Hur kapitaliserar man på en hög lön?

Hmm, kreativt men som höginkomsttagare och hönsägare får jag nog tillstå att hönsallokeringen i min portfölj är den absolut sämst avkastande, mest irriterande, och allmänt sista investeringsförslaget som jag skulle ge till en kollega som fått över kontanter. Eller nej förresten, får hamnar längre ner på listan.

3 gillningar

Det finns många sätt. Hur stor risk vill du ta?

1 gillning

Om du vill diversifiera exponeringen mot bostäder så kan du köpa lägenhet i Spanien. Hyffsad direktavkastning men framförallt så har du också någonstans att vara på vintrarna när du blir äldre. Lägre fasta kostnader (förutom räntekostnaderna) tack vare att uppvärmning inte krävs samt att de flesta bostäder säljs i form av ägarlägenheter. Min lgh på 100kvm har fasta kostnader på 30000/år. Räcker med 8 veckors uthyrning för att gå break-even (exkl kapitalkostnaden)

Tror just nu på bättre värdeutveckling i Spanien än Sverige (inräknat växelkursförändring).

Förlåt

Jag tycker det låter som en äggstremt bra och skalbar investering.
Äggoistiskt att du inte sagt något tidigare!

Tack, Jag hittar ut själv…

8 gillningar

3 gillningar

Risk som står i relation till uppsidan, vad har du för idéer för att utnyttja kreditvärdigheten/kassaflödet?

Samtidigt, om man har bra kassaflöden, dvs man klarar sig ifall man skulle stå utan hyra periodvis, samt att man kan vänta en längre tid, 20-30 år innan man måste sälja objektet - skulle inte det innebära relativt låg risk?

Sedan måste ju ekvationen gå hem att man faktiskt tror att nettovinsten på ett sådant upplägg är bättre/mer fördelaktigt än tex indexfonder

Helt ärligt har jag tänkt mycket på höns! Lokalt producerade ägg är mycket kostsamt

1 gillning

Inget som du inte redan tänkt på själv.
Du har hög lön och ett relativt lågt sparande. Du kan ju jobba med måttlig hävstång i en indexfondportfölj. Jag har 6-8% belåning, inte mer. Att prompt stressa åstad och köpa något med 500% hävstång är att ta hög risk. Oavsett om det är en fastighet eller en indexfond.

4 gillningar

Skaffa bara om du tycker det är en kul hobby (inkluderat hönskvalstersanering, nacka höns, städa hönsskit, mata och sköta, fixa någon som tar hand om vid resa etc) och inte för ekonomisk vinning som är diskutabel eller i varje fall högst begränsad.

Grattis till en bra situation!
Jag skulle nog vilja citera @janbolmeson “Har du vunnit det ekonomiska spelet, behöver du inte längre spela”. Nu är ni förmodligen inte över mållinjen ännu, men med den typen av inkomster kan ni snabbt komma en bra bit mot ekonomisk frihet. Mitt förslag blir att maximera pensionsinsättningarna, så långt som arbetsgivaren accepterar beroende på avdragsmöjligheter. Visserligen bettar ni på att skatten är lägre i framtiden när ni ska ta ut pengarna. På några år kommer ni bygga väldigt mycket kapital som ger fantastisk avkastning och framtida frihetsgrader. Lägg resten på er själva och att klara av arbetslivet.
Hyreslägenheter och andra investeringar kommer ge huvudvärk och ångest. Inte alla dagar, men för ofta.

3 gillningar

Du frågar vilken väg du ska välja.
Utan att säga vart du ska.
Det är svårt att svar på en sådan fråga :grinning:

Ett generelt råd jag skulle ge dig är att investera etiskt och med miljön i åtanke.

Engagera dig ideellt i dina eventuella barns aktiviteter.

1 gillning

Nu använde jag min egen situation som exempel, men frågan var ner generellt, för att förstå vilka möjligheter som finns

1 gillning

Jobba mindre?

1 gillning

Men var ska du då? I någon mening är ju möjligheterna obegränsade. Om du inte vet var du ska spelar det ju ingen roll vilken väg du tar?

1 gillning

Jo, med stor sannolikhet. Alltså, mycket hävstång på något som över tid ökar rätt konsekvent i värde är ju kanon på lång sikt. Du har tillgång till att genomföra och dra nytta av denna investering eftersom att du lever under dina tillgångar på olika sätt vilket du ju kommit till insikt kring.

Dock skulle åtminstone jag personligen tycka att åtagandet att bedriva uthyrningsverksamhet skulle tynga mig i en situation där jag skulle kunna leva ett mer bekymmersfritt liv under de 20-30 års horisont vi snackar. Men där är vi alla olika.

Hälsning från en som vabbar för tillfället och är rätt nöjd med att mina egna liknande planer slutade i Lysa

Menar du att du inte kan reflektera över ett väldigt generellt ämne utan att knyta det till en specifik individ? Se det som en skoluppgift, säkerligen fastnade du inte i matten på vart Lars med sina 14 äpplen ‘ska’? :sweat_smile:

Är du intresserad av att utveckla din kompetens inom skog, så vore kanske skogsägande något? Köpa skog att förvalta under väldigt lång tid. Det finns kurser att plugga på universitet om skogsägande, och det finns säkerligen organisationer exempelvis Södra som har kurser också.

3 gillningar

“Höns, du ska köpa höns!”

Måste bara säga… det här är den roligaste tråden jag läst i nåt forum på minst ett par år…! :joy: :star_struck: LoL på många svar.

OBS därmed inte sagt att den är ointressant i sakfrågan. Alltså TS spörsmål. (Jag valde att kalla mig RiskFilosofen här after all…)

1 gillning

Köp ett fritidshus i attraktivt område, typ Möja, Stockholms skärgård.