329. Riksbankens valutavarning till oss med globala indexfonder | Ska jag bry mig om svag krona?

Ok. Men varför skulle det minska?

Hm, du har kanske en poäng där. När näringslivet konkar och folk blir arbetslösa, så minskar ju det totala aktiekapitalet. En del aktierna som fonden har blir värdelösa. Och då minskar fondens värde.

Finns nog en effekt till där de arbetslösa säljer av fondandelar för att överleva. Och då faller ju börskurserna. Och värdet av fondsparandet minskar. Det är ju riktigt.

Var det så du tänkte kanske?

Eftersom nyutlåningen i praktiken upphört men svenska folket ökat sitt sparkapital med runt 750 miljarder (exklusive pensionsavsättningar) sedan förra året vid denna tiden så finns det nog en del att påverka med räntehöjningar.
Eller varför inte skattehöjningar om man är på det humöret?

Näringslivets investeringar uppgick till runt 450 miljarder 2022. Varav fastighetssektorn runt 150 miljarder. Jag antar den är nog död nu, mer eller mindre.

(med respekt att jag skumläste tabellerna något)

1 gillning

Just nu tänker jag mest att du ironiserar kring ett inlägg som mest var tankegods i ämnet. Ingen vill väl att marknaden och börsen packar ihop? Däremot skulle Sverige må bra av att mer pengar investerades här istället för utomlands.

3 gillningar

Ville bara flagga för att hela transkriberingen ligger ute nu enligt löfte. :slight_smile:

Måste även säga att jag älskar denna kommentaren från @FIRE-Jimmy på Youtube:

Ärligt talat hade jag inte ens tänkt på valutarisken. Men tack för att ni säger att jag inte behöver oroa mig för något som jag inte var oroad för :slight_smile:

3 gillningar

4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Svenska företag vs amerikanska bolag med avseende på valuta

Jag håller med FIRE-Jimmy om det. Men jag tyckte det var mycket intressant att lyssna på panelen för jag har länge funderat på vad valutorna eg spelar för roll i ett långsiktigt sparande.

En av mina strategier (långsiktigt alltså) är väl att försöka undvika SEK och det bästa sättet att göra det är via globala aktiefonder så man får alla valutor. Jag gillar Sverige men har lågt förtroende för SEK och den penningpolitik som vi är utsatta för.

Vidare tycker jag inte det är så viktigt att “värna om Sverige” specifikt… Slaget står inte mellan Danmark, Italien, Bulgarien och Sverige. Slaget står mellan Väst och “diktaturerna”.
Även av den anledningen bör vi omgående gå med i EUROn för att förstärka den och bli en del av det ekonomiska försvar som vi i Europa behöver gentemot “diktaturerna”.

4 gillningar

Haha, kanske är vissa förutseelser lite för uppenbara ibland för att folk ska tro att de kommer inträffa? :upside_down_face:

Vet inte om marknaden har all information. Snarare är det den bästa gissningen.

Tar du växelkurs Usd/Sek är räntan på Usd högre. Så förändringar i växelkurs behöver vara större än räntan du missar genom att ligga i Sek. Du behöver altså ha rätt i både sak och tid.

Nu måste jag ge mig in i tråden. Jag har inte varit aktiv på ett bra tag nu men blir faktiskt lite ledsen av att se den här typen av uttalanden. Du får självklart ha din åsikt men jag anser att den är exkluderande och bidrar inte till något gott alls. Snarare tvärtom.

@Melwa pålyser om en jätteviktig poäng. Om ni vill utveckla podden och era analyser på bästa sätt så behöver ni mångfald och diversering bland de människor/experter ni tar in. Jag har arbetat med mångfaldsperspektivet i över tio år inom industrin och där ser man vikten av att ha mångfald i ledningsgruppen och i företagen generellt.
Varför är mångfald viktigt? Jo, för att spegla omvärlden, för att förstå omvärldens krav och förväntningar. För att kunna ta rätt beslut. För företag handlar det faktiskt om överlevnad idag. Microsoft och andra stora bolag har en mångfaldsstrategi - inte för att det är roligt, utan för att det är nödvändigt. Du måste förstå din kund, hur vet du annars vad du ska utveckla?
När vi här i forumet kikar på den ekonomiska utvecklingen så kikar vi på omvärlden, inte bara det lokala lilla samhället eller en liten sluten grupp. Omvärlden består bland annat av 50% tjejer/kvinnor. Och det räcker att bara titta på Sverige om vi vill så, ja 50% kvinnor återigen.

Jag har givetvis respekt för och förstår att det kan vara svårt för @janbolmeson och @carolinebolmeson att finna kvinnor inom finansvärlden att intervjua. Men jag vill peppa er, ge inte upp, för det finns kvinnor inom finansvärlden. Lyckas ni så kanske ni får lite fler återvändare (kvinnor) till podden också.:ok_hand::hugs:

12 gillningar

Känns som att diskussionen för/emot mångfald i avsnitten hör till sin egna heta-ämnen tråd (@janbolmeson).

Forumägaren kan naturligtvis ha vilka ambitioner han vill med sitt forum. Om han vill kvotera in kvinnor av någon anledning så är det väl gott så.

Jag personligen, som kund, önskar högsta möjliga kvalitet på den information som jag söker. Jag personligen bryr mig inte alls om de medfödda attribut som paneldeltagarna besitter, bara vad de de facto tillför.

En banal illustration av vad jag menar. Om jag ska genomgå en hjärtoperation vill jag ha bästa möjliga läkarlag som genomför denna. Ett sjukhus som värdesätter identitetsegenskaper högre än kompetens skulle jag undvika. Notera att jag ingenstans påstår att kvinnor skulle vara sämre på något sätt. Om det bästa möjliga läkarlaget är 100% kvinnor vill jag ha det.

9 gillningar

Är inte detta lite samma budskap som Riksbanken?

2 gillningar

Ang växelkurs så kan jag uppmärksamma följande lilla detalj.

Tittar man på Utlandsbalansen så ser man att den ökat med ynka 1800 mdr under 2 år.

Utlandsbalansen = svenska tillgångar i utlandet minus svenska skulder i utlandet.

Som jämförelse är Riksbankens obligationsinnehav ca 700 mdr. Dvs mindre än hälften.

Det är således en enorm ökning av tillgångar i utlandet. Och ytterst lite av detta lär vara värdeökningar. Så speciellt mycket har t ex inte börserna ökat på 2 år.

Så det lär handla om just att man växlar ifrån sig SEK och köper tillgångar i annan valuta.

Eftersom det är tämligen säkerställt att Riksbankens köp av obligationer sänkte SEK, så borde detta sänka SEK betydligt mer.

Var och en får väl grunna över varför detta inte uppmärksammas mer i media. Detta är data som SCB presenterar. Det är inga hemligheter. Och ekonomerna som uttalar sig i media lär ha koll på detta. Men det har varit väldigt tyst.

En annan sak att grunna över är varför detta “utflöde” sker.
Jag har min uppfattning. Men det är svårt att säkerställa en sanning här. Det handlar om individers agerande.

Men kollektivet vill inte investera i Sverige, utan söker sig till andra ekonomier. Och då sjunker SEK. Så mycket är ett faktum.

Själv är jag benägen att placera i tillväxtekonomier. Och det är väl fler som gör som jag. Kanske bara är så enkelt. Och som jag tidigare skrivit så saknar jag tillväxtpolitik i Sverige. (Och med det menar jag avregleringar och sänkt skattekvot).

1 gillning

Jo, lite. Det är ju därför sparande är klurigt. Men upplever att denna tråden är mer facit än den andra.

Facit har vi väl inte ännu?

Var hittar du data på svenska tillgångar i utlandet?

En sak jag reflekterade över i detta avsnitt var hur otroligt nyanserat det var. Jag älskade inslaget med flera olika insatta personers åsikter. Man är ju korkad och lättpåverkad och varje gång en ny person pratade tänkte jag ”det är klart det är så!”.

Credit where credit is due - bra jobbat Jan och Caroline!

Pangavsnitt

4 gillningar

Rubriker och ingresser, även om de är korrekta, kan bli missvisande ibland.

Handelsbalansen, som är nettot för export/import av varor, har mycket riktigt stärkts. Men från en starkt negativ position.

2023 Q2 -24.6 mdr.
2022 Q2 -22.8 mdr.
Lär vara Q3 som avses. Eftersom 22Q3 var på -38 mdr så behöver bara Q3 i år hamna på ca 22 mdr för att få en stärkning med 15 mdr. En “bättre” sanning är att handelsbalansen är “som vanligt”.

Men det intressanta här är att den är så negativ. Det är i sig inte ett problem iom att bytesbalansen är positiv. Vi säljer tjänster för att kunna köpa varor från utlandet.

Handelsbalansen startade sin negativa resa vid 21 Q3. Sedan har det i stort sett bara gått utför.

Som jag skrev: “Detta är data som SCB presenterar.”

Du får titta efter Utlandsställningen. SCB kallar det så.