Välkommen till företagshälsovården och se till att få bra återhämtning och glöm inte träningen och maten.
Ju tidigare ohälsan hanteras desto bättre prognos, men ha tålamod och kontinuitet i bra hälsa så kommer du bli frisk!
Himla bra att du tar hjälp! Förhoppningsvis blir detta en vändpunkt där du hittar ny energi och mening (oavsett vad det är du ägnar dig åt). ![]()
Min utmattningsdepression visade sig bli startpunkten på ett liv som var betydligt bättre och rikare på alla sätt och vis än det jag hade innan.
Stort lycka till!
Är det verkligen så då? Är det bara “jobb”?
Massor med avsnitt och foruminlägg du inte tjänat en krona på.
Psykologer och så är väl i all mening bra, men känns lite 1800-tal och freud. Jag har inte testat det men det som kan vara framtiden är Jhourney och liknande retreats. De tar en till toppen av berget dit alla religioner kanske leder så som jag förstår det. ![]()
Istället för att använda kunskap från den senaste tiden så använder du saker som lärts ut i flera tusen år.
Det skulle då behöva vara glass och då blir kylningen ett problem. ![]()

Tips till @janbolmeson, om du framöver avser fortsätta med bloggavsnitt. Istället för att skämma bort oss följare med ett nytt avsnitt varje vecka år ut och år in, kanske den kan vara en ide att tänka säsonger a’la tv serier. Kör ex två säsonger per år med 12-13 avsnitt åt gången, det skulle frigöra tid till både till privata delar, återhämtningar, tankar om nya infallsvinklar och åt tid till förjupningar i ämnen.
Också får det oss att längta ännu mer på nästa säsong och nästa… Jag tror inte jag är helt ensam om att emellanåt självmant periodiskt göra uppehåll från RT för att sedan återkomma för att djupdyka ner i nitty o gritty igen. Om vi gör så emellanåt så borde du också kunna göra det.
Ta en lång, bra och frånkopplad semester nu, vi kommer finnas kvar här tills du har återhämtat dig ![]()
Kan bara instämma med övriga och tillägga att jag är otroligt tacksam för alla timmar Ni har lagt ner här inne och delat med er av era kunskaper/erfarenheter, jag har lärt mig massor. Tack!
Njut nu av din första riktiga semester, skål!
![]()
Kram!
Jan, du har inget att förlora på att stanna upp lite extra länge. De du har omkring dig kommer att finnas kvar om du går. Det är lätt att tro att allt och alla kommer att hitta på något annat eller sluta att bry sig den dag man slutar prestera, men ofta är det faktiskt tvärt om.
Du har byggt något väldigt häftigt med RT, men om det inte är den plattformen du vill stå på i framtiden så tycker jag inte att du ska tveka till att ta klivet. Om du vill ha något annat tror jag att du har förmåga att bygga det.
En tanke som tidigare varit uppe - om du verkligen menar tillsammans med rika-tillsammans kanske det borde göras i en form som inte är helt beroende av dig?
Packa allt i en stiftelse och tillsätt en styrelse som får ta över arbetet? Lyft upp communitymedlemmar som får bidra med content?
Personligen hoppas jag att du kommer tillbaka till skapandet så man får se mer av dej, men inte nödvändigtvis i denna form eller förpackning. Ha en skön semester ![]()
Så starkt, modigt och föredömligt att ta emot hjälp, @janbolmeson ! Ge dig den tid du behöver och helst lite mer. Tack för allt ert arbete!
Jag vill bara tacka @janbolmeson och @carolinebolmeson för ert fantastiska jobb. Jag tycker väldigt mycket om er podd och Jan, jag är tacksam för allt jobb du gör och gjort. Du har gjort stor skillnad i min familjs liv och berikat det på så många sätt förutom det rent ekonomiska.
RT är/har varit en del av vårt vardagsliv och jag och min man har ofta bra diskussioner kring sådant ni diskuterat i podden. Det blir liksom ringar på vattnet. ![]()
Jag förstår om du behöver ta ned tempot och sätta ribban lite lägre gällande RT och livet i stort. Jag hoppas att du får tillbaks glädjen och att du kommer fram till vad du vill göra framöver. ![]()
Känner flera som väntat för länge med att varva ner och slutligen rasat ihop på kontorsgolvet och därefter tvingats ta ett halvårs ledigt men efter det blev inget som förr. Man ser inte själv problemet då man är uppskruvad till max med alla löften, mål och tidplaner.
“Jan det är sent, kom och lägg dig nu”
"Jag ska bara göra det här färdigt . . . . "
Jag hade älskat att se RikaTillsammans ta en ny riktinging, personligen tycker jag att ni har jättemycket att ge inom området “personlig utveckling” både kopplat till ekonomi men också det som inte har med pengar att göra. När du nu Jan går igenom en kris så är det många här som också gör det och kan relatera till det, tänk hur många fina diskussioner och insikter hade ni kunnat dela med oss eller vi kunnat ha tillsammans? Hur navigerar man personliga “kriser”? Vad gör man när jobbet är sin enda hobby? Hur hanterar man det hela, vilka tips, verktyg, filosofier, böcker, osv kan man ta del av?
Jag tror inte att det är rätt väg att gå försöka navigera genom en personlig kris och samtidigt försöka göra business på det. Dels så har man inte svaren på de frågor som behöver besvaras och dels så tror jag att det belastar för mycket så återhämtningen försämras.
Låt det ta tid.
Med lite (o)tur kan man ju göra en Margaux och vinna Johnny Bode-priset.
Här är lite schysst meditativ musik som lugnar ner nerverna: https://www.youtube.com/watch?v=RyQfXTaGFnI. (Buddhist Money Mantra)
Jag kör denna för att komma i stämning när det är dags att beta av emailhögen och trist admin …
Haha, ja, det är mitt kontrollbehov som ger sig uttryck där med en GPS-sändare på Snötass. ![]()
![]()
Men jag älskar bilden, när jag var liten fanns det en tjeckisk serie som hetter typ “Jättehunden Fik” som sprang runt och räddade folk med sin plunta. ![]()
Tack, ja, det var psykologens tips också. Försöker göra det varje dag nu. Hon sa att det var mycket bättre än att gå och lägga sig och vila i sängen vilket jag har haft en tendens att göra.
Ja, hoppas det med. @MoaD var på mig häromdagen med: “Låt inte detta gå till spillo!”
Vi får se. Psykologtid nu en gång i veckan framöver, så förhoppningsvis hjälper det.
Ingemar Bergman lär ha sagt: Gå ut och gå, demonerna tål inte dagsljus.
Hahaha ,Jan . Att du kommer ihåg den serien! Du tyckte jättemycket om den och lärde dig många roliga repliker utantill! Och sen använde du dem ofta i fel sammanhang! ![]()
![]()
![]()
Önskar dig o Carro, samt barnen, en fin ledighet.
Jobb är inte allt
Starkt och modigt att ta steget du gjort
. Har själv varit där och det kan vara en rätt jobbig resa men när man väl var igenom gav det en enorm utväxling i mående och livskvalitét. Stressa inte, låt det ta tid och försök inte bli för nedslagen när det känns som att det tas steg tillbaka.
Fysisk aktivitet är extremt värdefullt med. Det finns få problem som inte blir bättre av en promenad.
Om det är utmattning så kan du se det på ditt eget sätt. Som att du tagit ett stort lån varje år som fått energi budgeten att gå ihop temporärt ![]()
Terapeut, KBT och lite semester kanske motsvarar att börja amortera små belopp.
Ett sabbats år är en signifikant engångs amortering.
Beroende på grad kan det behövas att lägga ner slitet på lite längre sikt. Jag tycker det är lite för blygsam insats när man börjar greja med KBT och andning bara för att få vardagen att gå ihop.
Jag gillar mer att lösa skulden direkt och istället jobba med avkastning och förbättring.
Jag har sett flera fall under min karriär och tycker inte det är värt att chansa. Man måste också ta hänsyn till att effekten av energi skuld kan komma eller fortsätta åratal efter skulden uppstod, precis som ränta. Det gäller att vara ärlig och uppmärksam på sig själv.
Stort lycka till! ![]()