Gillade verkligen avsnittet och gillar även när det blir mer genuint, så klipp inte bort delar som kanske förvirrar oss lyssnare, vi gillar det
Regeln med att “Save at least 50 % of your future raises and bonuses” tycker jag är lite spännande. Jag förstår inte riktigt varför man måste öka sina utgifter bara för inkomsterna ökar. Lifestyle creep absolut men varför blir det så? Jag köper ju det jag vill, när jag vill ha det, jag har oftast en sparkvot på runt 50 % utan att faktiskt tänka så mycket. Finns inget direkt jag känner att jag vill köpa, för då köper jag det. När jag får löneförhöjning så blir ju sparkvoten högre för mig, jag sparar ju det som blir över efter de “vanliga” utgifterna.
Eller detta kanske är mer de som har ett fast sparande, låt oss säga 1000 kr i månaden, får 1000 kr i löneförhöjning, då ska man alltså höja till 1500 kr, men om man klarade sig månaden innan utan de där 1000 kr, varför skulle man behöva spendera 500 kr av dessa nästkommande och framtida månader? Högst troligt har du ju mer eller mindre exakt samma utgifter som månaden innan, där du inte hade 1000 kr mer i lön.