Reklam. Med hänvisning till mitt längre inlägg om livförsäkringar här:
så har jag bjudit “Allmänna Änke- och Pupillkassan” till podden för en inspelning nu på onsdag (22 nov) för att kunna resonera kring livförsäkringar, höra deras erfarenheter och åsikter. Jag och Caroline har haft en del av våra livförsäkringar hos dem i snart 15 år, då jag för första gången hörde talas om dem via ett samtal med Per Håkan Börjesson som beskrev det just som “nördarnas försäkringsbolag.”
Det roliga med Änkan är att de är Sveriges absolut äldsta försäkringsbolag, de startade redan 1740(!). Nej, det är inget skrivfel. Det är alltså inte grundaren som kommer på besök, utan deras nuvarande VD Niclas Fredrikson som själv har beskrivit sig som nörd på försäkringar (han har varit med en gång tidigare i ett bonusavsnitt). Således:
Vad skulle du önska att vi tog upp? / Finns det något du har tänkt på kring livförsäkringar?
Det som jag gillar med dem - och som jag ska ta upp - är att de har en lite omvänt förhållningssätt till det här med livförsäkring. Medan de flesta bolag som har en låg premie i början som sedan blir jättedyr så gör de tvärtom. Man börjar med en (jämfört med andra) hög premie som sedan blir lägre och lägre eftersom de ser livförsäkringen nästan som ett sparande (=min tolkning).
Dessutom, lite beroende på marknaden och hur länge man har sparat, så kan man få tillbaka en del eller till och med alla premier man har betalat in om man lever när försäkringen tar slut. (dör man, så fungerar det som vanligt med utbetalning av ett förutbestämt belopp).
Du kan läsa mer på deras hemsida nedan:
Vi spelar in på onsdag (22 nov) så hojta gärna till med frågan innan.