1 miljon i fonder och aktier, tar gärna emot tips och råd!

Personligen gillar jag denna portföljen mer än ditt första förslag. Även om jag själv anser att 20% i Sverige är för mycket, så hade jag ändå inte haft större problem att själv köra eller rekommendera denna portföljen.

Jag själv hade nog lagt 10% i tillväxtmarknader och kanske bara 10 totalt i Sverige max.

1 gillning

Uppskattar all feedback och diskussioner

2 gillningar

Hur känner ni över småbolag annars? (fonder)
Något ni håller er undan eller tror kan vara bra på lång sikt?

Och då det pratats om räntefonder, är dessa 2 “säkra kort” att köpa isf?
Avanza Ränta Kort
AMF Räntefond mix

1 gillning

Jag inkluderar absolut småbolag. Har ca 27% av aktieportföljen i småbolag just nu. 10% i Usa small cap value (zprv), 10% i Europa small cap value (zprx), 5% i tillväxtmarknader (spyx) och några procent i Xact svenska småbolag.

Det där med räntefonder är svårt… Vad är syftet med dom för just dig och din portfölj? Många faktorer som påverkar valet av räntefond. Min standardrekommendation är att försöka läsa igenom första inlägget i den här tråden om “räntetriangeln” som på ett väldigt bra och grundligt sätt förklarar och beskriver räntefonder, hur de fungerar och vad man ska tänka på vid valet av räntefond.

3 gillningar

Perfekt, ska ta och läsa på lite där! Tack

1 gillning

Tycker denna fond är rätt intressant, men har alldeles för hög avgift.

Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)

Och hälsovårds företag kanske inte är dom populäraste efter covid etc. :stuck_out_tongue:

Ja, den var dyr. Har du en globalfond så ingår redan en hel del sådana bolag i den fonden.

2 gillningar