ISK, avdraget avskaffas nästa mandatperiod?

Vad tror ni om sannolikheten att kommande regering tar bort den skattefria delen av ISK som nu kommer införas.

Risken är ju att man flyttar kapital i “onödan” till barn för att bara ha det skattefritt i säg 2-4 år och sesan avskaffas systemet.

1 gillning

Det är ytterst ovanligt att politiker förenklar skattesystem, så det tror jag är tämligen osannolikt.

2 gillningar

Det sannolika utfallet på sikt är att den skattefria delen avskaffas men att kontrolluppgifter för KF kvarstår, och därmed banar väg för återinförd förmögenhetsskatt. Stort svek av moderaterna.

1 gillning

Jag tror det blir som med jobbskatteavdragen. När det väl är på plats är det svårt att ändra tillbaka eftersom det är oerhört populära reformer hos medelklassen.

Vem vill gå till val på att ta bort en skattelättnad som en miljon sparare fått?

5 gillningar

Läste en artikel om detta nyligen. Påståendet var att sossarna sällan rullar tillbaka skattesänkningar, det man gör är att hitta andra ställen att höja på. S dilemma är att medelklassen är stor och tycker om skattesänkningar.

1 gillning

Mycket osannolikt. Till nästa mandatperiod kommer över fyra miljoner svenskar spara på ISK så det hade varit politiskt självmål.

Därtill kommer det sannolikt lanseras rena nollbeskattade högräntesparkonton på ISK vilka många som “inte vill spekulera” kommer att flytta sitt kontosparande till. En grupp som oftare kommer vara vänsterorienterad vars röster en rödgrön regeringen knappast vill riskera.

Diskussionen kommer istället handla om när och hur mycket den skattefria grundnivån ska höjas eller än hellre börja indexeras. Sedan förslaget först presenterades i augusti 2022 har det reala värdet av reformen redan gröpts ut med närmare tio procent.

2 gillningar

Som andra sagt får det anses osannolikt. Men att flytta pengar till barn för att undvika skatt är ändå en dålig idé. Gör du det är det inte dina pengar längre, så du kan inte få tillbaka dem. Vill du skänka pengar till dina barn ser jag inte varför det skulle vara en relevant faktor om ISK-avdraget försvinner eller inte.

3 gillningar

Tanken med den skattefria delen av ISK är nog att få många svenskar att börja spara på ISK. Då blir det svårare att avskaffa, eftersom man riskerar att göra många väljare arga.

Risken är snarast att ISK-skatten kommer höjas på den del som är över den skattefria delen. Eller att den skattefria gränsen flyttas. Känns som det är upplagt för småpillande på de parametrarna beroende på vilka politiska partier som råkar ha makten för tillfället.

2 gillningar

Kanske dum fråga, men detta gäller bara ISK och inte KF?
Om så, är det värt att flytta pengar från KF till ISK?

Gäller både KF och ISK, så ingen anledning att flytta.

1 gillning

Avskaffar, osannolikt. Vara inne och peta, mer sannolikt.

Lite så jag tänkte också.
Kanske en avtrappning likt jobbskatteavdraget som infördes när S, V och MP hade majoritet senast.

Så har du mer än X miljoner så försvinner avtrappning en. Undantag för barn under 16 år, etc

Känns i vilket fall inte som något som kommer vara konstant.