Vad köper man idag hos Avanza när de har courtagefri utlandshandel?

Avanza fyller 25år och firar med att erbjuda courtagefri handel med aktier i utlandet samt ingen växlingsavgift.
Vad tycker ni man eventuellt skall köpa?

3 gillningar

Blir nog en ETF eller 2. Tack för infon :slight_smile:

Hmm, tips på ETF? :slight_smile:

Amundi Prime All Country World UCITS ETF | Fond utan ESG och 0.07% i avgift - Spara och investera / Fonder, fondrobotar och indexfonder - RikaTillsammans Forumet

1 gillning

tar ju ändå växlingsavgift?

Bortse från växlingsavgiften du ser i orderläggningen – den kommer inte att dras. Kampanjen gäller bara handel i appen och på sajten. Läs mer här

3 gillningar

Trist bara att det går så långsamt att sälja andelar i mutual funds att den vill som vill passa på och byta från sådana till börshandlade inte har en chans att hinna under dagen.

Jag flyttade en del pengar till WEBN (den som @Falck tipsade om). Köpte så mycket jag kunde inom den värdepapperskredit jag har på Avanza, och lade säljorder på lika mycket i andra fonder.

Här är den på Avanza:

1 gillning

Köpte utdelande ETFer: JPM Global Equity Premium Income UCIT ETF och WisdomTree Europe Equity Income UCITS ETF.

Jag köpte också lite WEBN för pengar jag hade på ett sparkonto. Håller med @havsekorre att det hade varit fint att sälja av lite andra fondandelar för att köpa mer om det hade varit möjligt.

1 gillning

Fyllde på Xtrackers MSCI World ETF som jag haft sen tidigare. Hade ingen likvid på kontot med WEBN, annars hade det blivit den istället. Tack för notifikationen!

Bara en fundering, de flesta verkar köpa ETF, är det mer förmånligt än aktier nu när de bjuder på växlingsavgift och courtage?
WEBN har bara 114 ägare hos Avanza, de flesta verkar finnas härinne :slight_smile:
Och varför tipsas det bara om tyska ETF’ar? :slight_smile:

Tolkar det som att det inte är någon skillnad. Tänkte köpa lite Broadcom men råkade titta på P/E-talet och det låg på 150 typ, så det fick bli lite ETF; då får man hela höstacken och behöver inte fundera. Det är nog mest tyska ETFer som gäller när det är globala index, de är noterade på tyska börser av någon anledning.

Gissar att det var meningen, och att det därför inte annonserades i förväg.

Själv passade jag på att fylla på råvaruförrådet (commodity swaps) men framförallt IBCC ( ishares–treasury-bond-0-1yr-ucits-etf-usd ) med DA på 6,85% just nu.

Blev omallokering till en del iShares MSCI world small cap UCITS ETF USD (acc), sålde en del av min övervikt i Sverige och sen en del av EM innehavet. Har gnagt och sugit på det länge så blev en bra ursäkt att få tummen ur.

1 gillning

Unnade mig några aktier i Tesla. :joy:

sent svar men jag köpte lite UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry SF UCITS ETF (USD) A-acc och WisdomTree Global Efficient Core UCITS ETF - USD Acc

1 gillning

WEBN hade 113 ägare på Avanza igår. Nu har den 151 ägare. Verkar varit flera som passat på under rean.

Japp, jag är en av dem. Köpte vad krediten tillät för att påbörja skiftet mot ETFer och lägre förvaltningsavgift.

Siktar på att låta globala delen av portföljen bestå av WEBN med en liten skvätt IUSN.

1 gillning