Ett eller två ISK?

Det skrivs idag om att många par missar att dela upp sparandet i varsitt ISK för att få skatteföedelen 300k skattefritt per person. Det har jag missat helt. Någon som räknat på hur mycket man går miste om på tex 20 år om man sparar gemensamt i ett? Nästa år är väl planen dessutom att det skall höjas till 600 k skattefritt?

1 gillning

Nej. Om det inte är hemlig information.

Dock har Liberalerna ett förslag på 500k skattefritt, men det lär inte ske, om jag får gissa.

1 gillning

Beror inte detta också mycket på vem som vinner valet?

”För det första ska taket för när man måste börja betala ISK-skatt sänkas till 50 000 kronor per person från de 300 000 kronor i fribelopp som gäller i dag sedan finansminister Elisabeth Svantessons senaste reform.”

1 gillning

Tror flera partier kan tänkas vilja pilla med ISK skatten, men det ska gå genom alla processer, så kan ta en stund att få igenom.

I dagsläget är 300k skattefritt, sen vet ingen hur det ser ut efter valet. Men Liberalerna åker troligen ut, så 500k skattefritt kan man nog bortse ifrån i närtid.

Vinner vänstra sidan, så kanske skatten höjs igen. Den som lever får se.

Men att ha varsitt ISK är fullt rimligt om man frågar mig, oavsett skatteoptimering.

4 gillningar

Om du kör beloppet som sparas i ränta-på-ränta-snurran blir det nära 140’ på 20 år’ med 7% ränta. Baserat på 300’ skattefritt med 1% skatt.

3 gillningar

VI har vårt uppdelat. Det ger ju en skattefördel men framförallt ger det en “buy-in” för den andra parten som kanske inte är särskilt intresserad.

2 gillningar