355. Mat, Mallorca och Relationer 🌮 | Att gĂ„ efter sin dröm med Lotta HellzĂ©n

Svaret till frĂ„gan: “Vad Ă€r ett rikt liv?” Ă€r helt och hĂ„llet unikt för var och en av oss. I dagens avsnitt intervjuar vi Lotta HellzĂ©n som ger sin bild av vad ett rikt liv Ă€r för henne. I sommar tar hon nĂ€mligen ett stort steg att gĂ„ efter sin dröm som kretsat kring Mallorca, Mat och Relationer. HĂ€ng med och inspireras av hennes berĂ€ttelse. :sun_with_face::palm_tree:

@MissMallis som Àr i 55-Ärs Äldern delar med sig av sin resa, som varit lÄngt ifrÄn spikrak. Den har innehÄllit allt frÄn egenföretagande inom restaurang till att byta yrkesbana och plugga till fastighetsmÀklare och en skilsmÀssa för nÄgot Är sedan. Hon delar med sig om utmaningarna men ocksÄ vÀxten som det inneburit.

NÄgra av de punkter vi pratar om Àr:

• VĂ„ga lyssna inĂ„t och att leva livet pĂ„ sina egna villkor, oavsett vad andra tycker, tĂ€nker och sĂ€ger
  • Prioritera det som ger energi och glĂ€dje i livet
  • Vara flexibel och öppen för nya möjligheter
  • VĂ„ga ta steget och prova
  • VĂ„ga anvĂ€nda de resurser (t.ex. pengar) man har för att göra livet rikt hĂ€r och nu

Vi fÄr Àven höra om Lottas kÀrlek till mat och hur hon planerar att njuta av livet pÄ Mallorca, hur hennes barn har reagerat pÄ flyttplanerna och hur hon resonerar kring pensionsplanering och framtidsfullmakter. Oavsett om du sjÀlv stÄr inför en stor förÀndring i livet eller bara behöver lite inspiration, Àr detta ett avsnitt du inte vill missa. :heart:

Tack för att du tittar, lyssnar och följer!
Jan, Caroline och Lotta

LÀs, titta eller lyssna pÄ hela avsnittet

Nedan har du lÀnken till hela artikeln pÄ hemsidan med tillhörande transkribering.

Annars kan du som vanligt se videon överst , lyssna pÄ det dÀr poddar finns t.ex. via Apple podcast eller Spotify . Du som stödjer oss pÄ Patreon kan Àven lyssna pÄ det i vÄr reklamfria FikaTillsammans-podcast .

InnehÄllsförteckning

InnehÄllsförteckningen matchar Youtube-videon bÀst:

00:00:00 - Intro
00:02:24 - FrĂ„n Ängelholm till Mallorca
00:07:10 - Varför just Mallorca?
00:11:56 - Att slÀppa prestigen och vÄga prova sig fram
00:17:46 - En vardagslyxare i stort och smÄtt
00:22:34 - Hur Lotta lÀrt kÀnna sig sjÀlv
00:26:33 - Att gÄ mot strömmen
00:32:02 - Ta hjÀlp av experter
00:38:34 - 60% av svenskar vill byta jobb
00:42:16 - Möte med Monica frÄn Pensionsguiden
00:46:35 - Lottas barn
00:51:50 - Samla alla viktiga dokument sÄhÀr
00:56:54 - Lottas uttagsstrategi för pensionen
01:02:15 - Att ta första steget
01:08:02 - Lev livet pÄ dina villkor
01:12:48 - LÄt din livskompass guide dig i livet
01:16:00 - Funderingar om framtiden

9 gillningar

Åh, en fellow Ängelholmare. Ska lyssna mer öppet Ă€n vanligt :stuck_out_tongue_winking_eye:

SpÀnnande med liknande mÄl. Har ocksÄ som mÄl att vid 50-55, downsizea, jobba deltid och njuta.

4 gillningar

Riktigt bra avsnitt och bÄde Lotta och @carolinebolmeson glÀnste. @janbolmeson fick inta rollen som statist hÀr vilket var en annorlunda dynamik i avsnittet, men en vÀlkommen sÄdan. Tror avsnitten mÄr bra av att dynamiken förÀndras men det Àr svÄrt dÄ det Àr Jans passion och idoga arbete som skapar podden. Men jag har tidigare varit kritisk nÀr jag kÀnt att Jan i intervjuer mest verkar sugen pÄ att fÄ in sina points och filosofier i samtalet vilket lÀtt blir tröttsamt (i intervjuerna, inte allmÀnt vill jag tillÀgga).

HÀr var det gÀstens driv och Carolines utvecklande och nyfikna frÄgor som förde samtalet framÄt.

Det har varit nÄgra riktigt bra avsnitt pÄ senaste och jag tycker bÄde Jan och Caroline gjort nÄgra av sina bÀsta avsnitt sedan Ärskskiftet.

Ser alltid fram emot att avsnitten slÀpps.

Tack för det grymma grymma jobb ni gör!

12 gillningar

Det hÀr ska jag inte missa! Fick nÄgot att se fram emot ikvÀll!

2 gillningar

Ingen risk att hon blir “ensam” hĂ€r pĂ„ Mallorca, ön Ă€r full med glada pensionĂ€rer, förtidspensionĂ€rer och entreprenörer. :slight_smile: Ska bli kul att lyssna pĂ„ detta.

3 gillningar

HĂ€rligt avsnitt, tack igen!

Vad kul att du gillade det, fÄr jag frÄga vad som stack ut? :slight_smile:

Att man kan (och bör) vÄga byta karriÀr, flytta osv om man kÀnner att man skulle mÄ bÀttre av det.

6 gillningar

Jag reagerade pĂ„ enormt höga budget hon har för att leva dĂ€r. PĂ„ spanska fastlandet kan man klara sig pĂ„ hĂ€lften, tvĂ„ personer med bil utan att behöva snĂ„la. Är det sĂ„ pass mycket dyrare pĂ„ Mallorca?

1 gillning

Ja det stĂ€mmer att det Ă€r stor skillnad. Nu kommer jag betala 1300 €/mĂ„n för boende. För 7 Ă„r sedan hade det kostat 900 €.
NÄgot billigare om man bor mitt pÄ ön i en mindre nu men nÄgot har hÀnt de sista Ären med hyrespriserna.

2 gillningar

Jag tyckte Àven 900 ocksÄ lÀt vÀldigt mycket :slight_smile: Hade förestÀllt mig max hÀlften av det

3 gillningar

Jag gillade detta avsnitt, dÄ 1) jag (efter teknikstrul) har trÀffat @MissMallis och 2) @carolinebolmeson naturligt tog större plats i samtalet och Jan backade tillbaka. Kul!

Det Àr strongt att gÄ emot strömmen och köra sin grej, och det lyckas Lotta med bravur. Vad ska hon göra? Det löser sig. Hur lÀnge blir hon kvar? Vem vet, tittar max 5 Är framÄt. Hennes orÀddhet Àr hennes superkraft och det tror jag mÄnga kan avundas henne.

Jag gillade tanken pĂ„ att lĂ€mna barnen för att de ska vĂ€xa upp till egna individer och att de kan komma och hĂ€lsa pĂ„ (kommer inte ihĂ„g exakta ordalydelsen). Den utmanar mig starkt. Jag har slagit “flytta utomlands” helt ur hĂ„gen och kĂ€mpar nu mentalt med att kunna bo utomlands under vintermĂ„naderna utan sonen. Även om vi inte har bott ihop pĂ„ nĂ€stan fem Ă„r. Å vĂ€nnerna

Ni planerar vÀl in en uppföljning om nÄgot Är? Vi vill ju veta hur det har gÄtt!

9 gillningar

Tack finaste Monica!
Ja, vi har olika superkrafter, min insikt just nu Àr att jag inte varit sÄ medveten om den.
Det Àr dessa som Àr coola att identifiera och skapa en inkomst pÄ?!

Ja barnen
 jag tĂ€nker tillit. KĂ€nslan av att visa att jag som förĂ€lder tror pĂ„ dem som egna kapabla individer :orange_heart:!
Sen Àr lÀngtan en annan sak - dÄ flyger jag ner dem! :smiling_face_with_three_hearts:

Och jag har redan erbjudit en uppföljning i trÀdgÄrden i mitt lilla gathus som jag hittade förra veckan nÀr jag var nere :house_with_garden::sunny:!

7 gillningar

hÄller helt med ! avsnitten blir bÀttre och bÀttre .

2 gillningar

Du Àr ett föredöme för oss och vi har lÀrt oss mycket pÄ detta podd-avsnitt. Nu har vi hamnat pÄ " budget -nivÄ " pÄ vÄra planer som tidigare bara varit prat.

3 gillningar

Har du nĂ„gra tips om hur man hittar ett bra boende dvs vettigt pris pĂ„ Mallorca. Jag har sedan flera Ă„r planer pĂ„ att bo i Spanien. Har prövat fastlandet, södra delen, och kĂ€nner till priserna hyfsat dĂ€r. Vet att “nĂ„got hĂ€nt” pĂ„ Mallorca, men svĂ„rt att hitta rĂ€tt i djungeln av utbud.

2 gillningar

Inspirerande avsnitt @MissMallis, kul att höra att du ser möjligheter framför omöjligheter och att alla planer inte behöver vara satta fullt ut för att man ska vÄga. DÀr kan jag verkligen lÀra mig nÄgot av dig, jag lyssnade med likadelar skrÀck och förtjusning pÄ hur du tar dig an livet (skrÀck för att jag inte vÄgat sjÀlv, men det Àr en inre resa att göra). SjÀlv vill jag gÀrna ha hÀngslen och livrem, men hoppas att jag, nÀr jag Àr 55, precis som dig vÄgar kasta mig ut utan sammanhanget av ett stadigt arbete. Roligt ocksÄ att du inte lÀt skilsmÀssan slÄ omkull dina drömmar. Att bo delar av Äret i vÄr lÀgenhet i Spanien Àr en dröm jag nÀr i mitt hjÀrta, sÄ jag förstÄr dig fullt ut.

4 gillningar

Inspirerande avsnitt, tack! Älskar att lyssna till drivna mĂ€nniskor som satsar och vĂ„gar.

Allt kan vi inte veta innan vi testar.

5 gillningar

Som nÄgon skrev lÀngre upp har det varit flera riktigt bra avsnitt pÄ senare tid. Jag kan bara hÄlla med!
Detta var verkligen ett toppenavsnitt, tack!

3 gillningar