Livförsäkringskalkyl: hur vill du att ekonomin ska se ut för din partner om du går bort | Feedback?

Med tanke på veckans avsnitt om Livförsäkring har jag roat mig med att uppdatera min Livförsäkringskalkyl som simulerar vad som händer med ekonomin om man skulle gå bort. Kan du hjälpa mig med feedback?

Jag tänker framförallt t.ex.

• Förstår man den?
  • Verkar den rimlig när du matar in dina siffror?
  • Vad har jag missat?

Den bör svara på frågor som:

• Hur stor livförsäkring behöver man?
  • Hur kommer ekonomin se ut om man går bort?
  • Vilken omställningstid vill man ge sin partner och vad kostar den?

Här har du en länk. Börja med att kopiera den:

1 gillning

Bara jag som inte kan öppna tråden till 441?

1 gillning

Står det något felmeddelande eller är det bara helt svart?

Ifall det är helt blankt/svart kan du prova att rensa cookies/cache. Kan ställa till det ibland

1 gillning

Bra! Men komplext :slight_smile:

Räknar Rad 92 rätt? C92 förstår jag: Avkastning x finansiellt kapital vid dödsögonblick (även om det kanske borde utgå från dagar kvar av innevarande år och inte helår). Men D92 och framåt verkar utgå från kassaflödet i C99, snarare än C99+befintligt finansiellt kapital (om det inte behöver användas till att betala av bolån).

Fan, kastade om allt precis så din C92 är inte samma som min. :joy:

Men jag tror att jag fattar vad du menar. Kollar.

Finns det en tråd alltså. Jag som just gnällde i chatten om att den saknades.

Omstart it is! :saluting_face:

1 gillning

Fungerar det nu? Kan ha varit att vi hade ett &-tecken i titeln?

Nu ska det vara fixat. Har helt räknat om finansiellt kapital-funktionen. Nu räknar vi på ingående och utgående balans med avkastning.

1 gillning

Jag ser nog lika dåligt som han poddaren i senaste RikaTillsammansavsnittet. :zany_face:
(Nej, jag hittar inte tråden om senaste avsnittet.)

Du gnällde mycket mindre @angaudlinn innan du blev Fire! :rofl::joy:. Just nu är det mycket gnäll på allt både i chatten och den ”riktiga” forumet :rofl::joy::wink::+1:

Kanske lite för mycket fritid :rofl::joy::wink::wink:?

4 gillningar

Uppdaterade med att göra den enklare att förstå (förhoppningsvis) genom att lägga till två grafer och flytta upp dem.

Amortering är ingen kostnad :wink: “Resultat per år” kanske blir fel ord, även om kassaflöde är lite väl tekniskt.

Sen är en del av hushållets kostnader mina, så de kanske borde förtydligas att det ska exkluderas? Barnbidrag kanske förifyllt?

MEN: Modellen blir rätt komplex och ett ganska aggressivt antagande är att efterlevande partner ska orka jobba heltid efter dödsfallet, trots ensam vårdnadshavare.

1 gillning

Har du också ett stort sladdkonto?

2 gillningar

Sant, har inte ens tänkt på det. Har nu lagt till att man kan ställa in hur mycket man vill jobba första året och åren därefter. :+1:

1 gillning

Har inte grävt djupare, men verkar som “engångsbetalning för särkullabarn” inte räknas med i “utgående balans” år 0?

En annan feedback från en nykomling (på forumet iaf).
Har man barn äldre an 19år, så funkar inte beräkningarna.
Men man kanske ändå inte behöver livförsäkring när barnen flyttat hemifrån :slight_smile: ?

Korrekt. Min miss. Fixat nu.

1 gillning

Oj, ja, det var ju verkligen en stor bugg. Hela kalkylen slutade fungera. :joy:

Nu är det fixat i alla fall. Tack för feedback och välkommen till forumet. :+1:

1 gillning

Detalj, men om det krävs en extra-amortering borde kostanden minska motsvarande räntekostnaden.