Turordning för Amortering av Erhållna Aktieägartillskott

Hej,

Jag funderar på när jag ska börja amortera av mina erhållna aktieägartillskott som tidigare har varit mina privata pengar.

Turordningen som jag har snappat upp här är att först ge sig själv månadslön till statliga brytpunkten, därefter ge sig själv maximal utdelning och sen spara överskottet i företaget. Var kommer amortering av erhållna aktieägartillskott in i bilden?

Jag står och funderar på om jag ska börja redan nu, fast jag inte har kommit upp till den statliga brytpunkten med månadslönen.

Tänkte amortera 10 tkr i månaden (har 900 tkr totalt) och sätta in pengarna direkt till mitt privata sparande i Lysa. Efter 90 månader skulle det innebära att jag har kommit upp till mitt privata sparmål och därefter kan jag leva ett semi-ekonomiskt oberoende liv, dvs jobba halvtid vilket är mitt mål. (idag jobbar jag 20h/v, men vill gå ner till 10h/v med min huvudsyssla och satsa på egna projekt därefter). Men det kanske är smartare att komma upp till brytpunkten med månadslönen så jag får alla fördelar med pension etc.? För att amortera av det efter maximal utdelning kan väl inte vara klokt, då jag betalar skatt på utdelningen?

Så på vilken rad tycker ni att ska jag sätta in Amortering av Erhållna Aktieägartillskott i denna lista:

• Månadslön,
  • Utdelning,
  • Sparande i företaget

Mer info som bakgrund: Jag är 34 år och driver en klinik ensam och har inte så mycket kostnader och dyra inventarier.