Tjänstepension SPP

Hej,
Jag har 2 st försäkringar på SPP via min tidigare arbetsgivare (slutade där i somras). Den första, som utgör 96% av det totala kapitalet, heter “ITPK Egenpension (Upphandling 2018)” och har gått +22,49 % de senaste 12 månaderna. Den är fördelad enligt följande:

Storebrand USA 68,81 %
Storebrand Europa 13,03 %
Storebrand Japan 18,16 %

Den andra (utgör 4%) heter “ITPK Egenpension (Upphandling 2023)” har startats 1/12-2023 (+3,95% sen dess), och består enbart av fonden SPP Ett Val ITP.

Är detta en bra fördelning? Båda börjar betalas ut 2040. Jag har inget emot lite risk då dessa försäkringspengar utgör en ganska lite del av mitt totala sparande/kapital.

Hej Henrik.

Jag vet inte om det hjälper så mycket med mitt perspektiv, men kan försöka bidra lite i alla fall; precis som du så hade jag Ett Val men tyckte avgiften var på tok för hög, så jag valde att placera allt i Storebrand Global all countries A SEK, 100% aktier alltså, täcker developed och emerging markets enligt marknadsvikt för en rimlig avgift på ca. 0,30%. Detta eftersom likt din situation är detta kapital litet sett till mitt totala sparande.
Med detta sagt så är det ju väldigt hög risk men om sparhorisonten är lång och andelen är liten så känns det bra tycker jag :wink:

1 gillning

100% Storebrand Global all countries här också för min tjp hos SPP

1 gillning

SPP Ett val består av 11 fonder (5 aktie) vad jag kan se (Konsumenternas.se)