Bygga en investmentbolagportfölj steg för steg?

Jag vill börja månadsinvestera i investmentbolag men vet inte hur och var jag skall börja.

Hur har ni gjort? Investerar ni varje månad, kvartal eller år för att hålla avgifterna låga?

Rekommenderar ni Avanza, Nordnet eller Aktieinvest?

Hur ser era portföljer ut och hur beräknar jag risken på en investmentbolagportfölj?

Många frågor från någon som är ny på det här :slight_smile:

Kul att du vill börja investera i investmentbolag! Jag gjorde så här:

1. Läs på för att få en uppfattning om de olika bolagen. Du kan göra det antingen på nätet eller i en bok, jag läste boken “Bygg en förmögenhet, investera i investmentbolag” och tyckte att den var precis lagom för min del.

2. Välj ut vilka investmentbolag du vill investera utifrån strategi och substansrabatt/-premie (eller någon annan faktor som du anser viktig)

3. Skapa ett konto på avanza/nordnet och välj courtageklass som passar dig.

4. Månadsspara. Personligen försöker jag köpa i alla mina utvalda bolag minst 400 kr varje månad eftersom det blir mer gynnsamt courtage-mässigt. I början var jag student och kunde inte spara så mycket så då sparade jag inte i samtliga varje månad.

Tips: www.ibindex.se är en fantastisk resurs där du kan se substansrabatt/-premie, kursutveckling och innehav!

Lycka till!

Mina investmentbolag ingår i “lekhinken”. Köper månadsvis hos Nordnet.

Kinnevik B
Svolder B
Bure Equity
Industrivärden C
Lundbergföretagen B
Investor B
Berkshire Hathaway B (USA)
Loews (USA)
Latour B
Brookfield Asset Management (Kanada)
Öresund 1500 kr

Industrivärden, Investor och Berkshire Hathaway väger tyngre än övriga innehav.

Varför väljer du, Willy, att ha dem i lekhinken? Skulle de inte kunna passa i “passiva hinken”?
Sen undrar jag hur ni resonerar om A, B eller C aktier? Vad är skillnaden?

Ser det mer som spekulation. Enskilda svenska aktier måste ses som den risk de är.
Det stora sparandet hamnar i Globalfonden.

https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/kopa-a-aktien-eller-b-aktien/