Tack för att du svarade sÄ snabbt! Jag kÀnner till Mallorca hyfsat, varit pÄ olika stÀllen pÄ ön.4-5 ggr sÄ jag vet ungefÀr var jag vill bo. Problemet Àr att hitta vettiga priser om man ska stanna en lÀngre tid. Idealista ska jag hÄlla koll pÄ. Lycka till med din flytt!
Kul och inspirerande avsnitt till och med för en som inte vill flytta utomlands eller har varit pÄ Mallorca!
Min input nÀr det gÀller barnen Àr att det Àr lika bra att du Äker nu för om 10 Är har du kanske tre barnbarn i Sverige. Just nu Àr barnen flexibla att komma till dig om de vill, men nÀr de har 1-2 barn var Àr det inte lika lÀtt och dÄ kroknar mor/farmorshjÀrtat och vill Äka hem och vara nÀra barnbarnen.
JÀttebra avsnitt och hög igenkÀnning. Speciellt den filosofin om nÀr man redan gÄtt igenom det vÀrsta, en tragedi i livet sÄ sÀnks ribban för vad som Àr lÀskigt eller otÀnkbart.
Att följa sina egna drömmar, vÄga testa Àr nÄgot jag Àr övertygad om blir erfarenheter en aldrig Ängrar - oavsett hur det blir sen. Heja dig!
Hög igenkĂ€nning, Ă€r mitt i en separation och i en livskris. Kommer fortsĂ€tta samĂ€ga en lĂ€genhet i Spanien och planen tidigare var ocksĂ„ att flytta ner pĂ„ vintern vid pensionen. Livet kastas omkull och man fĂ„r hitta nya vĂ€gar. HĂ€rligt att höra att Lotta fullföljer sin dröm, kanske jag ocksĂ„ gör det nĂ€r barnen flyttat hemifrĂ„n. Bra avsnittđ!
Ett av dom bÀttre avsnitten ! DÀr inspiration och mod inspirerade, sedan Àr jag lite partiskt med min kÀrlek till ön och att jag och min sambo har ett struktuerat mÄl att göra liknande i framtiden. Lycka till Lotta och Njut av ön !
Efter ett tiotals trÀningslÀger i cykelsadeln pÄ Mallorca fördelade över ca 20 Är som tagit mig till alla öns avkrokar kÀnner jag ocksÄ en stark dragning till ön, och nÄgonstans finns vÀl drömmen om ett litet krypin att ta till pÄ Älderns höst. Senaste besöket var i april och jag snackade bl a med en dansk som ihop med sin bror köpt ett renoveringsobjekt mellan Sóller och Puerto de Sóller. FrÄgan om vad han jobbade med besvarades med den nu vÀl ganska etablerade gesten att man knapprar i luften pÄ ett virtuellt tangentbord. En annan familj (finlÀndsk/amerikansk) jag mötte var i en liknande situation. Han var frilansande teknikkonsult med hela vÀrlden som arbetsfÀlt och dom hade valt Mallorca för klimatet och dess centrala lÀge i Europa.
Men bostadspriserna tycks vara vĂ€ldigt höga. PĂ„ flyget hem frĂ„n senaste besöket satt jag bredvid en svensk som bott pĂ„ Mallorca i 30 Ă„r och han sa att det beror pĂ„ att de som flyttar till ön har en ekonomi som gör dem bĂ„de pris- och konjunkturokĂ€nsliga. Han menade pĂ„ att man lika gĂ€rna kunde Ă„ka till Valencia och fĂ„ âsamma sak för halva prisetâ. Det kan jag inte bedöma men kanske att han hade en poĂ€ng. Jag har ocksĂ„ lĂ€st i olika forum dĂ€r Mallorcas âurinvĂ„nareâ berĂ€ttar att dom inte har rĂ„d att bo kvar, att med en lokal lön, t ex i turistindustrin, blir det allt svĂ„rare att hitta en bostad.
Kan inte lĂ„ta bli att droppa tvĂ„ boktips. Jag gillar serietecknaren Lena Ackebo och upptĂ€ckte av en slump att hon nu skriver skönlitteratur. âVĂ€rldens vackraste manâ handlar inte specifikt om Mallorca men utspelar sig till stor del dĂ€r (Platja de Muro och ute pĂ„ landsbygden) sĂ„ det Ă€r mycket igenkĂ€nningsfaktor. Men hennes person- och relationsskildringar Ă€r helt fantastiska. Och om man gillar den kan man glĂ€djas Ă„t att den Ă€r del ett i en trilogi.