Varför detta intresse, för en i ämnet helt ovidkommande faktor, som kön? Det viktiga måste väl ända vara vilka insikter i ämnet som de intervjuade kan bidra med?
Det är tyvärr en sjuka i samhället som uppkommit de senaste 20 åren där identietsfaktorer som kön, hudfärg, läggning och eventuella handikapp ska vara meriterande och grund för någon slags kvotering.
Istället för att önska fler kvinnor i panelen, föreslå att just den personen borde vara med nästa gång eftersom just han/hon är så kunnig inom det aktuella ämnet.
Det förändrar väl dock inte det faktum att om SEK vänder så sjunker marginalen? Du får ju bara säkra din faktiska försäljningskurs. Binds den till 11 istället för 12 får du ett stort valutatapp även om du säkrar vid 11.
Ja absolut men det förskjuter bara problemet. Analytiker brukar försöka backa ut valutasäkringseffekter så nya riktkurser lyfter ut den temporära effekten. Dessutom brukar bolag ge sina förväntningar och då minskar den positiva valutaeffekten i det framåtriktade efterhand som de säkrar mot högre och högre kurs. Alltså börsreaktionen kan lätt bli värre än bokfört utfall för aktuellt kvartal tänker jag.
Jag tror det skulle bli mer tillväxt ifall Sverige hade färre bidrag och lägre skatter. “Tillväxtpolitik” är enligt mig en självmotsägelse, för det utrycket används uteslutande när staten tar pengar från hälsosamma företag och ger pengar till misskötta företag.
Suveränt bra avsnitt. Intressant faktiskt hur ni kan säga samma sak i +300 avsnitt utan att det blir tråkigt
Jag har två saker jag vill tillföra som pekar åt samma håll.
Alla valutor sjunker i värde. Man fick mycket mer för en dollar för 10 åren sen än man får idag. Inflation drabbar alla. Men SEK har fallit mer än EUR / USD. Vissa menar att denna långsiktiga trend kommer bestå eftersom att Sverige behöver ha “låga löner” kontra Europa för att behålla konkurrenskraften. En andel i ett globalt index har däremot inte fallit i värde. Tvärtom. Det är andel i globalt index som är det riktiga guldet för att bevara värde.
Det är inte så enkelt att säga att man kan vikta över mot SEK genom att köpa Svenska bolag. Jag menar att alla aktier i grund och botten är globala, och därmed den optimala valutahedgen, då inga bolag är helt igenom svenska och enbart använder svenska produkter.
Slutsatsen av detta blir, för mig, att det är egentligen knasigt att som litet land ha en egen valuta. Det skapar inget extra värde bortsett kanske för de som tjänar på att svenska löner sjunker kontinuerligt.
Inte så svårt att glömma bort, det är inte alls så farligt som ovanstående beskriver det.
De bolag i index som hållit emot bäst (export verkstad) har generellt inte redovisat alldeles för stora valutaeffekter varken Q2 eller Q3. Många av de må ha huvudkontor i Sverige samt viss produktion, men ofta storskalig produktion i andra länder, dvs de tar merparten av sina kostnader i andra valutor.
Dessa bolag valuta-hedgar. MYCKET.
Tanken med svag valuta som konkurrensfaktor är en av anledningarna att världen satt sig i skiten senaste 15 åren. I samma andetag som man hyllar USA för dess starka ekonomi så pratar man om hur bra det är med en svag valuta. Bör inte då en stark dollar vara ett argument MOT att investera i exempelvis USA/Globalt?
Argumentet kring bästa bolag är klent, all empirisk forskning påvisar att ett bolags kvalitet =/= en bra investering. Kvalitet måste kopplas till förväntningar & värdering.
Gör man en relativt enkel värdering där man justerar för valutaeffekter (ta en snittmarginal) så ser fortfarande Stockholmsbörsen billigare ut än den Globala. Om man tar ett aktivt bet och överviktar till Sverige p.g.a. högre förväntad avkastning så gör man inte det p.g.a. valutan. Marknaden har räknat in en mycket svag svensk ekonomi. Jag tar helt enkelt ett bet på att det inte blir så illa som de tror
Samma här, men tyvärr tillgångar i SEK (eller knutna till SEK genom värdepapper) jag hoppas på att RB har rätt! Vi försöker sälja oss ur problemet med att sälja bort SEK batchvis över tid.
Personligen är jag inte så säker på om det är klokt att övervikta mot Sverige till följd av en svag krona. Även om kronan troligen stärks 20% under de kommande 10 åren så förväntar jag mig att börsen ger betydligt mer än så.
Jag tror även att den amerikanska börsen är den bästa med de finaste bolagen i världen. Att en global indexfond är har så enormt mycket i Usa stärker mig i tesen, världens finansmarknad tycks ha samma tro.
Är inte detta något av det en “red herring”? Det är lätt att se att en valuta inte har en naturlig tillväxt, dvs internal rate of return är noll.
Det är dock inte alls samma sak som att säga att över tid kommer växelkursen vara stabil relativt andra valutor. Dvs external rate of return kommer definitivt ändras över tid, både långsiktigt och kortsiktigt.
Det snackas om detta 3 gånger om inte fler och jag tycker det misstolkas varje gång.
Finnns det någon referens till varför man ska göra den tolkning som ges här ? (Jag vill jättegärna tro på denna tolkning också)
Vill bara flagga för att jag stöttar @melwa i önskningen och går det att lyfta fram kvinnliga profiler så kommer jag absolut göra det. Men då är det ju självklart på kompetens som tex @Monica som är superduktig på pension. Vi kommer även ha ett avsnitt snart med Sofia Wärmlöf Helmrich från Lysa.
Jag vill också säga att det INTE är okej att skicka taskiga DM till @melwa eller någon annan. Skärpning!