Man bör också vara medveten om att riskförsäkringar som väljs inom tjänstepensionen urholkar den kommande pensionen eftersom kostnaden vanligtvis tas från den pensionspremie arbetsgivaren betalar in till tjänstepensionslösningen.
Det finns därför anledning till att öka på sitt privata månadssparande med belopp som motsvarar kostnaden för riskpremien.
332. Livförsäkringar: Allt du behöver veta | Trygga din familj och få tillbaka pengar om du inte dör
Coolt, de verkar erbjuda livförsäkring upp till 12PBB utan hälsodeklaration om jag inte missförstår det. Det är ändå rätt nice, billigt också, 400 spänn per år.
Ursäkta för sent svar.
Jag har så här i efterhand haft en egoistiskt förhållningssätt till livförsäkring då jag tills nyligen levt i en ”dinkis - relation” och därför inte sett syftet för mig med en livförsäkring. Då jag har haft ett relativt stort sparkapital, inga lån och en anställning som omfattas av de förmåner som ingår i en kollektivavtalad anställning, tjänstepension med efterlevandeskydd, tgl, begravningsersättning osv. Inställningen behöll jag trots att min livssituation förändrats.
Som nybliven förälder och villaägare har jag funderat en hel del på det åtagande och ansvar som det innebär. Och utifrån de perspektiv som du lyfter blev det därför naturligt att teckna en livförsäkring efter att ha lyssnat på avsnittet. Inte för min skulle utan för mina efterlevande.
Så tack än en gång att för ett tänkvärt avsnitt!
Jag kan inte hitta någonstans en kalkyl över faktisk ”slut”kostnad för en traditionell livförsäkring. Skandia ”kunde inte” ge mig en teoretisk kostnad för vad jag kommer att betala totalt över livförsäkringens period. Fick bara att de kunde se kalkyl för 6 år framåt i tiden där premien ökade varje år med en viss summa inom det spannet. För varje 10 år ökar premien markant, som för varje försäkringsbolag (förutom Änke). Har skrivit ett mail till dem om att göra en uträkning från min ålder (37 år) och 33 år framåt i tiden där de får räkna från som att jag vore 43, 49, 55 år osv för jag vill verkligen veta vad den sammanlagda betalningen blir för 2 miljoner i livförsäkring. Det handlar ju om två kunder (min fru och jag) som de eventuellt kommer att tjäna mycket pengar på om vi väljer dem, då borde det vara i deras intresse att göra den här uträkningen åt mig.
Jag står nämligen och väger mellan just en traditionell livförsäkring där kommande rätt många år inte har så dyr premie + investera mellanskillnaden mot vad Änke tar i premie i Lysa med högre avkastning (högre risk) än vad Änke har. På så sätt borde jag ha tjänat in rejält mycket mer i avkastning efter 33 år än om jag skulle välja Änke.
Rätta mig gärna om ovan är helt åt fanders.
Är inte det rätt talande också? ![]()
Kan du inte återkomma om du mot förmodan får en sådan?
Har du sett uträkningarna här?
Fick det här från Skandia.
”Hej, tack för ditt meddelande.
Nu har vi räknat på premierna 33 år framåt i tiden och den totala summan skulle i sådana fall bli 111 280 kronor. Beräkningen är uträknad på ett försäkringsbelopp på 2 miljoner kronor.
Detta är bara en preliminär beräkning och det kan ändras.
Med vänlig hälsning”
Då blir det plötsligt mycket mer intressant med Änke då det skiljer 70.000 kr i premier under 33 år och jag får en återbäring hos Änke på 58.000 kr. Så skillnaden är 12-15.000 kr i slutändan sett till dagens premiekostnader hos Skandia.
Imponerande att du fick en uträkning!
Sålde in det bra tror jag ![]()
Är emot försäkringar generellt. Men som småbarnsförälder, ensam försörjare(60k i månaden, min sambo har 20k at best) och stort bolån kändes det bra att teckna en livförsäkring för 50kr/mån ändå. Tänker att man plockar bort den när barnen är vuxna och huset är betalt/har kapitalet på börsen. Lyssnade nyligen på Småspararpodden som fick mig att ta tag i detta. Förhoppningsvis är det pengar i sjön. ![]()
Nu ska vi bara gifta oss också..