Hej alla, kunde inte hitta att detta diskuterats i forumet.
Om man har en hög lön och inte är belånad (och inte heller behöver belåna sig till bil/boende) - finns det strategier för att kapitalisera på sin lön?
(Förutom att spara och investera mycket pengar i breda indexfonder)
Exempel: Jag har flyttat till en mindre stad i Sverige och behållt min lön. Då min fru också har ett välbetalt jobb så är vår brutto >160 KSEK i månaden. Runt 30 år gamla
Boende här kostar inte mer än någon miljon, vilket betyder att vi har ett outnyttjad kreditvärdighet* på > 6 MSEK. (T.ex för lån för bostad)
Sedan finns det ju andra investeringar man kan göra, men jag är inte säker på att det är särskilt mycket bättre eller smartare, åtminstone inte om ni inte tänker starta en annan verksamhet utöver de heltidsjobb ni har.
Grejen med de flesta saker är att de tyvärr rent historiskt underpresterar aktiemarknaden med en riskspridd global akteportfölj. Men kan finnas andra fördelar såklart. Säg om kriget kommer så äre ju gött med egenhushållning. ¯\ (ツ)/¯
Bort med avfall, producerar ägg, producerar gödningsmedel, slutprodukt är kyckling.
Minskar alltså hushållskostnader. Vi snackar inte att man kan bli rik på´t, men in the long run finns det pengar att spara. Samt att man får goda ägg.
Hehe jag försökte vara kreativ! Antog att OP redan hade koll på att det finns alternativa investeringar å han var redan inne i boende på en billigare ort
Att investera i boendet för att få ner driftskostnader (och kanske upp redundans vid olika “shit happened”).
Nya energisnåla fönster och dörrar , återvinning på ventilationen och
Bergvärme och bergkyla! sänker driftkostnader.
Bolån. Varför ökar ni inte bolånet om ni vill “kapitalisera” på er lön. Det blir ju genast en rejäl hävstång.
Om ni inte vill göra det uppenbara, varför skulle ni vilja göra något annat. Typ obskyra investeringar, ge ut privatlån med hög ränta, köpa hus att hyra ut o.s.v?
Eftersom ni sannolikt får stora inbetalningar till tjänstepension är det viktigt att ni ser till att tjänstepensionen ligger i en global indexfond och inte en traditionell pensionsförsäkring som ibland är förvalet.
Tack alla för svar! De flesta svaren var dock vad man kan göra med netto-pengarna. Där är det svårt att få bättre utväxling än index-fonder (utan mer risk)
Men finns det verkligen inget sätt att få hävstång på lönerna?
Är tex att köp lägenhet/hus att hyra ut inte värt det? Man får ju >6x hävstång på kontantinsatsen (+ eventuell vinst på hyra).
Samma logik måste finnas kring andra investeringsmöjligheter som bygger på god kredit
Eller är det helt enkelt bäst att lämna den icke aktualiserade krediten vara?
Du är ju inne på det själv. Lek med tanken på ett maxbelånat hus som du hyr ut, dyraste möjliga som du kan köpa med den kredit du har över. Vansinnig hävstång med exponering mot bostadsmarknaden om du antar att uthyrningsmarknaden är effektiv och att du därmed går breakeven på uthyrningen. Det blir ju som att köpa ett instrument som ger 5,6x bostadsprisutvecklingen. Men givetvis åt bägge håll. Låter onödigt riskfyllt om du frågar mig. Men det finns ju massor av detaljer kring detta som jag inte kan.
Håll hög sparkvot, investera enkelt, lev ett bra liv och fokusera på annat skulle vara mitt råd.
@Anonym menade nog att äger man en bostad värd 1 MSEK kan man endast belåna den med det värdet (eller ja, 85%) under villkoren för ett bolån. Oavsett inkomst och övriga tillgångar.
Vill du nyttja din ”bolånekredit” så kan du köpa en större fastighet/villa där du har möjlighet att hyra ut till inneboende. Detta är skattefritt upp till 40-50k. Jag syftar ej på flerbostadshus.