@FinaFisken Hur länge har du investerat och hur gammal är du?
12/45 år.
10 tecken
Mandatum, Nordea, Neste, Nokian Tyres
Jag kör de största investmentbolagen, en globalfond och sen min ögonsten Balder ![]()
Kör webn till ca 90%, för resterande 10% tycker jag Swedbank, Handelsbanken, axfood, aker bp, chevron och alibaba ser okej ut just nu. Har lite Tesla kvar i lekhinken som jag bara sålt senaste åren och kommer fortsätta sälja om den inte kraschar, upp 2812% där (ibland har man tur
)
@Schubbe Vad bra du köpt Tesla då, bra jobbat. Såg nu att Alibaba finns ja, bra tips
Gör givetvis din egen analys men några tips på bolag att kolla är:
Svenska bankaktier, billig värdering anser jag
Holmen - mark, skog, energi bör samtliga behövas närmsta 100 åren
Skanska/NCC/PEAB
Investmentbolag med substansrabatt typ Kinnevik.
Försvarssektor, SAAB trots hög värdering tror jag vi står inför lång period av upprustning oavsett om kriget i ukraina förhoppningsvis upphör inom kort så kvarstår säkerhetshotet.
Intellego, tillväxtbolag med vinst som värderas till samma PE som bolag som inte förväntas kunna växa snabbt. Kan alltså bli dubbelt upp om både vinst och PE ökar framåt. Men givetvis inga garantier att så sker. Mer ett bra case.
Bra jobbat visst, men var också 90% tur, hade lika gärna kunnat gått till 0. Med andra ord skulle jag inte lägga in mer än någon procent i ett sånt bolag vid den tidpunkten. Alibaba är lite samma, en gamble enligt mig så jag har ca 1% där. Men som andra skriver så måste du själv läsa på och ha en plan för exempelvis om en aktie tappar 80% och sen media skriver negativt om aktien men inget har ändrats i din analys över bolagets framtid:) köp aldrig något du inte har en plan för, inte förstår eller inte gjort egen analys på etc
@Schubbe Jag tänkte tanka på POLESTAR- PSNY på 0.5 om den sjunker mer.
Jag väntar nog några år med polestar och ser om de överlever först, sen kanske jag missar massa uppsida men jag riskerar inte heller 100% vilket enligt mig är mer viktigt. Men visst, om du hade kunna tänka dig att köpa trisslotter för de pengarna som du eventuellt tänker lägga in där så är det nog inte så farligt. Man måste göra fel och rätt för att lära sig. Jag har lärt mig att jag hade tur med Tesla
@Schubbe Kom igen, Polestar är hur stort som helst egentligen, Blir lika imponerad när jag ser en Polestar på stan, mycket bättre än Tesla. Det är inte som triss men förstår om du vill vänta några år innan du går in. 0.5 nivån är ett kap och jag fyller på där. Jag säljer förmodligen på 2 dollarn efteråt och fyller på igen på 1 dollarn.