Tjänstepensionsval - finns alternativ utan amerikanska innehav?

I och med ett förändrat omvärldsläge där USA börjar gå Putins ärenden kan denna fråga vara intressant. Finns det valbara alternativ hos avtalat.se som inte har amerikanska innehav, eller så lite som möjligt?

Premiepensionen gick att ställa om till ex. Europafond. Men för just tjänstepensionen undrar jag. Har ITP1 där 50% måste placeras i traditionell försäkring.

Det är inte hyckleri att bojkotta USA?

Här kan du välja “fakta om försäkringen” och se de fonder du kan välja. Finns flera svenska och europeiska fonder att välja till exempel.

tack så mycket, att man kan välja svenska och europeiska fonder, gäller det även dom traditionella försäkringarna?

Det vet jag inte. Har inte hittat någon detaljinformation kring de traditionella försäkringarna. Du får kontakta dem och fråga hur dem investerar. Om du får svar, får du gärna dela.

1 gillning

Ping @Monica vet du om det finns någon av dom vanliga traditionella försäkringarna i ITP1 tjänstepension som erbjuder fonder utan eller med så lite amerikanskt innehav som möjligt?

Den traditionella

Nej, tyvärr inte. Det går att se mängden aktier i varje traditionell försäkring, men vill du se vilka innehav det är behöver du kika i deras årsredovisning eller senaste rapport. Så lite bökigare.

OK. Var svaret att du inte vet om det finns fonder utan amerikanskt innehåll?
Eller att det tyvärr inte finns den fond jag eftersöker? :slight_smile: