Upphandlingen av Teknikfonder inom PPM klart

Här är nya listan över fonder som kommer finnas på fondtorget hos PPM inom Teknologisektorn.
Likaviktade snittavgiften går ner med 50%. Robur Technology går ner till 0,119% i avgift. Den kostar 1,25% utanför PPM.

Goldman Sachs, Janus Henderson och Schroder är nya. De andra fem är kvar sen innan. DNB Teknologi åker ut ur PPM.

7 gillningar

Intressant att de alls vill vara med för 0.119% avgift. Man undrar ju vad deras egentliga kostnad är om de ändå gör vinst på det.

2 gillningar

Min Favorit !!!

Swedbank Robur Technology

Över 100% på 3år.

2 gillningar

De har 220 miljarder SEK i AUM totalt som jag uppfattar det. Varav 150 miljarder via PPM.
Enligt Roburs hemsida blir totala avgiften inkl. transaktionskostnader 1,38%, varav just transkationskostnaderna är 0,13%.
Då 50% brukar gå till banken som säljer fonden så får Robur behålla 0,62% gissar jag.
Detta ger 0,43 miljarder SEK till Robur via vanlig fondförsäljning och 0,18 miljarder via PPM (med nya sänkta avgiften).
Vet inte hur stor andel som säljs via Swedbank så jag ignorerar den delen av vinst Swedbank gör och kollar endast på Robur.
Så de får in 0,61 miljarder är min gissning. Det borde täcka hela deras fondförvaltning kan man tycka.

Edit: justerat siffrorna en aning.

Tillägg:
Med 0,13% i transaktionsavgifter på 220 miljarder så är det fler som tjänar pengar på detta vid köp/sälj. Courtage och växlingsavgifterna går till någon. Vet inte hur mycket som går till Swedbank.
Omsättningshastigheten är 0,49 ggr.

Tack för informationen. Jag får välja en annan fond när det är dags.

Haft den sedan år 2000.

2 gillningar

Tydligen är Skandia Time Global i princip samma fond i ett annat skal. Kolla upp den.

1 gillning

Nu har jag tagit bort DNB Teknologi S. Ändrat till Alfred Berg Norge C, AP7 Aktiefond, Skandia Time Global och Swedbank Robur Technology A.

1 gillning

Det gick snabbt :laughing:
Alltså själva ändringen, nu ska du vänta 3-5 dagar för att det ska slå igenom :grimacing:

Köp/sälj kommer att göras imorgon den 23:e september men det tar ett par dagar till innan det syns inne på ppm-bytet. PPM är svårslaget vad gäller snabba byten och man är aldrig utanför marknaden då köp och sälj sker dagen efter man lagt in bytet. (om man inte väljer någon av fonderna som öppet skyltar med fördröjd handel)

Synd att inte Blackrock world technology är med framöver.

1 gillning

Källa: DNB höjde priset – åkte ur PPM | Placera.se

Tog också in Time global :slight_smile:

Brukar använda ppm och tjänstepension som del av lekportföljen eftersom avgifterna är lägre.

Kör nu:
50% AP7 aktiefond
15% Swedbank Technology
15% Skandia Time
10% BGF Gold
10% CPR Gold

1 gillning

Vi har lika % i Swedbank och Skandia.

60% AP7 Aktiefond

15% Swedbank Robur Technology

15% Skandia Time Global

10% Alfred Berg Norge C

Jag har 65% Robur Technology :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Japp du har väl behållit den hela tiden? Jag har haft den i omgångar. DNB Technology har jag haft långt innan den bytte namn. Som mest hade jag 78% i DNB.

Ja, precis. Varit med sen start.

1 gillning

610 miljoner /år minus hyra och laptops och så dela på antal anställda… blir nog ett antal millar per skalle

Tänk på att analytikerna arbetar för hela banken och alla fonder. Förvaltarna kan även ha flera fonder.

Intäkterna totalt från alla fonder ger nog en bra vinst.

1 gillning