Portföljtips och aktieköp

Hej

Har börjat köpa aktier. Har 200 000 jag vill köpa för.

Har köpt lite Volvo, Atlas Copco Boliden Kinnevik Och Nibe Industrier. Önskar lite tips på vilka bolag ni hade köpt nu och hur ni hade investerat dessa pengar.

Tips för aktier där jag kan dela upp pengarna bra för att minska risken är av intresse.

Finns det någon aktie som inte har det? Förstår inte riktigt. :thinking:

Ah. Hur äger du dom då?

Måste det vara renodlade aktier? Annars slår jag gärna ett slag för och rekommenderar aktiefonderna “Storebrand Global All Countries A” och “Swedbank Robur Access Global A” :smiley::ok_hand::flexed_biceps:

1 gillning

Bygga aktieportfölj är ett intressant ämne. Med min begränsade erfarenhet skulle jag vilja påstå att man bör börja med att bygga en stabil grund av trygga aktier till exempel Sampo, som har en vattentät affärsmodell och i princip fungerar som att äga en fond (försäkringsbolag).

Sedan är det klokt att se på vilka marknader bolagen verkar i. Kone har till exempel sin huvudsakliga marknad i Asien, vilket gör att man sprider sin portfölj geografiskt och att inte investera i samma branscher utan sprida branschrisken, går en sektor dåligt går kanske en annan bra osv.

En annan viktig aspekt är att förstå affärsmodellen. Man ska investera i företag som faktiskt gör vinst och har goda möjligheter att ta marknadsandelar eller som är pålitliga utdelare.

EDIT: en annan väldigt viktig aspekt är att investera i ett osakesäästötili, nu vet ja inte om det funkar på samma sätt som en isk men att man kan sälja aktier utan att betala skatt, det gör att man inte sabbar ränta på ränta effekten ifall man måst omallokera eller ta emot dividender.

men för att vara helt ärlig så slipper man nog fan så mycket lättare undan med en global indexfond, men aktier är roligt att spekulera i tycker jag och man lär sig otroligt mycket om näringslivet.

1 gillning