Förvisso sant men nu så här 20 år senare så finns det väl inget att gräma sig över en utebliven livförsäkring? Det är väl en gåva till din hustru och till stor glädje för oss på forumet att du slår upp dina blå varje morgon.
Att kalla det sparande är väl att ta i, snarare är det väl så att prissättningen på försäkringen i relation till den beräknade risken samt förväntad avkastning utjämnas via återbäringen den dag försäkringen avslutas.
Att färre än beräknat har avlidit eller att tillgångarna har avkastat bättre än förväntat gör ju inte själva riskpremien till ett sparande.
Riskpremien överstiger ju eventuell återbäring så att försäkringen ska placeras in bland övrigt sparande och tillgångar känns ju skevt.
Livförsäkring är ju den absolut enklaste form av försäkringar som finns - dör den försäkrade inte inom försäkringstiden så sker ingen utbetalning.
Fördelen med Änkan är ju möjligheten att få tillbaka delar av den premie du betalat som återbäring.
Jag har själv en liknande försäkring så jag vänder mig inte emot Änkan utan ville mest ge dig tröst genom att understryka att dina investeringar med största sannolikhet givit bättre avkastning än om du tecknat livförsäkring hos Änkan eller annan aktör.
Skulle du se Änkan som ett sparalternativ, vilket jag tvivlar på, så finns det nog inget som hindrar att du redan idag skickar in en ansökan.
@Guldfeber Bra frågeställning med humankapital. Så aktuellt när utvecklingen och behovet av omställning och utveckling av kompetens är större än på länge. Det fanns ett koncept på Skanda som hette Kompetensförsäkring. Till den satte arbetsgivaren av en summa och den anställde en summa i form av ett bruttolöneavdrag. Tanken var att den anställde kunde senare ta tjänstledigt och gå en utbildning eller på annat sätt utveckla sitt humankapital och använda försäkringens kapital som “lön”. Ett koncept som kan vara värt att damma av?
Ja men det verkar helt klart vara en grym produkt. Bra sätt att trygga upp situationen för familjen och ovanligt konsument vänligt med bonus systemet och fasta premier. Inget snack om saken.
Så exempelvis en välbetald 35-årig tjänsteman med en månadslön på exempelvis 60.000-70.000kr/mån + förmåner, gift med en undersköterska som jobbar heltid och en månadslön på 28-30.000kr och dem har gemensam ekonomi och boende i Stockholms-området med barn.
Är Trygghetslösningen på deras situation att jobba extra och vara ifrån varandra och barnen än mer eller för några futtiga hundralappar skapa ekonomisk trygghet för varandra?
Ju skevare inkomster desto större anledning för den med högst inkomst att skaffa en ordentlig livförsäkring i syfte att skydda den med lägre inkomst.
Att i ett första läge skaffa en väl tilltagen livförsäkring är sannolikt den snabbaste och mest effektiva trygghetslösningen för denna familj istället för att fundera på vidareutbildning som eventuellt kan ge högre lön på sikt.
Jag är ledsen - jag förstår inte vad du far efter trots att jag läst din text flera gånger.
Jag skulle säga att de allra flesta målgrupper bortsett från ensamstående utan barn har ett skyddsbehov i olika utsträckningar.
En ekonomi i balans med 2 fasta inkomster i skiktet 25-40.000kr riskerar väl att kantra om en av inkomsttagarna avlider?
Det behöver väl inte innebära att de på något sätt lever vidlyftigt och över sina inkomster.
Du har i tidigare inlägg hävdat att samhällets och arbetsmarknadens olika skyddsnät räcker gott medans jag är av motsatt uppfattning - våra gemensamma system har urholkats rejält och får idag betraktas som lite väl grovmaskigt för att passa dagens familjer och deras kostnadsbild för att leva och bo.
I denna statistik så återfinns inte de kollektiva försäkringarna som t ex TGL men 1,6 + 0,6 miljoner totalt 2,2 miljoner försäkringar. Jag har inte sett statistik på den socioekonomiska fördelningen av dessa försäkringar.
Jag har inte varit forummedlem tillräckligt länge för att i detalj förstå vad som skiljer ”Jacke77” från andra medlemmar?
Är det något speciellt med hans hustru som gör henne extra förtjänt av ekonomisk trygghet till skillnad från min eller andra forummedlemmars fruar/män?
(Ber @Jacke77 om överseende för att jag tar upp hans högst personliga relation till sin hustru)
Den koppling du gör känns väldigt luddig och svårbegriplig i sammanhanget.
Ja, och de är väl de som har det ekonomiskt tuffast som borde prioritera livförsäkring högst? Även om man då får dra ner på något annat.
Eller missförstår jag? Det känns så i alla fall.
För krasst - ja, jag har över 5 MSEK på mig, men det är ju en lyxförsäkring då det gör att Caroline kan köra en Fat-FIRE utan att blinka och leva på befintliga tillgångar till 85 års ålder utan löneinkomst med en swr på 3-4%. Men det kan vi ju unna oss då vår ekonomi är tillräckligt bra.
Men för någon annan är den första 1-2 MSEK (eller motsvarande hela lånet på bostaden för att göra det relativt i försäkring de viktigaste tänker jag).
Bra avsnitt då där varit en del frågor för min del som jag inte kommit vidare med.
Intressant tanke att vi kanske inte behöver en livförsäkring då där finns ett så pass bra kapital sparat att den andre skulle klara sig. Efter lite närmare funderingar så inser jag att vi ändå vill ha detta då den andre gärna får mer än klara sig om olyckan skulle vara framme. Man skulle kunna säga att vi försäkrat oss för att få det liv vi tillsammans siktar på med att kunna gå ner i tid för att spendera mer tid med familjen.
Tycker om de avsnitt som tänker på mer än den vanliga RT följaren då det ger ett bra perspektiv och kunskap att kunna dela.
Önskar faktiskt att jag kunde teckna en livförsökring men då jag är hjärtopererad för mitt medfödda hjärtfel så har hittills alla livförsäkringar avslagits. Jag har idag genom mitt fack, då man inte behövde ge en deklaration, men då också det lägsta beloppet på 512k.
Lite tråkigt, för jag kan verkligen se värdet av en livförsäkring.
Är du fullt arbetsför så har man kunnat teckna 15 PBB hos Euro Accident via Hjerta (numera Säkra). Gjorde det själv för ett antal år sedan. Tror första gången så låg det hos IF, sedan LF och numera EA. De upphandlar för sin kundstock varje år.
Och hur är det, äger du tex 2 bilförsäkringar och din bil får stenskott får du inte det dubbelt återbetalt.
Men det gäller väl tvärt om för livförsäkringar? Eller har det ändrats…?
Du ska absolut ta alla chanser till prövning, så Änkan är väl nästa steg då de tycks göra lite mer individuella bedömningar precis som Jan skriver.
Vill sedan inte strö salt i såren men det kan finnas kryphål i vissa upplägg banker och försäkringsbolag erbjuder.
Detta kanske visar på värdet att gå på ett rådgivningsmöte med banken oavsett om man anser dem vara säljare med onda avsikter att sälja eller lite föraktfullt väljer att kalla dem rångivare.
LF hade (har fortfarande??) en produkt som hette Försäkrad Familj-Bolån, som var en livförsäkring som gick att teckna i samband med lån till nyinköpt bostad och där man kunde vikta försäkringsbeloppet mellan 2 sökanden inom ramen för det belopp den nya bostaden kostade och då utan hälsoprövning.
Trots namnet Försäkrad Familj-Bolån så var försäkringen inte kopplad till vare sig bostaden eller lånet.
Jag utnyttjade själv den möjligheten 2016 då vår lägenhet ombildades till bostadsrätt och jag tidigare fått avslag på min ansökan om att höja försäkringsbeloppet på min befintliga livförsäkring.
Lånet var på 2.600.000kr och vi viktade 2.400.000kr till mig och 200.000kr till hustrun.
1 månad senare så sa min hustru upp sin del då den inte fyllde någon funktion men lite akrobatiskt hade jag lyckas teckna en livförsäkring på 2,4 miljoner utan att fylla i en hälsodeklaration.
Fick tipset från en bank-kille vilket var värdefullt för mig personligen men också senare för mina pensionskunder som jag satt i rådgivningsmöten med och som ibland funderade på ny bostad inför pensionering.
Visst - det är ett långskott att som i detta fall att man ska byta bostad och i samband med det också hittar en produkt som saknar hälsokrav.
När jag idag går in på LF’s hemsida hittar jag ingen uppgift om denna typ av försäkring så det är möjligt att den inte finns att teckna längre.
Jag har flera livförsäkringar. Har t.ex. vid byte av arbetsgivare fått behålla gruppförsäkringsmoment som fortsättningsförsäkring. När föräldrarna gick bort så fick barnen ersättning från flera försäkringar och det var inga konstigheter. Fick ny när jag bytte fack osv.