Efter att ha haft alldeles för stor buffert i ett par år som inte har jobbat och som knappt kommit till användning då det drumdroll inte händer oförutsägbara händelser (känns som skrämsel ibland, många lever lyckliga i hyddor vid havet utan hemförsäkring, men visst du som vill försvara hemförsäkringen kan säga app app ibland kommer det tsunamis)
Iaf det jag börjat göra är att splitta upp min buffert på 3 månaders räntekonto. Har tre konton så att jag har möjlighet att avsluta ett av dem till den 10e varje månad och detta kan jag då göra om något oförutsägbart händer annars förlängs det ytterligare 3 månader med ränta på ränta. Sällan behöver man i min mening bufferten inom 4v då man kan fördröja betalning av oförutsägbara händelser med klarna eller vanlig hederlig faktura med förfallodatum en bit fram.
Rätt eller fel vad vet jag. Hur gör ni med era buffertar?
Delar bara några tankar som jag funderar över efter avsnittet.
Jag har länge funderat på att belåna min portfölj för att få hävstång men aldrig vågat. Sen är vårt boende belånat och som ni säger/skriver så ökar det risken för majoriteten av oss i Sverige.
Det jag funderar på efter detta avsnitt är om det finns något sätt att mäta sin totala “risk”. Hade varit fint med något enkelt som ett formulär där man puttar in sina besparingar och lån för att sen få ut ett värde. Kanske svårt att jämföra så många olika risker där boendetrisk inte mäts på samma sätt som aktierisk, eller?
Ligger runt 4 månader utgifter på buffert. Vanligt sparkonto där jag kan ha pengarna på 1 minut. Trivs med det och sover bra. jagar inte varje chans till avkastning.
Jag har ett tryggt jobb och inte så många utgifter så jag har ca 1 till 2 månaders buffert på ett sparkonto med låg ribba att flytta de pengarna till kontot som går till dagliga utgifter och är kopplat till kortet. Jag känner inget behov att ha en större buffert med tanke på alla skyddsnät man har tillgång till och kommer inte på ett rimligt scenario där jag skulle tömma bufferten och behöva ta från sparpengarna utan att diverse försäkringar kickat igång.
Hej, sedan förra avsnittet får jag inte längre upp avsnitten utan reklam i Fika tillsammans i Apple podcast. Provade att länka till en annan poddspelare men fortsatt samma problem. Någon annan med samma problem eller ett förslag på hur jag löser det?
Tack på förhand
/Karolina
Jättebra avsnitt! Förvånad över att ni inte nämnde CSN-lånet dock. Många av oss börjar vår karriär med rätt rejäl hävstång när man tänker på det, vilket också är helt socialt accepterat så att säga.
Jag funderar dock lite på hur rationellt jag själv investerar. Har en mellanriskhink till ev kontantinsats som ligger på 60/40 aktier/räntor. Samtidigt har jag en högriskhink med 95/5 som har en lätt belåning via Avanza. Min inlåningsränta är ju lägre än min utlåningsränta, men borde man snarare minska mängden räntor totalt i portföljen innan man börjar belåna sig?