Hej! Jag hoppas att vi gemensamt kan lista svenska och engelska ekonomipoddar i denna tråd. I den bästa av världar lyckas vi kategorosera dom också. Kom gärna med förslag på hur kategorosering kan se ut.
Global Gains med Per Ståhl och Karl Lans från gamla Placerapodden. Gäster bjuds in emellanåt.
Börssurr med Henrik Mitelman och Gabriel Mellqvist. De har även inbjudna gäster ibland.
Gillar även Efns börslunch, där allehanda börsnyheter tas upp.
Jag har två poddar som jag lyssnar på regelbundet.
Ena är börspodden, den bästa tycker jag och det baserat på att de är aktuella och pratar lite mer frispråkigt samt roligt.
Sen Global Gains så nära gamla redaktionspodden från placera man kan komma. Också ganska enkelt och rakt på.
Gillar inte riktigt poddar från företag som har något att sälja.
Bra tips i tråden! Vill också nämna Scocconomics, som diskuterar nationalekonomi och ekonomisk politik ur ett vänsterperspektiv. Det är bra att utsätta sig för olika perspektiv i sådana frågor, annars hamnar man i en filterbubbla.
Tack för era inspel. Men jag behöver vekligen hjälp med kategorisering. Jag själv läser mest och håller mig mestadels borta från poddar men nu när Småsparatguiden (jag gillar dom) startade sin eminenta podd så tänkte jag ge poddar en chans. Men för att det här ska bli bra tror jag kategorisering vore kalas.
Exempel på kategorier svenskt/enkelskt, onörderi/nörderi, sponsrat/osponsrat, privatekonomi/företagsekonomi, folkbildning/självbiografi osv.