Stockrobber AB’s fondportfölj

• Avanza Zero: 10 procent
  • Avanza Global: 10 procent
  • Avanza Europa: 10 procent
  • Länsförsäkringar USA index: 15 procent
  • Spiltan aktiefond investmentbolag: 15 procent
  • AMF småbolag: 15 procent
  • PLUS fastigheter Sverige: 10 procent
  • Swedbank Robur small Cap USA A: 15 procent

Snittavgiften hamnar på 0,46%
(Robur small cap drar upp snittet med sina 1,43%)

Vad tycker ni om upplägget inför 2025?

2 gillningar

Orkar inte leta : vad är snitt avgiften för den portföljen?

Snittavgiften hamnade på 0,46%

Relativt låg avgift på fonderna men en av dem drar upp allt med sina 1,43%

1 gillning

För många fonder till för hög avgift.
Jag skulle hellre satsat mer på globala indexfonder.
Avanza Global 80-100%.
Resten i lekhinken vad du känner för.

Skall du aktivt balansera under året eller är det köp/sälj 1ggr/år?

Tycker det känns som en ganska komplicerad egenutvecklad protfölj som försöker övervikta Sverige, svenska fastigheter, EU och småbolag generellt.

Vad är horisonten för portföljen, och vart i denna timeline ligger du idag? Med dessa BET så skulle jag tänka att det är 5-8år innan det är dags för justeringar av innehaven?

Han nämner inget om tidshorisont (tillsvidare).
Dessutom menar han att man ska månadsspara i de andelarna angivna ovan utan att ombalansera.

Ah,

Vad är bakgrunden till överexponeringen mot fastigheter, Sverige och EU?

Förstår inte viktningen med 50% Sverige, 10% EU, 37,5% USA(global delen + small/large splitten) och 2,5% global.

Vad är deras BET och resonemanget att detta långsiktigt kommer slå ett enkelt globalt index.

Känns komplicerat och konstigt viktat om man inte har en bra förklaring för Sverige delen.

Kan du förklara BET för en okunnig?

Det blir närmare 50% USA, 30% Sverige och 10 % Europa samt 10% övrigt. Enligt Avanzas fondportföljanalys.

Jag tvivlar lite på fastighetsfelen.

Instagramprofilen som kör hejvilt med olika aktier beroende på TA? trodde inte han satt med fonder. jag gillar den portföljen och är lite inne på att ha nästan identiskt. Samt kontinuerliga köp i samtliga 3-4ggr i månaden.

Enligt han själv kör han 50% aktier och 50% fonder, fördelat likt ovan.

Men han tjänar nog tillräckligt på enbart patreon.

1 gillning

Personligen tycker jag det ser bra ut. Ganska likt min egen fast jag har Japan/ emergin markets också.

Ah, det är inget ekonomiskt uttryck. BET är bara en chansning, betting. Ursäkta om jag förvirrar när jag slänger mig med saker.

Avanza zero, amf småbolag, spiltan och Plus fastigheter är ju alla Svenska fonder för svenska bolag. Får det till 50%.

USA är ju swedbank, LF och 75-80% av global = 37,5ish%

Resterande % världen + EU.