Om man har enbart aktier kan man inte rebalansera mellan aktier och räntor. Rebalansering är väl den enda “fria lunchen” som finns i detta sammanhang. Det innebär ju att man säljer aktier med vinst och köper mer aktier när de är billiga. Mer eller mindre helt autentiskt. Dessutom sänker man risken. Dvs man minskar svängningarna i portföljen. Så det är inte säkert att det är bäst att ha enbart aktier. Det beror på hur man ser på saken. Jag tror jag läste att Warren Buffet hade rekommenderat 90/10 till de som skulle förvalta hans frus pengar.