Vad på ISK räknas som inkomst

Hej, någons som vet vad som räknas som inkomst på ISK. Mer specifikt gällande inkomst mot CSNs inkomst tak, är det ökningen i värde eller endast schablonintäkten?

Nej, endast schablonintäkten.

1 gillning

Yes, så det är det som räknas mot de 114 000 man får tjäna per 20 veckor då?

Kom ihåg att räkna per halvår, eftersom CSN gör så.
ISK redovisas kvartalsvis av instituten.

1 gillning

Rätta mig om jag har fel, men om jag minns rätt så är väl 20 veckor en termin/halvår. Vad innebär det att räkna per halvår då? Ska jag ta två schablonintäkter då eller hur skall man tänka?

ISK är kapitalinkomst, påverkar ej CsN

1 gillning

Jo, kapitalinkomst påverkar csn Vad räknas som inkomst? - CSN

1 gillning

https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha-nar-jag-studerar-med-studiemedel/inkomst-och-fribelopp.html#h-Beraknadininkomst

Det här räknas som inkomst

Du ska ta med skattepliktiga inkomster från inkomstslagen tjänst, näringsverksamhet och kapital. Det kan till exempel vara

• lön
  • a-kassa
  • föräldrapenning
  • vinst från försäljning av bostad
  • kapitalinkomster från aktier, fonder eller andra värdepapper
1 gillning

Kalenderhalvår, januari-juni och juli-december.

Har du haft några andra inkomster eller bara ISK?

Vet inte exakt hur CSN räknar schablonintäkt tidsmässigt, men en grov överslagsräkning säger att du behöver 6 miljoner på kontot för att komma upp i hela fribeloppet. Även om skatteverket och CSN skulle klanta sig och räkna på att hela schablonintäkten tillhör samma kalenderhalvår är det fortfarande några miljoner i kapital som skulle behövas.

CSN tar inkomsten från din deklaration och lägger 50/50 på varje halvår. Om detta får dig att gå över fribeloppet så kan du själv meddela en annan fördelning till CSN men behöver då skicka in underlag. Exempelvis har jag själv flyttat arbetsinkomster till det halvår då jag inte hade CSN genom att jag skickade in lönespecar som visade vilka månader jag tjänat pengarna.

4 gillningar