3 hinkar principen

Hej!

Ska börja spara till mina 2 barn nu tänkte jag (1 & 4år gamla). Men har redan sen 2 år tillbaka den här 3 hinkar principen.
Tänker jag rätt ifall jag öppnar ytterligare 2 extra hinkar med deras namn på till barnen och sätter de på 90/10 och börjar spara tex deras barnbidrag där i varje månad?

Så man har tillslut 3 st ”passiva hinkar”. Till mig själv och barnen?
tacksam för svar

mvh Henrik

Hej Henrik! Jan har ett avsnitt om just barnsparande som kan vara intressant att kolla vidare på. Rent generellt så skulle jag sparat i en kapitalförsäkring i ditt namn men dina barn som förmånstagare. Jag skulle spara åt bägge barnen i samma “portfölj” och sedan dela upp det när det är dags. Detta för att det kan kännas väldigt orättvist om ena barnet får låt säga 200 000 kr medan de andra barnet får 300 000kr beroende på hur börsen rör sig under dessa år.

Hej och tack för svar.
Okej men att öppna en ny extra ”passiv” hink är rätt tänkt då? Och sätter in både barnens pengar i den?

Som du säger Henrik så blir det nog bäst om du har en egen “hink” för just barnspar, detta för att separera vad det är för pengar.
Sedan så bör detta vara i en kapitalförsäkring i ditt namn med barnen som förmånstagare.

Men läs gärna Jans artikel om just “Barnsparande”.