Tips om fördelning i fondportfölj

Halloj,

Jag har haft ett passivt sparande utan direkt plan på fördelning under en tid utomlands, men tänkte styra upp det lite nu.

Fördelningen som jag satt ihop lite på måfå finns nedan men söker lite tips och ideer hur jag skulle kunna optimera mitt sparande. Tex jag har lite olika globala indexfonder, vilken borde jag satsa på? Finns det andra fonder som jag förbisett?

Mitt sparande är på lång sikt 20+ år.

Tack på förhand,

C.

Det är onödigt mycket överlapp mellan fonderna. Nästan alla fonderna har mest USA

Jag hade skalat bort och valt följande:

75% DNB

10% Länsförsäkringar Sverige

5% Spiltan

Sedan slängt in 10% Tillväxtmarknader också (personlig smaksak), annars lägg de 10% i DNB istället om du vill.

1 gillning

Räcker med en Globalfond, det finns flera olika. Alla är i princip lika bra, välj och vraka! :smiley::+1:t2:

Njä, DNBGIS, AG och LFGI är nog ungefär lika bra, och man kan ta vilken som eller alla tre, men globalfonden från Storebrand och den från SEB skulle jag hålla mig borta ifrån pga hög avgift respektive hög skatt.

Givetvis skall man välja en med låg avgift, men det är ju en förutsättning och att jag räknade lite med att TS är underförstådd med att välja fonder med låg avgift. :see_no_evil_monkey:

Jag själv skulle ta förgivet att jag inte har så stor koll :slight_smile: men uppskattar era synpunkter och förslag, även om de är lite i oråd med varandra..

Jag lutar åt att lägga Storebrand och Avanza till DNB.

Några tips på tillväxtfonder att välja bland @Finsmakarn ?