Swedbank Robur Technology, alternativ?

Hej!

Vad finns det för tyska eller amerikanska börshandlade fonder (t.ex ETF) som motsvarar Swedbank Robur Technology?

Verkar som att Robur följer indexet MSCI World/IT Services NR USD stämmer det?

EDIT: Denna verkar mest lik: iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF USD (Acc) (QDVE)

Mvh

1 gillning

Varför ETF? Förstår inte vad är fel på fonder?

1 gillning

Inget fel, bara hög avgift. Ville jämföra lite vilken utländsk som kommer närmast. Om det ens finns någon liknande. Hittade bara denna: iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF USD (Acc) (QDVE) :grinning:

Nej, den följer inget index alls. Den är en aktiv förvaltad fond. Står i fondfaktabladet.

3 gillningar
1 gillning

Du kan skaffa Swedbank Robur Technology A på Fondo så får du 30% rabatt så istället för 1,36% blir avgiften 0,95%.

1 gillning

Tack för tipset. Men letar Tysk eller Amerikansk ETF. :innocent:

Jag har ersatt Swedbank Robur Technology med den. Resultatmässigt följer de varandra även om Technology är aktivt förvaltad och har MSCI World IT Sector Capped Net som jämförelseindex. Jag har dock inte gjort någon jämförelse av skillnader i innehav.

2 gillningar

Ishares etf:n består till 57% av Apple (23%) Nvidia (17%)och Microsoft (17%). Så fonden är mkt beroende av hur dessa tre bolag.

Medan de i Robur endast utgör 20% av fonden.

2 gillningar

Största skillnad mellan en ETF och en fond med samma innehåll är vad du betalar för dem och hur de köps.

ETF köps över börsen som en aktie. Du betalar courtage och eventuellt en växlingsavgift. Och en spread om man ska vara petig, då köp och säljpriser skiljer sig.
Sen har du årliga avgifter och där brukar ETF ha lägre avgifter än en vanlig fond.

Sen kan båda vara aktivt förvaltade eller inte.

1 gillning

Använder samma fond själv och är nöjd med den :+1:

1 gillning

Det verkar som att den är aktivt förvaltad. Idag är det 22.37% Apple, om 3 år kanske Apple är nere på 5%?

Det beror väl bara på att marknaden har ändrats? Om Apples marknadsvikt minskar så kommer dess vikt i portföljen också minska? Om apple stiger i värde så kommer den öka andelen. Har för mig att fonden ombalanserar typ varje kvartal eller så. Men kan ha fel. Är ju infen större skillnad på 23% eller 22,37%.

1 gillning

Du verkar ha rätt, den följer bara indexet och är passivt förvaltad om jag förstått det rätt. Gud vad otydligt detta är.

Här finns mer info om fonden på svenska.

Om man antar att innehållet är densamma så är det främst årliga avgiften som kan vara en fördel. Men då man betalar courtage (köp- och säljavgift) och eventuellt valutaväxlingsavgift och spreadkostnad (skillnaden mellan köp och säljavgift) måste man behålla en ETF i x antal år för att få en fördel. Typiskt är att en global indexfond kostar 0,2% och motsvarande ETF kanske kostar 0,07%. Men pga av alla avgifter så måste du ha ETFen i flera år innan det går jämnt ut.

Men i fallet i denna tråd skiljer det typ 1%-enhet i årlig avgift och det går då snabbt att ta igen det.

1 gillning

Det skulle man kunna tro, och det är väl också därför aktiva fonder är så populära. Problemet är bara att allt tyder på att fondförvaltare inte är särskilt duktiga på att förutspå framtiden.

1 gillning

Jag känner till två teknik-indexfonder.
Den ena är Nordnet Teknologi Index som @Anonym tipsade om och den andra PLUS Tekonologi Sverige Index. Någon av dessa kanske kan vara intressanta?

Skiljer från bank till bank. Du får höra med dem eller kolla via hemsidan. Även om de säljer ETF:er är det inte säkert att just den du vill ha finns med i utbudet.

1 gillning

Swedbanks fondutbud är ganska kass tycker jag!

1 gillning

Tror inte swedbank har några etf:er. De är dessutom duktiga på att dölja hela sitt utbud. Man får leta sig fram bland deras olika filter och aktivt själv trycka i en knapp för att visa hela deras utbud.

1 gillning