Hej alla!
Jag älskar att göra diagram, trackers, listor, sortera och planera små projekt och utvärdera. Till det är ju privatekonomin en närmast outtömlig källa! Jag är säkert inte ensam här på forumet om att uppskatta den praktiska biten men också tycka att det finns ett egenvärde i själva “pysslandet”. Det känns både kreativt, stimulerande och rogivande.
Ibland har jag en stund över och får ett starkt sug över att göra något ekonomirelaterat pyssel, men saknar just då idéer. Det finns förstås massor av inspiration både i forumet, podden och på andra sociala medier, men visst hade det varit kul med en forumtråd särskilt tillägnat detta?
Det kan vara saker som går snabbt eller är tidskrävande, som saknar egentlig nytta eller faktiskt fyller en funktion, som kräver att man ritar, skriver eller räknar, som passar excel-nördar eller bullet journal-älskare. Som passar när man bara har lust att ta en kopp kaffe och försjunka i något en liten stund.
Ni som fattar fattar!
Jag börjar med några idéer. Allt har jag säkert sett någonstans här eller på sociala medier, kan tyvärr inte credda rätt person.
-
Bestäm dig för ett sparmål för året. Rita ett diagram med en tänkt linje där du är i fas. Rita löpande in datapunkterna för ditt faktiska sparande att jämföra med.
-
Bestäm dig för något du vill spendera mer pengar på. Skriv en kort dagboksanteckning varje gång du lägger pengar på det - hur situationen såg ut och hur det kändes.