353. 50 nyanser av frågan: Hur ska jag investera mina pengar? | Att växa med sina pengar och referensramar

Jag är lite tudelad. På ett sätt tycker jag inte alls det är fel att vara lite sparsam och inte gå all in hela tiden. Att unna sig något ibland blir en större och bättre upplevelse än om man unnar sig och strösslar pengar hela tiden. Jag har sett vänner som hamnat där som bara köper, shoppar och unnar sig hela livet men trots att högen med dammiga oanvända prylar växer verkar inte livskvaliten förändras till det bättre utan snarare tvärtom. Man ser mer en dekadens och nedstämdhet i alla dessa försök att göra livet bättre genom konsumtion. Å andra sidan måste man också unna sig och få en känsla för när det är dags att göra det utan att sedan få dåligt samvete. Det är väl just där jag vill hamna, slippa det dåliga samvetet när man tex tagit taxi hem en kväll för att man kände sig för trött för att ta bussen. Där kan man ju tex göra regler för sig som gör det lättare att konsumera med gott samvete vid vissa tillfällen.

Sen är ju inte pengar allt. Om Caroline har ett bristtänk när det gäller ekonomi så tror jag att Jan har ett bristtänk till annat som gör livet härligt, dvs sådant som inte handlar om att arbeta och tjäna pengar. Det finns så oerhört mycket att upptäcka som inte primärt handlar om pengar. Nya intressen, nya bekantskaper, resor, lära sig helt nya saker, gå utanför sin comfort zone och upptäcka sådant man inte i sin vildaste fantasi trodde att man skulle tycka om. Där gillar jag att härja runt. Det som försvårar är dock att jag måste lägga stor del av min tid på arbete så därför är målet att slå sig fri från arbetet för att testa på och blomma ut inom helt andra områden. Om jag sen inte unnar mig en taxi är förvisso lite trist men det är bara en liten liten del av det som ger mig livskvalitet.

2 gillningar

I exemplet med PPM får man en uppdatering kring hur ens pension utvecklas, det stämmer. Tjänar ingenting till isolerat.

Jag säger inte ”logga in varje dag, det är bättre”. Snarare att ha en närvaro kring hur ens ekonomi utvecklas, att göra analyser kring olika beslut, att själv ta, eller vara fullt delaktig och underförstådd med besluten. Att det bör leda till att man får en bättre chans att växa med sin ekonomi.

En sak som glömdes i avsnittet och i mitt inlägg ovan: vad är syftet med Jans sparande? Räcker inte 20 miljoner eller vad ni nu sitter på vid det här laget? Varför ska det samlas så mycket pengar på hög? Är det inte dags att levla och försöka hitta andra saker i livet än att samla pengar? :wink:

1 gillning

@axr - en forumprofil som är lite äldre”

…och här sitter jag och garvar på en parkbänk i solen och folk tittar konstigt. :crazy_face:

2 gillningar

Men sade han forumprofil eller forumprofet? :slight_smile:

7 gillningar

Wow, vilka fina avsnitt, bägge detta och förra avsnittet!

Tog med mig en grej, det du Jan sa om ställningstagande när det gäller vårt sparande och investerande. Det är ju självklart fast jag inte tänkt på det så mycket.

T.ex. för migsjälv väcker investerande som process eller kunskap inga känslor av stolthet eller prestige. Men det är superviktigt för mig att mina pengar presenterar någorlunda hållbart och ansvarigt ägande, i form av compliance, ledning, kultur osv. Därför blir det inga tillväxtmarknader, bitcoin, guld med mera för mig.

Jag är till och med redo att underprestera med mina investeringar så länge de motsvarar mina principer och värderingar. Många investerare är bara intresserade av resultat. Och det är nåt för mig att acceptera istället för att kritisera. :man_shrugging:

Gillade också era tankar om lyxfälla vs sparfälla.

All in all, :clap::clap::clap:

12 gillningar

Tack för dagens avsnitt :pray:. Och titten på min/vår ekonomi kopplat till rikedom i livet, som Jan refererar till i avsnittet. Några reflektioner:

Jag kan verkligen känna igen kicken av Carros resonemang om secondhandfyndet, t.ex. köpa ett par fräscha barnskor för 70 spänn som efter en fintvätt och lite infettning är nästan som nya, istället för att lägga 700 kr på fabriksnya. Och det ser jag är för att det lägger många av mina värderingar i linje: #synergi, #hållbarhet (ekonomisk och ekologisk hållbarhet; nyproduktion av varor har en mycket stor klimatpåverkan jämfört med second hand), #trygghet (“sparade” pengar skapar trygghet), #ordning (får tillfälle att strukturera mitt fysiska och digitala system för kommande kläder/skor till barnen), #ledarskap (leder mig själv i linje med mina värderingar, och kan vara vad jag bedömer en god förebild för barnen och andra).

För mig har detta förfarande, i kombination med trebarnsförälder varit ett sätt att frigöra pengar för att bygga upp det långsiktiga sparandet, samtidigt som det har gett mig betydligt mer energi än att gå till ett köpcentra på helgen.

Måhända instämmer jag i teorin med Jan att minskning av sina utgifter är begränsat, men ökning av sina inkomster är obegränsat. Men då jag med den familjesituation vi har med barn med särskilda behov behöver och vill kunna jobba deltid/vabba för att familjesituationen ska bli hållbar - en lång tid framöver, så är minskning av “tråkiga” utgifter ändock en viktig del för mig. Men då engagerar jag mig absolut i de stora frågorna med, som att se till att jag har en bra grundlön, omförhandla bolån och andra större avgifter och investera en betydande peng varje månad i Lysa även.

Jag fokuserar gärna alltjämt på att kapa de tråkiga utgifterna, för att kunna lägga pengar på det som ger energi. Att tänka i termer av att allt tillhör resurserna tid, energi (inkl. hälsa) och pengar är en bra ledsagare. Jag lägger gladeligen ett par tusen per månad på städning, cyklar runt på min fantastiska (och dyra) elcykel, åker på årlig skidresa, bor i ett fint och praktiskt hus på cykelavstånd från stan och med naturen runt knuten, går på finrestaurang ibland, har kvalitativ köksutrustning, men mitt första go-to-ställe vid den mesta fysiska konsumtionen är Blocket och secondhand.

Sammantaget känner jag att jag/vi är tillfreds med vad vi lägger pengar på. Men Jans frågeställningar till mig och även Carro i podden är bra. För de gör att jag får tänka till. Tänka ett varv till. Kanske ska vi använda mer av pengarna. Det tar emot, men är jädrans bra. Det svåra är att bedöma vad jag/vi vill ha i framtiden och det finns en rädsla för att det ska vara för lite då, men tittar jag på graferna ser det ju ändå bra ut. Det är absolut ingen ekonomisk frihet, men det ser ljust ut.

Har tänkt mycket på detta sista dagarna. Har pratat med min fru. Öppnat en OneNote att kasta in alla tänkbara och otänkbara önskningar. En del beslut har redan fattats. Min respektive ska fortsätta med sin PT efter att fiskvårdsbidraget tagit slut. Var ett lätt beslut efter detta samtal. Jag beställde Icebugs igår efter att ha slirat runt på för halkiga skor i vinter. När min fru positivt halvgråtandes delade att Frank Turner kommer till Stockholm i november, sa jag bara boka! Hon trodde aldrig att hon skulle få se honom live.

Men så om Pinchos. Var inte precis såsom Jan sa:) Jag är inte rädd att äta spontant på Pinchos en gång för att det skulle bli en förväntan om att göra det varje dag. Jag är mer orolig för att lägga mig till med en vana/upplevelse framförallt med barnen, som skapar en förväntan av hos dem. Men som om den görs för ofta inte ger samma kickar/glädje, men som jag då inte kan avsluta då att den blivit hygiennivå hos barnen, även om jag ser att de inte egentligen värdesätter upplevelsen lika mycket som initialt. Kort och gott, jag vill att saker ska vara lite “wow”, ge tydlig energi för att lägga pengar på dem.

Så jag brottas vidare i vad att lägga pengarna på nu och sen, men jag skruvat lite på mindsetet :upside_down_face:.

8 gillningar

Jag tänkte på Carolines syn på att hon håller det litet för hon är rädd att hon ska få kritik för hur hon sköter saker som kvinna. Det är förståligt med tanke på hur en del uttrycker sig. Och starkt att hon delar såna tankar här.

Men för att ge lite nyans och kanske motivation till att växa:

Det är just den synen många har på kvinnor.

Att kvinnor är alldeles för rädda för kritik. Kvinnor vill inte upp och ta ansvar för stora frågor. Kvinnor vill inte fatta viktiga beslut, för besluten kan va fel eller ogillas. Kvinnor vill gömma sig i det lilla och slippa ta ansvar för det stora, förutom som kritiker till vad männen som vågar gör fel.

Det är just det som hävdas som bidragande till att kvinnor är underrepresenterade på tex chefsposter.

Märk väl att detta är inte min åsikt utan en vanligt förekommande åsikt jag hör när en del män föklarar löneskillnaderna. För mig känns det som att rädslan att sprida den bilden borde va väl så hög. Och en god motivering att våga växa.

Vilket fint avsnitt!
Snacka om att vara på arenan och bjuda på sig själva. Så modigt och värdefullt, tack!!!

Kände igen mig mycket i Carolines resonemang - både att inte känna mig bekväm i den ‘stora ekonomin’, vara överdrivet sparsammen pga bristtänk och tyvärr även i känslan att inte våga blotta ev. okunskap och funderingar kring ekonomi och riskera kritiseras som oinsatt och okunnig.

Framförallt Caroline inspirerade mig till att dela hur har jag vuxit med mina pengar. Kanske är det någon som är i den situation jag var tidigare som kan må bra av att läsa om min resa.
Jag testar att kliva in på arenan, kan ju alltid deleta om jag ångrsr mig.

Jag träffade min man när vi var unga studenter och nu är vi snart 50.
Jag hade då en enkel ekonomi, hade sedan gymnasiet ett sparande från extrajobb som möjliggjort att alltid kunnat göra sånt som jag prioriterat: backpacka, köpt skinnstövlarns jag suktat efter osv. Mannen var lite tvärtom: dröjde kvar i studentlivet och maxade studielånen, har anpassat konsumptionen i takt med att inkomsten ökade och inte varit så pepp att spara. Svårt att inte låta bitter och det var ju något i hans sorgfria inställning till pengar som tilltalade mig (men som senare fick mig att känna mig utnyttjad)

När vi fick barn började vi närma oss gemensam ekonomi och när vi gifte oss var det bara bök att ens orka följa upp. Vi hade lika löner och det kändes rimligt att allt slogs samman utan äktenskapslöften
Min man var mer detaljorienterad och ville ha kontroll på allt med ekonomi hette och i familjen AB blev det därför han som skötte ekonomin. Jag fick allt sämre insikt i våra inkomster och utgifter. Pengar var aldrig något problem och jag fortsatte spendera varsamt och spara. Han gillar prylar och ibland sa jag ifrån när jag tuckte det var lite väl mycket nytt, men jag hade aldrig någon egentlig koll utan bara en känsla.
Men frågor om utgifter möttes av suckar och han visade tydligt att ekonomi inte var något vi skulle diskutera och göra upp planer om tillsammans. Han hade aldrig något emot mina inköp. “Lägg räkningen på mitt skrivbord så lägger jag in den” var hur vi pratade om ekonomi. Jag hade å andra sodan en kraftigt inbyggd ekpnomisk broms så det var inte så konstigt.

I backspegeln ser jag 2 saker:

1. Vilken otroligt stor risk jag tog. Det hade ju kunnat försegått helt utan min vetskap. Jag hade inte ens tillgång till all information: vårt gemensamma sparande på ett ISK stod på honom och jag förde bara över de pengar jag ansåg kunde avvaras från min lön dit. Inte heller ville han dela något om hur det gick för företaget han startade. Min lön gick direkt in på ett gemensamt konto och han förde över lön till brytgränsen för SGI.
  2. Han sa att vi hade gemensam ekonomi, men egentligen var det ju bara han som hade insyn i hela vår ekonomi. Han svarade övergripande när jag frågade om hur stort vårt totala lånesituation såg ut och visste inte om det var ink. billån, CSN och krediter. Att prata om ekonomi var obekvämt. Och att bara se en del gjorde att jag inte visste vad vi hade att röra oss med. Eftersom det var jobbigt att föra på tal satte jag mig tillrätta i baksätet för husfridens skull.

Allt detta gjorde att jag kunskapsmässigt startade från scratch efter skilsmässan och min exman hånskrattade när jag sa att jag skulle köpa ett hus. "Hur ska du kunna bo i ett hus själv?
Vad jag grämde mig över att jag tillåtit mig placeras i baksätet, men samtidigt så sporrad jag blev att visa att jag visst kommer kunna klara mig på egna ben.

Såklart superläskigt med så mycket att sätta sig in i och fatta beslut om: ekonomisk oro vid husköp, val av alla typer av leverantörer av bredband, elavtal, bolån etc. Men mest var det mycket och nytt, inte komplicerat.

Efter en initial renovering som kändes som en okontrollerad ström av utgifter skaffade jag mig överblick av mina utgifter, vilken periodicitet de kom med och gjorde en budget som jag följde upp varje månad. Jag har satt så mycket som möjligt på autogiro för att inte missa inbetalningar och nu efter 2 år har jag börjat lyfta blicken och känner att jag inte behöver följa upp så noga. Jag ögnar ibland igenom kontoutdraget, men känner igen posterna och kan rimlighetsuppskatta beloppen. Känslan är som att köra bilen avspänt med bara en hand på ratten. Ett stort första steg!

Investeringar då?
Sedan flera år hade jag följt och inspirerats av RT och alltså framgångsrikt sparat barnbidragen enligt barnportföljen. Det tyckte jag var roligt. Alla avsnitt och inlägg på forumet var som ett trappräcke jag höll mig i och jag kunde nog mycket mer än vad jag trodde.
Jag hade sett till att jag kunde fortsätta spara och nu kunde jag helt själv bestämma om hur mina pengar skulle investeras - och ge mig den trygghet jag får av en pengahög. Nu visste jag dessutom hur stor högen var, vilket var en enorm lättnad även om den nu var betyfligt mindre.

Just nu tänker jag mycket kring att jag vill använda mina pengar som penseln att måla mitt liv med och vilket tidsfönster jag befinner mig. Era avsnitt på det temat har jag uppskattat jättemycket!
Som ensamstående hamnar jag ofta och lätt i spara-läget och har svårt att spendera pengar på saker som “badrumsmatta, oplanerat äta på foodcour” osv. Det blir ju så när ekonomiska oron drar över en tillsammans med insikten om att jag ensam är familjeförsörjaren. En sån skillnad det är nu: känslan att helt förlita sig på bara en inkomst. Det är också något som gör mig mer orolig och mindre modig med tex jobb-byte än todigare. Tyvärr.

Efter ett par år på egna ben har jag dock fått lite mer ekonomiskt självförtroende, Jag kan ju tydligen sköta hus och hem på egen hand.
Mitt sparande växer, jag har gjort massor av skoj och lever ett betydligt rikare liv än tidigare.

Barnen blir också äldre och jag har lätt att motivera mig att spendera pengar på upplevelser som passar in i tidsfönstret, speciellt upplevelser med barnen. De utgifterna ångrar jag aldrig även om de i absoluta tal kan kännas som stora belopp.

En sak som hjälpt mig är ett separat konto jag har där jag sätter av pengar till just upplevelser och som aldrig får användas till annat. För mig känns det nog lättare att rmåla när jag redan på förhand har bestämt bredden (dvs budget) på min pensel.
Har tänkt att skaffa ett separat kontokort till det kontot, kanske speciaöbeställa med ett inspirerande motiv som gör mig extra glad och sugen på att använda det.

Nästa steg:
Jag ser hur mitt idoga sparande ger resultat (Älskar ränta-på-ränta-effekten!) och en tidig pension skulle nog kunna vara realistisk.
Men att lita på sin egen förmåga att planera för det är läskigt. Tänker jag rätt? Vad har jag otur med när jag tänker? Med så mycket på spel!
Monte Carlo-simuleringen får jag inte till och med 4%-regeln vet jag inte hur jag ska tänka med pensionen, osv, osv. Det är absolut mitt nästa växt-steg och jag har massor kvar att lära.

Tack igen!

19 gillningar

Jag tycker @janbolmeson tänker fel när han jämför kostnader i vardagen med portföljens svängningar på en dag.

Visst en portfölj på 10 miljoner svänger med 100 000 kr om dagen. Men dessa svängningar är irrelevanta (utom för den som kan tajma dessa med köp/sälj). Jag tycker det enda rimliga sättet att se en portfölj på 10 miljoner är det möjliga årliga uttaget, troligtvis runt 400 000 kr. Dvs runt en tusenlapp om dagen. Det är den tusenlappen som ett restaurangenbesök ska sättas i relation till, inte om börsen gick upp eller ner igår.

6 gillningar

Obs! Det finns inget “Mount Stupid” i Dunning och Krugers studie, utan i den har de minst kunniga också i genomsnitt minst tilltro till sin förmåga. Så gott som alla D-K-grafer man hittar via Google Images har inget att göra med originalstudierna.

Därtill finns det skäl att tro att D-K-effekten i originalstudierna egentligen inte har mycket att göra med att okunskap om ett ämne leder till okunskap om ens oförmåga. Mer information här:

4 gillningar

Tack för din ärliga delning. Kan tipsa om Jans verktyg Spirecta och tillhörande Livsplan som är en livstidsbudget där en kan göra olika simuleringar👍

2 gillningar

Mkt bra avsnitt!
@Anonym sammanfattade fint!
Tror också att man måste spela själv för att känna och lära hur man gör på egen hand.
Hos @carolinebolmeson gäller det pengar.
Hos mig tex gäller det matlagning. Har en kock i familjen och kan säga att jag sällan våga mig på mera avancerad matlagning med honom utan då blir det att skala potatis, göra sallad mm😅
Jag har dock börjat ha matlagningsteam med en väninna som är lika osäker på matlagning som jag. Vi gör recept från kändiskocken Gino. Det brukar bli riktigt gott.
Så dessa ”infall” som Caroline pratar om som att ha eget jobb med egen inkomst från annan arbetsgivare återspeglar kanske just det behovet att börja spela på egen spelplan för att testa sina vingar.
Heja Caroline​:muscle::hugs:

5 gillningar

Aj @carolinebolmeson - det gör ont att höra dig själv beskriva dig inte som en ägare av er ekonomi utan mer som en fastighetsskötare av er gemensamma ekonomi, men att du ser dig som en ganska dålig sådan som du inte riktigt litar på och helst bara ger små och obetydliga uppgifter.

Tillåt dig själv att misslyckas.
Tillåt dig själv att använda pengar bara för att du vill.

Gör inte dig själv mindre än du är. :heart:

6 gillningar

Håller delvis med men delvis så är det tuffare för kvinnor. Om man vågar sig ut på den manliga arenan (vilket jag har gjort med karriären) så finns där en hel del män som känner sig hotade och det känns tydligt och man behöver rusta sig.
Upplever att den sortens män oftast har mindre problem med yngre ambitiösa män- de tas under vingarna men inte kvinnor i lika stor utsträckning.
Tyvärr.

2 gillningar

Väldigt fint och bra avsnitt!
Jag kände igen mig väl i vad @carolinebolmeson sa om infall för att lära sig och utvecklas. Exakt så är det för mig också. Mitt liv innehåller många 90-graderssvängar.
I allt nytt man gör, lär man sig något som kan fogas samman till det man är

Mvh Kroken

2 gillningar