Feedback - för hög risk?

Hej! 30 åring med 47k bruttolön. Tidigare sparat i aktiva (dyra) Handelsbankfonder men efter att hört talas om det här forumet har jag under 2 veckor flyttat runt mitt sparande (kanske lite impulsmässigt måste jag säga).

Bakgrund: bor tillsammans med sambo i nyinköpt bostadsrätt. 600k i kontantinsats på lägenhet värd ca 4,4m. Blir sannolikt boende 3-4 år.

Nu har jag alltså flyttat mina runt mina sparpengar och landat i ett buffertkonto på drygt 150k (kommer dock bli en del utgifter närmsta tiden så i praktiken snarare 120-130). Jag startade en lysa robot 90/10 m 120k. Lagt in 285k i Avanza enligt följande:

60% Länsförsäkringar global
10% allabolag Sverige
10% spiltan investment
10% emerging avanza
10% globala småbolag Handelsbanken

Startat autogiro månadssparande med 3000 lysa och 3500 avanza enligt kvot ovan.

Den stora förändringen mot tidigare är att pengarna i börsen tidigare var överviktad mot Sverige, sen var uppskattningsvis 30% räntefonder.

Iom att det här gick lite snabbt börjar jag nu tveka lite, ffa om det är för hög risk. Kommer sannolikt inte ”behöva” de investerade pengar alls inom 3
År. Däremot kanske vi faktiskt vill köpa just ett hus om 3 år och potentiellt behöver vi då åtminstone en del av dessa.

Borde jag omjustera? Tänker själv att jag kanske borde sälja av 100k i avanza och istället in i Lysa och ändra till 70/30.

Är egentligen inte så rädd för att förlora pengar men vill dock känna att jag gör ’rätt’!

Tackar för tips till en nybörjare!

Om du är säker på att ni kommer köpa nytt inom 3-5 år så hade haft säkrat upp en del på sparkonto till detta. Resten i Lysa och portföljen på Avanza för sparande på lång sikt.