, men den verkar inte alla ha, ska jag ta bort den helt? Hur mkt bör man ha i Mellanrisk, försökt titta på instruktionerna, men tror att jag gjort galet?
Spontant känner jag att det är väldigt mycket pengar i mellanrisk. Tänk på att övervärdet i huset nog ligger i mellanriskhinken.
Ska ni/du använda 1,1 milj till något i närtid (6år) eller kan dem ligga längre? Ska de inte användas inom 10 år så kan du ju skifta över lite mot högre risk.
Du har ju gjort ett oerhört bra jobb med sparande och är ung så det känns som att du har bra marginaler.
Edit: såg att det var 3,2 milj i högrisk redan. Tänkte först att det var 200 000… då tycker jag du kan ha det som det är haha.
Nej vi har inte några särskilda utgifter planerade inom 6 år, så det är nog en smart lösning å flytta en del, o huset ligger väl som du säger också i Mellanrisk, men vilken nivå bör man kanske ha i Mellanrisk hink ungefär då? Nån som vet?
Jo det hade ju varit nåt, men är inte så bra på att spendera pengar, har gjort en rejäl klassresa på korttid, så det känns lite olustigt att spendera, vill först säkra upp på alla sätt
Ah, ja det känns väldigt dumt att det blev så mkt i amazon, bara blev så o inte löst situationen ännu, just nu hoppas jag att de ska gå upp lite innan jag säljer av dem.
Om man tänker stay rich fasen lägger man mer i Mellanrisk hinken va? Så isf kanske okej m den storleken eller tänker du att man helt tar bort högrisk hinken o lägger allt i mellanhinken?
Alltså, om jag hade haft din ekonomi hade det gjort väldigt stor skillnad och jag hade definitivt gått in i någon mer stay rich-aktig fas.
Med det sagt så är du ung, verkar dra in bra med flis, verkar inte ha planer på att sluta jobba, osv. Ditt humankapital är högt. Du verkar inte behöva pengarna. Varför inte köra vidare och fortsätta investera enligt get rich? Varför sakta ner om man inte behöver, liksom.