Man bör se det över många transaktioner över lång tid, men precis som du säger är det tveksamt om resultatet är giltigt för att förutspå framtiden.
Vissa skriver ibland om en extrem försiktighet även när man byter mellan två passiva breda indexfonder, att låta det gå 12 månader med gradvis övergång när man byter mellan sådana. Då är man extremt rädd för nedsidan av “engångsinvestering”.
Jag byter aktiva fonder regelbundet och har typiskt minst ett byte i veckan. Givet att jag gör byten så pass ofta så är jag inte rädd för köp eller sälj av en enskild fond för belopp på 500k eller mer summerat över mina olika depåer om jag gör samma byten parallellt. Visst kan jag ha otur, eller tur, men summerat alltså över många sådana transaktioner räknar jag med att tur och otur tar ut varandra. Hade jag gjort stora enskilda ransaktioner med flera år emellan hade jag kanske resonerat annorlunda och spridit ut det. Dock får jag istället utspridningen genom att jag är väldigt aktiv med byten och har en diversifierad fondportfölj.