Tips: Ekonomipoddar

Hej! Jag hoppas att vi gemensamt kan lista svenska och engelska ekonomipoddar i denna tråd. I den bästa av världar lyckas vi kategorosera dom också. Kom gärna med förslag på hur kategorosering kan se ut.

Folkbildning privatekonomi (ej nörderi):

• Småspararguiden (osponsrad)

Investeringspodd

• Sparadiset (osponsrad)

Lyssnar inte på så många andra poddar själv men här är en gammal tråd som det kanske finns några förslag i:

2 gillningar

Börspodden
Kapitalet
RikaTillsammans :slight_smile:

Jag kör på SR Play. Där finns Ekonomiakuten, Plånboken och Ekonomiekot Extra :+1:

Ekonomi på riktigt med Charlie och Mattias är helt ok lite beroende på vilket ämne de ska avhandla.

3 gillningar

All-in podcast

Kapitalet är nog sämsta jag hört, väldigt lite innehåll i en sån podd.

Frrakonomics tycker jag håller hög kvalité

Rational Reminder - sakligt och vetenskapligt a la RT. Kanadensiskt, så mer likt vår verklighet än en del amerikanska poddar.

Bigger Pockets Money - mer FIRE-fokus, househacking och personporträtt kring olika resor till FI.

De gamla avsnitten var bättre, men de hade också “vad var det vi pratade om - Låt oss upprepa oss”. Och varit svajigt senaste åren.

Marknaden
Follow the money, bra även om avsnitten har några år på nacken nu.
Båda är svenska och handlar om omvärldsbevakning ur ekonomisk synvinkel.

4 gillningar

Skulle precis skriva den :grin: Jättekul att joakim är tillbaka.

2 gillningar

Håller med, Rönning är en klippa och kul att han är tillbaks som poddare igen. Men saknar kombon med honom och Martin i Follow the Money.

2 gillningar

Lämna gärna en motivering till varför ni rekommenderar och tycker om poddarna ni gör.

Annars blir det bara en listtråd som kunde ha sökts fram via kategorisering på t.ex. Spotify.

Yes Sir - uppdaterade mitt inlägg nu.

Global Gains med Per Ståhl och Karl Lans från gamla Placerapodden. Gäster bjuds in emellanåt.
Börssurr med Henrik Mitelman och Gabriel Mellqvist. De har även inbjudna gäster ibland.
Gillar även Efns börslunch, där allehanda börsnyheter tas upp.

Jag har två poddar som jag lyssnar på regelbundet.
Ena är börspodden, den bästa tycker jag och det baserat på att de är aktuella och pratar lite mer frispråkigt samt roligt.
Sen Global Gains så nära gamla redaktionspodden från placera man kan komma. Också ganska enkelt och rakt på.
Gillar inte riktigt poddar från företag som har något att sälja.

Bra tips i tråden! Vill också nämna Scocconomics, som diskuterar nationalekonomi och ekonomisk politik ur ett vänsterperspektiv. Det är bra att utsätta sig för olika perspektiv i sådana frågor, annars hamnar man i en filterbubbla.

Den bästa och troligtvis mest kunniga är PensionCraft / Many Happy Returns.

Hej alla!

Tack för era inspel. Men jag behöver vekligen hjälp med kategorisering. Jag själv läser mest och håller mig mestadels borta från poddar men nu när Småsparatguiden (jag gillar dom) startade sin eminenta podd så tänkte jag ge poddar en chans. Men för att det här ska bli bra tror jag kategorisering vore kalas.

Exempel på kategorier svenskt/enkelskt, onörderi/nörderi, sponsrat/osponsrat, privatekonomi/företagsekonomi, folkbildning/självbiografi osv.

Ok, uppdaterat