Carro får uppmuntran och jag tips om att söka psykolog. 🙂 | Uppföljning till #366

Kort incheckning till följd av alla fina kommentarer till förra veckans avsnitt (366) om vårt depåstopp där vi konstaterade bland annat Caroline ville göra ett skifte i livet och leva ett lite mindre liv. Lite det som vi citerade Naval Ravikant i förra avsnittet om friheten som kommer från att göra livet rikare genom att ta bort. :heart:

Först och främst, tack! Tack för alla fina kommentarer, glada tillrop och uppmuntran. Framförallt vill jag också säga tack till läsaren som skrev till mig:

“Tack för alla RT-avsnitt, jag jobbar som läkare med inriktning på psykiatri och det med din nedstämdhet, att du sovit mycket, inte tyckt jobbet varit kul och gått upp i vikt kan vara ett tecken på en atypisk depression. Dessa missas ofta, mitt tips är att du tar hjälp och pratar med någon.”

Sagt och gjort. Jag ringer till företagshälsovården och får prata med en psykolog som efter en stund säger:

“Det låter ju inte så bra det här. Mitt tips är att vi inte börjar med det lilla paketet, utan vi det stora direkt med 10 psykologtimmar. Sedan kan vi isf. även aktivera en rehabplan om det behövs. Du har ju tecknat alla våra paket… (:see_no_evil:).”

Därefter fortsätter hon:

“Jag har även en perfekt psykolog för dig på plats i Malmö. Hon är expert på sådana som du som har en livskris och bara jobbet som intresse.”

Min reaktion: :astonished: (har inte tänkt på det så)

Så här är vi idag. Jag har haft mitt första psykologsamtal och vi pratade bl.a. om att ta lite semester. Något jag faktiskt aldrig gjort. :scream:

Därav inget ordinarie långt avsnitt denna veckan och jag tänker semester med ordinarie avsnitt till någon gång i augusti. Sedan har jag ju ett par avsnitt jag har lovat som det om utdelningsaktier, det om hur rika är svenskarna och uppföljningen med @MoaD. Avsnitt jag faktiskt ser fram emot själv.

Tack än en gång för att du och ni i communityn är så fina! :heart:

132 gillningar

Skönt att höra. Ta den tid du behöver. Ingen stress, hälsan går före allt. Alltför få söker hjälp och envisas med att kämpa igenom det själv, mig inkluderad. Hoppas att du mår bättre snart :people_hugging:

Synd att jag inte är kvar i skåne, då skulle jag bjuda med dig på en helkväll med mat,öl, filosoferande, med mycket prat & skratt @janbolmeson

22 gillningar

Vad bra! Jag har själv gått in i väggen två gånger och vet hur jobbigt det kan vara (om det nu är det).

Jag tänker lite på de tidigare diskussionerna som varit angående att tjäna pengar på sin hobby. Där har du alltid varit hård i att man kan/ska/bör tjäna pengar även på sin hobby, och jag har varit emot det och det passar sig inte alltid att göra sin hobby till sitt jobb.

Då jag själv nästan lever för mina hobbies (förutom min familj såklart) så tycker jag det är livsviktigt att man har avkopplande hobbies som inte kommer med stressen som intjänande av pengar ofta för med sig.

17 gillningar

Tror vi får lägga denna poängen i din hörna numer. :see_no_evil:

Tack @Vesuvio. Det hade jag gillat. Frågan är om Calzone eller Margherita hängt på? :smile:

16 gillningar

Syftar du på mina ungar?:joy:

12 gillningar

Så skönt för er båda att ni tar lite semester och att du Jan tar lite hjälp med ditt mående! :raised_hands:

Hojta om ni har vägarna förbi ”söder om Stockholm och norr om Skåne”, så är ni välkomna på kollosafari! :heart:

Får leta upp de där få RT-avsnitten jag inte sett än, så jag inte får abstinens. :blush:

Kanske @Oliver.Allemog kan ordna en Snötass-cam? Lite som semesterpausunderhållning! :black_cat:

13 gillningar

30 gillningar

Ta hand om hälsan och ha en fantastisk skön semester! :sunglasses::parasol_on_ground:

10 gillningar

Av nån anledning kan jag inte citera just nu, men stor :clap:t3: till dig @janbolmeson och alla andra som tar sin psykiska hälsa på allvar.

15 gillningar

Du är grym @janbolmeson! Hoppas ni får en fin semester. :tropical_drink::sun_with_face::man_dancing:

18 gillningar

Bra med insikt och att du tog tag i det direkt. Den där väggen är inte särskilt sexig att krocka med. Sköt om dig (både kropp och knopp) och familjen under tiden. :heart:

14 gillningar

Härligt! Njut och gör vad DU vill! Avsnitten kommer när de kommer, när du känner att det är kul. Återkommer snart om middag i Malmö som jag lovat ett bra tag :heart:

16 gillningar

Håller med föregående talare, ta dagen som den kommer, gör det du vill och ha trevligt och framförallt var nöjd med dig själv.

Du är en :star: @janbolmeson

20 gillningar

Då är det på tiden att ta en ordentlig välförtjänt semester. Det är aldrig för sent att börja njuta av semester. Hoppas du får en fantastisk semester och börjar må bättre.

15 gillningar

Grymt Jan att du har vågat ta hjälp! Bara det kan vara otroligt svårt. Hoppas ni får en bra semester :smiling_face_with_three_hearts:

11 gillningar

Aldrig tagit semester? Du borde häktas. Njut av ledigheten och stort tack för alla fantastiska avsnitt!

9 gillningar

All-inclusive på Drottninggatan låter inte fel? :slight_smile:

Häktet Malmö | Kriminalvården (kriminalvarden.se)

3 gillningar

Tack Jan för att du vågar vara så öppen och sårbar. Ha en skön semester och hoppas att den ger eftertanke och vila.

Eftersom du lät tveksam om hur länge du ska ta semester så tänker jag att det kanske går att använda tumregeln med att sätta mål eller löneförhandla: ”Ta i så att det känns lite läskigt.” :sweat_smile:

Vad skulle hända om du bestämmer dig direkt för att ta fem veckor på raken och verkligen löper linan ut för att se hur det känns?

26 gillningar

Mitt lilla bidrag här är att börja promenera ofta om det inte redan görs. Många fina följdeffekter i att bara flytta fötterna framåt.

13 gillningar

Antar att detta är en GPS-sändare men min första association var Snötass som en sån där vinterhund med tunna runt halsen på väg att rädda någon i snömassorna med varm sprit för att tina frusna själar. Snötass kör kanske mera på en shot i sommarvärmen för främjande av återhämtning och reflektion. :smile_cat::clinking_glasses:

image

12 gillningar