308. Räntefonder: en introduktion och det viktigaste att veta | Med räntefondbolaget Captor

Jag tyckte @Zino förklarade bra hur FX Hedge fungerar. Det går hand i hand med den info jag sett att USD ligger på -1,9% och Globalt på -1,55%. Info från Captor och inte från AMF Räntefond Mix (som Zino skrev).

Se detta som en detalj. Det är absolut inget fel på AMF Räntefond Mix. Det kan vara värt att känna till att valutasäkringen kostar och påverkar utvecklingen negativt. Det går också hand i hand med det Captor sa i intervjun med Jan och Caroline om just FX Hedge.

Min poäng är alltså att man kanske inte tjänar på att ha utländska statsobligationer. Det går minst lika bra med svenska statsobligationer. Om man bor och lever i Sverige.

Med det sagt kan man vilja ha med AMF Räntefond Mix av flera skäl såsom riskspridning osv.

5 gillningar

Är inne på att investera i Captor Aster Global Credit Short Term, som en del av min buffert (ett komplement till sparkonto), input på det? känns som en lagom risknivå och ändå snäppet mer chans till ökevärdning än enbart sparkonto… :slight_smile:

2 gillningar

Om man bara är medveten att risken är högre än bankkonto och att det inte finns garantier så kör på. Jag har inte bufferten där men väl pengar som är precis steget ovanför.

1 gillning

Jag skulle INTE investera min buffert. Buffertens syfte är inte avkastning, det är tillgänglighet och trygghet. Genom att ha bufferten på sparkonto så kan du känna dig trygg i att investera överskottet i tillgångar som förväntas ge mer avkastning.

1 gillning

Jo det är jag med på! Mitt ”problem” är snarare att jag har för stor buffert och skulle därför vilja lägga en del i ”mellanlandet” mellan sparkonto och aktier :slight_smile:

2 gillningar

Ok. Men då ska du ju minska din buffert, inte investera din buffert annorlunda :wink: Jag och min fru har löst det genom att ha ett 60/40-konto på Lysa som mellanriskhink där vi lägger en extra marginal för att skydda pengamaskinen och våga ha en lite mindre buffert.

2 gillningar

Haha jag tror vi tänker lika egentligen. Jag är också inne på att skaffa en mellanrisk portfölj (60/40), och lägga en del av min buffert där

2 gillningar

Jag är i samma sits som du @Ellen_Persson. Men tycker detta med räntor är svårt :face_with_spiral_eyes:. Ska kolla upp den du skrev.

1 gillning

Så får det kanske bli istället :thinking: :blush:

1 gillning

Hur ser framtidsutsikterna ut för räntor ut nu? Detta är ju inspelat sommaren 2023, hade varit intressant med en uppföljning. Eller finns det någonstans man kan hitta ”expected returns” för Captors räntor?:smiley:

1 gillning

Den torde se relativt ljus ut eftersom marknaden verkar tro att räntorna kommer sjunka igen. Sen får vi se om det blir en snabb sänkning eller en långdragen. Jag hoppas på det senaste. Det är svårt att veta exakt avkastning eftersom man bara kan se vad de har för snittränta eller yield i portföljen, men då krävs att man håller till förfallodatum samt oförändrade styr och marknadsräntor.

Men ju längre duration i räntefonder, desto mer hävstångseffekt när räntorna sjunker. Korta räntefonder får lite mindre effekt.

Men det har väl skrivits och sagts lite här och var att vanliga statsobligationer/bostadsobligationer kanske kan ge 4-5% framöver och krediter (IG) 6-7% kanske och high yield något mer?

2 gillningar

Hej Ellen, du har helt rätt, efter en otroligt stark avslutning på 2023 då räntorna föll kraftigt och kreditspreadar gick ihop så har förutsättningarna för hög avkastning försämrats.

I nuläget så prisar marknaden in kraftigt lägre räntor från våren 2023 och hela vägen ut till 10 och 20 år. Detta innebär att en lång obligation har lägre förväntad avkastning under 2024 än en kort obligation. Man kan säga att en FRN fond har högre förväntad avkastning än en fond med längre duration.
OBS detta bygger på att allt förblir som det är nu. Skulle räntor falla snabbare än väntat kommer duration vara en vinnare igen.

Med detta sagt så är förväntad avkastning lägre än sommaren 2023
Man ska också ha med sig att sist räntekurvan såg ut så här var strax innan finanskrisen 2008

Räntemarknaden hade då ”rätt” och börsen föll kraftigt.

Efter att vi tyckte det var öppet mål för duration och krediter förra sommaren så är vi mer neutrala nu. Vi skriver mer om detta i vårt nyhetsbrev som finns på hemsidan

5 gillningar

Det låter intressant. Tyvärr tror jag att jag inte lyckats hitta rätt när jag letat efter nyhetsbrevet. På er webbplats anmälde jag mig till nyhetsbrevet “Captor Minutes”. Då fick jag ett utskick från september 2023 skickat till mig. Det låter dock på dig som att det ska ha kommit en senare utgåva också?

1 gillning

Hej! ledsen för det, men det ska vara fixat nu. Jag hoppas du fått rätt version på mejl.

Ja, det har jag fått. Tack så mycket.

Stort tack för svar!

Två dumma frågor!

Om man tycker att Captor Iris bond är en bra idé att ha i portföljen som ett diversifierande komplent till aktier:

1. Månadsspararar man denna räntefond likt andra fonder? Eller ska man av ngn anledning hellre sätta in en klumpsumma?
  2. Är det en god idé att öka andelen i Iris om aktier är i nedåtgående trend? Eller är man redan för “sen på bollen” då?
1 gillning

:smile: Välkommen till forumet @ellepappan!

Angående 1) Jag ser ingen anledning att behandla denna fonden annorlunda än andra. Så jag skulle säga att det beror på hur du sparar i vanliga fall (klumpsumma / månadssparande).

Angående 2) beror på om du menar trend eller redan gått ner. Jag tror att det är lika svårt att spekulera i denna fonden som andra. Så egentligen ingen skillnad där heller. :slight_smile:

Så, nu när jag skrivit så tänker jag att @captorfonder , @zino eller @Nightowl får ge facit. :slight_smile:

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Får inte ihop det här med kort räntefond