Ställ en fråga om livförsäkringar till nördarnas försäkringsbolag 🤓

Reklam. Med hänvisning till mitt längre inlägg om livförsäkringar här:

så har jag bjudit “Allmänna Änke- och Pupillkassan” till podden för en inspelning nu på onsdag (22 nov) för att kunna resonera kring livförsäkringar, höra deras erfarenheter och åsikter. Jag och Caroline har haft en del av våra livförsäkringar hos dem i snart 15 år, då jag för första gången hörde talas om dem via ett samtal med Per Håkan Börjesson som beskrev det just som “nördarnas försäkringsbolag.”

Det roliga med Änkan är att de är Sveriges absolut äldsta försäkringsbolag, de startade redan 1740(!). Nej, det är inget skrivfel. :rofl: Det är alltså inte grundaren som kommer på besök, utan deras nuvarande VD Niclas Fredrikson som själv har beskrivit sig som nörd på försäkringar (han har varit med en gång tidigare i ett bonusavsnitt). Således:

Vad skulle du önska att vi tog upp? / Finns det något du har tänkt på kring livförsäkringar?

Det som jag gillar med dem - och som jag ska ta upp - är att de har en lite omvänt förhållningssätt till det här med livförsäkring. Medan de flesta bolag som har en låg premie i början som sedan blir jättedyr så gör de tvärtom. Man börjar med en (jämfört med andra) hög premie som sedan blir lägre och lägre eftersom de ser livförsäkringen nästan som ett sparande (=min tolkning).

Dessutom, lite beroende på marknaden och hur länge man har sparat, så kan man få tillbaka en del eller till och med alla premier man har betalat in om man lever när försäkringen tar slut. :slight_smile: (dör man, så fungerar det som vanligt med utbetalning av ett förutbestämt belopp).

Du kan läsa mer på deras hemsida nedan:

Vi spelar in på onsdag (22 nov) så hojta gärna till med frågan innan. :pray:

8 gillningar

Om Grundaren hade kommit på besök, hade det varit det bästa avsnittet någonsin.

7 gillningar

Haha, ja, vi har ju flummat ut lite på sistone… Caroline har till och med varit på häxkollo… så det är kanske inte så far out som man tror… :rofl:

5 gillningar

Borttaget.

2 gillningar

Yes, har bett honom förbereda det. Han har lovat grafer och uträkningar. :slight_smile:

Vet inte om det kommer med i avsnittet då sådant ofta lämpar sig bättre i skrift här i forumet. Men ja, den feedbacken är inte glömd. :smiley:

1 gillning

Vet om att den här frågan har frågats, speciellt till amerikanska försäkringsbolag.
Men jag testar här med, vilket är försäkringen som är mest + ev ( Expected value).
Helt enkelt om jag ska teckna en försäkring vilken ska jag teckna för att få så mycket värde tillbaka.

Kan du utveckla? :thinking:

Du måste definiera din värdefunktion för att man ska kunna räkna ut det förväntade värdet. Om värdefunktionen vore identitetsfunktionen eller någon annan linjär funktion skulle du köpa hävstångsinstrument i stället för en försäkring.

Alltså, sorry, men jag fattar ingenting… Vad pratar vi om?

Alltså, han frågar om vilken försäkring som ger bäst förväntad avkastning. Jag tänker att det är fel fråga att ställa, för om man ville optimera den förväntade avkastningen skulle man inte köpa en försäkring, utan man köper ju en försäkring för att man är beredd att offra förväntad avkastning för att få något annat i utbyte. Men jag kanske tänker fel – kanske är det så att försäkringar inte skiljer sig åt i detta andra och bara skiljer sig åt i förväntad avkastning :person_shrugging:

Egentligen om vilken försäkring som man inte får missa.

Jag tror att exemplet som togs upp var en livstids livsförsäkring som togs ut i tonåren.

Bara jag som tycker namnet på bolaget är lite udda.
Vad är en pupillkassa? :upside_down_face: Det får du gärna fråga.

Kanske är affärshemligheter, men hur stor andel av inbetalda premier betalas ut i ersättningar?

1 gillning

Pupill betyder… ööööööhhh… myndling! :stuck_out_tongue:

1 gillning

Och vad är en myndling? :thinking:

Intressant och inte oväntat från ett helt annat århundrade… :sweat_smile:

1 gillning

Jfr pupil på engelska, elev.

Tycker det är givet om man har familj. Min familj för 2 miljoner skattat och klart. Kostar mig 1000kr/året.

Riktigt goa att få i en livskris. Sen tar man bort den när man blir äldre.

3 gillningar

Jag säger inte att den är fel för alla men för egen del är behovet av en livförsäkring som störst nu kring 40-50 år som jag föreställer mig det.

Om 10 år är barnen förhoppningsvis hyfsat självständiga/utflugna i kombination med lägre bolån/större sparkapital.

Hur säljer de in deras försäkring till mig kontra en ”vanlig” som är billig nu och dyrare sedan?

Om huslånet är avbetalt och barnen snart utflugna, kan man då tänka att man klarar sig bra utan livförsäkring?

2 gillningar