329. Riksbankens valutavarning till oss med globala indexfonder | Ska jag bry mig om svag krona?

Ok, tack för förtydligandet. Jag ser inte SCB eller Utlandsställning någonstans.

Men jag skall titta på det.

Fantastiskt bra program. Det här formatet får du gärna återkomma till!

1 gillning

Småspararguiden sällar sig till kören.

4 gillningar

Förstår inte resonemanget att inte agera efter valutarörelser.

Ni får gärna hjälpa mig.

Om man ser på svenskt och världsindex MSCI på lång sikt så ger båda index 9%/år.

Om världsindex några år överpresterar jämfört med genomsnittet. För att SEK har försvagats. Samtidigt som svenska börsen ligger under historiskt genomsnitt på 9%.

Då finns det incitament att allokera mer mot Sverige. Utan två anledningar.

1. Valutan SEK blir sannolikt starkare.
  2. Svenska börsen bör snart komma tillbaka och takta med historiska snittet på 9%.

Även om man inte tror att SEK kommer stärkas så är det sannolikt att svenska börsen så småningom kommer öka.

Det är så som många arbetar med sina portföljer. T ex Lysa och andra förvaltare.
Att man har regelbunden kanske på årsbasis ombalansering av portföljen.

I år ligger en global indexfond när +20% i SEK. Bör då finnas incitament att öka något i svenskt index.

Även om nu inte svenska kronan skulle stärkas. Så är det sannolikt att svenska börsen står betydligt högre om tre år. Så det är ingen chansning.

Om inte svenska börsen står högre om tre år är sannolikheten att ett globalt index inte gör det heller.

Bara sista månaden har vi sett att det varit fördel att vikta om. Då svenska valutan stärkts samt som svenska börsen gått bättre än globalt index

Här kommer ett försök. :heart:

Njae, min upplevelse är att historiskt ger sverige lite högre avkastning till en något högre risk.

Det här är ju inte säkert. Tänk om den internationella kapitalmarknaden har rätt och att kronan inte ska värderas annorlunda än så här. Vi vet ju inte heller om världsindex presterar bättre än snitt (tror inte ens vi är överens om vilket snitt som avses här).

Vet inte vilka andra förvaltare, men LYSA gör det definitivt inte.

Man ombalanserar av olika anledning, men i min värld är det stor skillnad på att ombalansera för att jag har en tro om framtiden eller för att hålla en konstant fördelning enligt t.ex. ett världsindex.

Hur vet du det? Om du vet det, varför inte gå all-in Sverige? :wink:

Hur vet du det? :wink:

Absolut, men det är ju lätt att se i backspegeln.

3 gillningar

Tack för informativt svar.

MSCI World ligger på 9,7% sedan 1970

OMX30 9,6% 1984
AFGX 10% 1984
SIXRX 1995 10,5%
SP 500 sedan 1928 9%

ej inräknat 2023

Så 9% per år är rimligt.

Jag tror att globala index står högre om tre år med. Men att Sverige gått bättre. Utav den anledningen har jag övervikt i Sverige nu.

De flesta förvaltare har en referensportfölj. Man ombalanserar.
Hade man trott att marknaden alltid vet bäst. Varför ska man då köpa Sverige och sälja globalt vid en ombalansering?

Historiskt sett så har svenska kronan och andra mindre valutor försvagats i kriser. Även om inte det sker så menar jag att svenska aktier bör ge samma avkastning än sitt historiska snitt.

1 gillning

Men enskilda, utvecklade marknader har högre volatilitet. Även över så långa tidsperioder som 30 år. Episode 224: Prof. Scott Cederburg: Long-Horizon Losses in Stocks, Bonds, and Bills

Följande datapunkt illustrerar väl varför man inte kan räkna med det på samma sätt i Sverige som i USA/globalt.

We are estimating at a 30-year horizon in domestic stocks in developed countries of 13% loss probability. For some context, if we were to use the US data for this analysis, you end up with about 1% chance. That’s the safe data that we’ve learned from this. Yeah, 13%.

Another way of thinking about that, 30 years is roughly the viable savings period for somebody saving for retirement. If you’re really starting to make some money at 30, or 35, this is your one shot, and there’s a one in eight chance that you would lose relative to inflation.

2 gillningar

Since I started working, I think I’ve had a little bit more of my retirement in international stocks than most of my colleagues have. I just continued to lose on this. The US market has just continued to go straight up. I have to believe at some point in my 30 or 40 years savings period that this is going to even out, or balance out, or something. I guess, I will continue to hold a decent chunk in international stocks.

Låter ju som professorn i någon mån argumenterar på ett liknande sätt som AxelE?

Mjo. Men han är amerikan så han borde ha ett ordentligt home bias till att börja med :slight_smile: I USA är det ytterst ovanligt med global diversifiering.

Sedan var ju inte argumentet eller poängen med avsnittet att avgöra home bias vara eller icke vara. Utan att nyansera och visa på de risker man faktiskt tar på mindre marknader som den svenska.

Det var också helt oklart för mig. Förstår inte varför inte USA skulle ha samma risk för 30 dåliga år som övriga nationer? Att det inte har hänt tidigare?

Nja. Pga att de av den effektiva marknaden anses ha störst chans att generera vinst och överleva diverse chocker på lång sikt. Men till en högre värdering, då.

Eftersom USA är en väl utvecklad och stark, kapitalistisk, demokratisk och geografiskt relativt skyddad nation. Det är därför de har varierat mellan 60-70% av global marknadsvikt på sistone och gått som tåget.

Men visst har även USA hamnat i blåsväder under exempelvis missilkrisen på Kuba 1962 eller WW2. Finanskrisen osv (även om dollarförstärkningen dämpade mycket av den kraschen för oss).

Men då var marknadsvikten betydligt mindre än idag.

Backspegeln är alltid enkel att titta i. Jag har gått all in Sverige med PPM utan backspegel. 25 okt blev det Skandia Sverige Exponering för hela slanten.

När allt såg mörkast ut i september 2022 gick jag också all in Sverige i PPM, det var verkligen en chansning. Med ett stor mått tur var jag tillbaka i AP7 i skapligt läge, tills nu då.

Spekulation i stärkt valuta, absolut. Bekväm med investeringen oavsett om den spekulationen går åt andra hållet.

Ser med spänning på framtiden och hoppas innerligt på stärkt köpkraft nästa utlandssemester :see_no_evil:

Obs ska ej ses som rekommendation.

1 gillning

Daniel80
Ja handlar man inte svenska aktier nu, ska man nog aldrig handla svensk aktier.

1 gillning

Den här varningen från Thedéen har hittills inte åldrats särskilt väl. Dollarn nära 11 nu igen. OMX upp 5.7% i år och SP500 är upp 13%. Hur ser ni på detta för stunden? Jag ligger kvar 100% i globalindexfonder, men man börjar vara sugen på handla Sverige igen. Vad har vi på detta för tillfället?

Haft 20-30% Sverige-tilt i 4 år nu och det har bara kostat avkastning men framförallt massa funderingar och onödigt pillande osv.
Gett upp nyligen så nu vänder det förmodligen åt andra hållet bara därför :rofl:.

1 gillning

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Euro vs Svenska kronan