150.000 SEK skattefritt på ISK 2025, det är per person eller hur?

Jag antar att det skattefria beloppet är 150.000kr per person?
I såna fall ingen anledning att öppna flera ISK och sprida ut pengarna med max 150.000 per ISK?

3 gillningar

Korrekt :+1:

Ett tips kan vara:

5 gillningar

Om det var så bra öppna Isk på många olika banker och många Isk med max 150 tusen hade det varit för bra :joy:. Skattefritt säger småläningen :people_hugging::wink:

3 gillningar

Var det inte 300 000 ?

1 gillning

Nån som har i huvudet hur mkt skatt man egentligen slipper per år?

I nuläget ca 1%, så 1500:- per år initialt. Sen är räntan på väg ner så ”besparingen” kommer inte bli lika stor när fribeloppet höjs till 300’

1 gillning

Första steget 150’, andra steget 300’

3 gillningar

Ja så vad det. Glömde bodet :joy:

Jag som inte är insatt alls i detta, blir det då en besparing för oss som redan använder ISK? Dvs får vi mer pengar över?

2 gillningar

Ja, det blir pengar åt dig.

1 gillning

Ja dina första 150k blir oskattade.

Sen 2026 så blir det första 300k istället.

Mindre skatt för alla

Har budgeten röstats igenom? 150K är för lite. Borde vara skattefritt upp till 1 mille iaf.

1 gillning

Är det någon på forumet som kan förklara just den valda summan 150 000 kr respektiv 300 000 kr som blir skattefritt?

Har själv inte läst, men lagrådsremissen borde kunna ge svar: https://www.regeringen.se/contentassets/9e1b3c47fc30493aa7d05f83a75f6eed/en-skattefri-grundniva-for-sparande-pa-investeringssparkonto-och-i-kapitalforsakring.pdf

1 gillning

Det verkar som att förslaget om den valda summorna kommer ifrån tidöpartierna.

*En av reformambitionerna i Tidöavtalet är att sänka skatten på sparande genom att införa en skattefri grundnivå på 300 000 kronor på investeringssparkonto. En av reformambitionerna i Tidöavtalet är att sänka skatten på sparande genom att införa en skattefri grundnivå på 300 000 kronor på investeringssparkonto…

Men att angivna summan 150 000 kr kommer från ett förslag av Centerpartiet

Centerpartiet vill bland annat skattebefria de första 150 000 kronorna på ISK-sparandet. C vill också ta bort räntegolvet som skatten på ISK-konton baseras på. I nuläget kan räntan inte gå under 1,25 procent men utan golvet skulle räntan legat på 0,9 procent förra året.

Obs nörderi på högnivå men orsaken till att jag frågar, ifall summan har fastställd utifrån vad hur mycket svensken har sparat i allmänna drag alt ifall summan har utgått från en politisk idé.

Det låter i mina öron som att det är en Svenssonlön efter Svenssonskatt under ett år.

Dvs Anne Wibbles gamla kritiserade uttalande om att alla borde ha en årslön på banken.

Att det först är 150k handlar troligen om strategisk infasning.

1 gillning

Absolut. Och en av huvudanledningarna till det är att det i dagsläget inte finns något skatteförmånligt alternativ för privat pensionsspar. ISK är inte så skattemässigt superförmånligt att jag spontanapplåderar när sparhorisonten kommer upp i sådär 30-40 år, vilket inte är orimligt när det handlar om pensionsavsättning.

Gick just in på mitt ISK och blir lite konfunderad av “skatteprognos 2025” summan. .ser ut att vara samma som 2024 nästan.

Men vet ärligt talat inte hur bankerna skall “visa” kunderna att de första 150k är skattefria. . .eller om det alls görs utan först märks i deklarationen 2026

Inte så konstigt. Nästan samma skatteprocent 2024 som 2023 och ca 1500 kronor i “rabatt” gör inte massor om du hunnit få ihop “lite” slantar.

Det blir nog 2026… samt i bankernas poddar, där de vill framstå som att de är kundernas bästa polare.