"ISK-sparare drabbas av skattechock efter brutet vallöfte"

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/isk-sparare-drabbas-av-skattechock-efter-brutet-vallofte/

Joacim Olsson, vd för Aktiespararna, flaggar för att regeringen inte har levererat på löftet om att kapital på ISK upp till 300 000 kronor ska vara skattefritt.
”Det är anmärkningsvärt, inte minst mot bakgrund av den skattechock som just nu drabbar ISK-sparare”, skriver Joacim Olsson på DI Debatt.

Jag ska inte säga att jag är förvånad av beteendet hos landets härskare. Däremot är jag rånad och sviken.

4 gillningar

Hur många kronor är du rånad på?
Vad är skatten i kronor på 300k på ISK ?

4 gillningar

Tyvärr är väl de mesta av valfläsket inte realiserat?

Målet med löftet om skattelättnaden var väl att motivera fler att starta ett ISK? För oss som har ISK gör väl ”sveket” marginell skillnad.

Troligen är många mer upprörda över strulet med elstödet och utebliven drivmedelsrea?!

Vi får se hur nästa val går. :see_no_evil:

7 gillningar

Man multiplicerar statslåneräntan 30 november kalenderåret närmast före beskattningsåret plus 1 procentenhet (dock lägst 1,25 %) med 30 %.

Just nu är statslåneräntan 2,75 % men kommer sannolikt ligga högre i November.

300 000 kr * (2,75 % + 1 %) * 30 % = 3 375 kr

Ah hur var det nu, skulle vi inte ha nya kärnkraftverk, slut på gängkrig, gratis bensin också vid det här laget? :rofl:

12 gillningar

Det är intressant att vissa kan förstå problemet med en 1% årlig avgift men inte kan se problemet med en 1,25% årlig skatt. Selektiv dyskalkyli?

2 gillningar

Avgiften är på hela beloppet,
Skattefritt som du nämner skulle ju bara vara på 300k.

Faaaaaast… kalenderåret närmast före beskattningsåret är ju 2022 för i år, som vi deklarerar för 2024.

Det är inga stora skillnader, men det kvittar för årets del ganska mycket vad statslåneräntan är i november. Den huvudvärken kommer i deklaration vi gör 2025.

(Rätta mig gärna om jag har fel.)

1 gillning

Stämmer. Jag syftade inte på innevarande år. Tänkte mer på vad beloppet blir nästa gång.

Ingen här inne säger väl nej till i runda slängar 3000 kronor i minskad skatt, men om det däremot är exempelvis 30000 istället för 33000 så känns ju ändå som en klenare “rabatt”. Jag tror det är ditåt @ac72 och hans tankar går också.

Är det sedan nya sparare man vill nå och dessa får 3000 kronors höjning av räntorna per månad så tror jag ISK-intresset förblir ganska svagt, oavsett…

2 gillningar

Nu har de visserligen inte ens suttit i regering i ett år av mandatperiodens 4 år.

2 gillningar

Vi kan återkomma om en stund, om du tror det hjälper? :see_no_evil:

Jag röstar, men ogillar valfläsk från båda sidor. Har med åldern lärt mig att få löften infrias, oavsett vilken politiker som lovar.

3 gillningar

Absolut bör vi återkomma efter för att recensera en mandatperiod.

Oberoende regering,
Inget som någon rabblar upp att de vill införa menas att det ska införas dag 1 av mandatperioden även om svenska folket av någon anledning tror att så är fallet.

1 gillning
3 gillningar

Då återkommer vi! :crossed_fingers::see_no_evil:

1 gillning

Forskning säger alltså att 80-90% av vallöften från regeringspartier hålls.

1 gillning

Ja, ”so be careful what you ask for…”

1 gillning

Svenska lagändringar brukar ha en lång förberedelsetid med utredningar och propositioner innan de kan slutligen träda i kraft. Men här har regeringen inte ens gjort en antydning till att påbörja arbetet, och då är det fara värt att det inte blir klart innan valet.

De tog inte bort plastpåseskatten direkt heller. Den kommer vid årsskiftet

Det känns ändå lite fånigt att kalla en oförändrad skattelagstiftning för en “skattechock”. Det hela är väl inte mer chockerande än att den som använder depå får betala 30% av inflationen i reavinstskatt.

11 gillningar