329. Riksbankens valutavarning till oss med globala indexfonder | Ska jag bry mig om svag krona?

Jag försöker hålla mig till den valuta där jag tror den kommer spenderas. Eftersom jag tror vi blir kvar i Sverige är det mesta i sek. Nått annat blir spekulation som man inte kan veta nått om. Glad ändå jag haft en del i globalfonder.

4 gillningar

Min tanke också, blir lätt lite homogen känsla med endast herrar i panelen. Annars kul och bra koncept!

2 gillningar

Inte tajma home bias pga några år i ett land. Du vet, måste ju tänka långsiktigt. Alla vill inte hålla på och byta hela tiden :wink:

1 gillning

Tänk på det nästa podd @janbolmeson . Könsfördelningen måste vara 50/50 . Annars blir det ingen podd om kravet är inte uppfyld. Det blir bara tuffare krav kompis att alla ska bli nöjda. Så klart allt detta ska vi få gratis :raising_hand_man::raising_hand_man::raising_hand_man:

3 gillningar

Nog säkrast att skippa gäster så det bara är Jan och Caroline så är det problemet löst :joy::+1:

1 gillning

Sveriges befolkning är ju 50% tjejer, så inte direkt svårt att hitta oss. :rofl:

7 gillningar

Beror på branch. I min branch är det typ 70-80% män. Svårt att könsneutralisera det på en gång.

Jan gör säkert sitt bästa med gästerna tänker jag :grinning:

4 gillningar

Tror jag med, men det vore ändå kul med nån % tjejer, just saying. Är inte fel med förebilder inom finanssektorn för de med döttrar också. Hint, hint.

4 gillningar

Svårare än man tror inom finans tyvärr. Har inte någon kvinnlig finansiell rådgivare i mitt nätverk tyvärr. :thinking:

5 gillningar

Typiskt, synd att du inte har ett forum med x antal tusen användare att leta i. :see_no_evil:

3 gillningar

Ja kanske lite många män i serien med forummedlemmar. Verkar svårare att få tjejer att ställa upp. Kanske du ställer upp? :grinning::heart:

1 gillning

Jag jobbar inte inom finans, men kanske någon av dessa? Eller någon i deras nätverk?

https://financer.com/sv/blogg/framgangsrika-kvinnor-inom-finans/

2 gillningar

Jo men i serien med forum medlemmar?

1 gillning

Spännande. Ska lyssna imorgon. Men om det varnas för detta… Är inte AP7 såfa tungt investerad i USA också? Är allas allmänna pensioner i fara då också menar Riksbanken?

Jag hade en önskan om att få in någon tjej i panelen i framtiden, tanken kom när Caroline frågade om det var en tjej som nästa gäst i panelen. Ekonomi är för båda könen, så vore kul med bredd bland gäster.

Tyckte paneldelen var ett utmärkt inslag och tror inte Jan är emot att i framtiden ha en mer diversifierad panel. Detta var första avsnittet med panel, så de vill säkert känna in hur det funkar. Eller är det helt otänkbart att få in en tjej i framtiden i panelen? Vore förvånad om det vore omöjligt att hitta, då de finns inom finansbranschen.

Tycker inte tråden ska omvandlas till en debatt om män vs kvinnor, så jag kommer lämna det här. Men hoppas tanken tas med om fler paneler dyker upp i framtiden. :blush:

11 gillningar

En jättefarlig tanke att övervikta Sverige!!!

• Vad tror du att svenska företag tycker om att kronan förstärkas? Svaga kronan borde ju vara en konkurransfaktor för svenska bolagen som jobbar internationellt (förresten, :finland::sweden: börsbolagen har mest internationell handel i hela världen). Dvs starkare kronan kan höja aktiepriser men är dåligt för svenska bolagens resultat
  • 495/500 största - och troligen bästa - bolagen i världen är icke-svenska. De har prissättningsstyrka och förmåga att köpa alla svenska bolag och innovationer vilken dag som helst.
  • Global exponering är som rörlig ränta. Ofta är det iaf bästa alternativet i långa loppet.

Ingen svensk övervikt. Ombalansera till din homebias om du har sån och till dina SEK räntor för att ta hem en del av positiva påverkan som svaga kronan har gett.

Och sen fortsätter man sitt stressfria ekonomiska liv.

16 gillningar

Helt enig. Svenska exportbolags vinster har pumpats upp rätt hårt pga

1. SEK försvagning
  2. Prishöjningar över inflation för de starka bolagen

Vänder SEK upp och inflation ner (=prissänkningar) så kan det bli ett litet blodbad för exportbolagen.

1 gillning

Tycker att det är ganska märkligt att ingen som intervjuades tog upp detta.

6 gillningar

@Andre_Granstrom - jag skyller på dig! :heart::wink:

2 gillningar

De köper insatsvaror i dollar och säljer färdiga produkter i dollar, och när sista raden räknats är det dollar som växlas till SEK i årsbokslutet.

Hur ser det ut i årsbokslutet för 2022, och halvårsbokslutet för 23 för de stora bolagen som är på börsen?
vad skriver de om valutaeffekter?