Hej! 30 åring med 47k bruttolön. Tidigare sparat i aktiva (dyra) Handelsbankfonder men efter att hört talas om det här forumet har jag under 2 veckor flyttat runt mitt sparande (kanske lite impulsmässigt måste jag säga).
Bakgrund: bor tillsammans med sambo i nyinköpt bostadsrätt. 600k i kontantinsats på lägenhet värd ca 4,4m. Blir sannolikt boende 3-4 år.
Nu har jag alltså flyttat mina runt mina sparpengar och landat i ett buffertkonto på drygt 150k (kommer dock bli en del utgifter närmsta tiden så i praktiken snarare 120-130). Jag startade en lysa robot 90/10 m 120k. Lagt in 285k i Avanza enligt följande:
60% Länsförsäkringar global
10% allabolag Sverige
10% spiltan investment
10% emerging avanza
10% globala småbolag Handelsbanken
Startat autogiro månadssparande med 3000 lysa och 3500 avanza enligt kvot ovan.
Den stora förändringen mot tidigare är att pengarna i börsen tidigare var överviktad mot Sverige, sen var uppskattningsvis 30% räntefonder.
Iom att det här gick lite snabbt börjar jag nu tveka lite, ffa om det är för hög risk. Kommer sannolikt inte ”behöva” de investerade pengar alls inom 3
År. Däremot kanske vi faktiskt vill köpa just ett hus om 3 år och potentiellt behöver vi då åtminstone en del av dessa.
Borde jag omjustera? Tänker själv att jag kanske borde sälja av 100k i avanza och istället in i Lysa och ändra till 70/30.
Är egentligen inte så rädd för att förlora pengar men vill dock känna att jag gör ’rätt’!
Tackar för tips till en nybörjare!