Tja,
vilka aktier rekommenderar ni att man ska investera i? skriv upp aktienamn i kommentarfältet så man kan kolla upp dem.
Själv rekommenderar jag PSNY - Polestar, mycket bättre bilar än Tesla.
Tja,
vilka aktier rekommenderar ni att man ska investera i? skriv upp aktienamn i kommentarfältet så man kan kolla upp dem.
Själv rekommenderar jag PSNY - Polestar, mycket bättre bilar än Tesla.
ALLA aktier! Marknadsviktat!
Tja, kan du vara mer specifik?
Nej, allt som kan sägas har sagts. @moderatorer lås tråden. ![]()
Hej, jag vet inte om du är ironisk eller allvarlig med frågan, men detta är ett forum där alla tycker indexfonder är det enda rätta och inget annat är rätt. Lycka till att ens ha en diskussion om vilka aktier man ska välja
(obs hälften allvar, hälften skämt med mitt svar).
Om jag skulle välja aktier förutom indexfonder? Då skulle jag satsa på några av sveriges största investmentbolag och köpa de när de inte har så höga premier. Investor har rabatt fortfarande liksom svolder. Bure och Latour har jag tidigare tyckt om, men de har rätt hög premie nu.
Oj visste inte att det var så här.
Dessa stora bolag har någon gång varit småa också, det var såna aktier jag undrade över. Men okej då vet jag vad du tycker.
Jag brukar oftast kolla aktier som är listade i Nasdaq, small or big marketcap spelar ingen roll.
Du menar att folk kör bull eller bear här på index? Det blir lite jobbigt kan jag hålla med om
Folk här kör mest på vad forskningen säger och de flesta älskar låg risk, men det är inte förbjudet att prata aktier såklart.
Jag säger som @Wayne - investor är en bra idé och sedan kan du ju nosa upp några mindre att satsa på om du tror på idén och siffrorna. Men statistiken talar emot dig, det är väl poängen här.
Standard är väl alltid bull på index genom att äga typ en global indexfond och köra buy and hold.
Inte så konstigt när det är vad Jan själv predikar.
Här känns det mest som olika grenar av samma religion som bråkar om detaljer. Typ att man ska äga globalfond 1 för att den är 0,01% billigare än globalfond 2 och har tre fler bolag.
Det finns nog mer aktiva forum/grupper för diskussion om specifika aktier på Facebook/Reddit/Instagram/Flashback etc.
Vill du TS syssla med enskilda aktier tycker jag något av följande tillvägagångssätt kan bjuda på en potentiell väg framåt:
Köp, ha is i magen och en bergfast plan för om/när/hur eventuell försäljning ska gå till. Köp däremot aldrig någonsin ett bolag baserat på vad andra tipsat dig om utan att först ha gjort din egen research kring det.
Har du tur delar marknaden till slut din syn på bolaget i fråga. Några garantier finns förstås aldrig.
Tänk Gamestop. Eller varför inte handla TSLA med motiveringen ”elbilar är framtiden” (Tips: den spaningen är man knappast unik om.)
Efter att ha prövat båda sätten vet jag vilken av vägarna jag trivs bäst med. Men man ska alltid ha i bakhuvudet att oddsen är emot en i samma ögonblick som man börjar fippla med enskilda aktier ![]()
Hade gärna gett tips. Men min lekhink med enskilda aktier har gått 5% plus på 2.5 år, mina fonder har gått 60% plus.
Så mitt råd är att var beredd på att du högst troligt kommer prestera mindre än en vettig indexfond.
Men är du ok med det, så läs på och se det som en kul hobby som kostar pengar, men som kan ge positiv avkastning. Och köp många olika aktier, för att sprida risken.
Finns gott om folk på RT som köper enskilda aktier, men det är lurigt att ge specifika råd. Just om den aktien misslyckas.
Kanske bättre att du lyfter förslag själv, som vi kan diskutera kring. ![]()
Hej!
Det är tyvärr inte riktigt så enkelt att svara på. Ska man direktäga aktier bör man veta varför man äger just dem bolagen, varför man skulle eventuellt sälja och vad man tycker bolaget rimligen är värt.
Mitt tips är att om man ska köpa enskilda aktier så börja försiktigt och se det som en läroprocess. Börja analysera och värdera bolag fundamentalt, och fokusera på bolag som går med vinst. Kikar vi på Svenska börsen har vi för stunden 971 bolag, men bara isch 296 st som gått med vinst samtliga år 5 år bakåt.
Det kan vara mer värt att förstå vad du inte vill äga, ibland är en inverterad fråga lättare att svara på ![]()
Ha ett antal väl valda kriterier (såsom vinstgenerering, lönsamhet, skuldsättning, kassaflöde, utdelning, tillväxt och kapitalallokering) som du kan snabbt sålla med. Efter det bör du ha en lista med max 50-80 bolag. Sen är det bara att börja läsa, gräva, analysera och värdera en efter en. Gör du rätt kommer bolaget se någorlunda rätt värderat ut i de flesta fallen
Tyvärr sällan marknaden lämnar alldeles för mycket pengar på bordet, men det händer.
Om man inte är beredd att göra det jobbet skulle jag snarare peka mot fonder, gärna i index-form, eller åtminstone med låg avgift. Lycka till! ![]()
@Melwa Kolla in PSNY, nära botten här. Ser den utvecklas med tiden. Har $4 target på den.
Min lekhink är redan full. ![]()
@Melwa akta dig för stora bolag som HM, du blir fast på höga priser och tiden går.
Jag aktar mig! ![]()
Jag hänger i Tesla tråden Tesla | Diskussion, analys och kommentarer till Tesla och dess aktie, debattera rätt värdering för Tesla med mig där.
Jag kommer in till tråden snart men kolla upp PSNY - Polestar, den nya TESLA bilen från Sverige dessutom, samarbete med VOLVO cars
Hur ser du på konkurs/nyemissionsrisken i Polestar? Vad har du räknat med i försäljning för 2025 & 2026? ![]()
Aktien är just nu översåld då volvo gav bort polestar aktier till volvo ägarna efter aktiesplit hos volvo. Volvo tillsammans med folk sålde av sig en hel del aktier. Jag är inte orolig för Polestars framtid speciellt om du kan köpa aktien för 0.5 dollars vilket bör vara möjligt om den sjunker ytterligare, då är det verkligen värt att köpa, jag köpte lite dyrare dock, 1,3 köpte jag in på, allt under är ett kap.
Polestar lanserade Polestar 3 samt 4 nyss och planerar på att lansera 5an år 2025, 6an år 2026 samt 7an år 2027.
Dessutom ser jag massa polestar bilar ute på stan när jag är ute.
Mitt uppriktiga aktietips är håll dig borta från Polestar. De befinner sig i en knepig situation där de som kinesisk (ej svensk) tillverkare drabbas på tullar i västvärlden samtidigt som de har försöker etablera sitt varumärke i västvärlden. De är inte Heller starka på sin hemma marknad, möjligen bara i lilla Sverige. Jag är tveksam på om de har något positivt räckningsbidrag per bil, eller tydlig väg dit.