359. Bilekonomi: Kloka råd när du ska köpa, sälja, byta eller äga en bil

Generellt brukar man säga att utrustning gör de mer lättsålda men oftast förlorar man pengar i en TCO. Dvs kostar utrustningen 20000kr mer på en begagnad så efter t ex 3år är den sällan den bilen fortfarande värd 20000kr mer utan oftast mindre. Paketutrustning håller i regel värdet bättre än separata tillval.

Finns poäng köpa lokalt av flera olika anledningar. Men man kanske kan använda bilen långt bort som prutningsargument lokal i så fall.

Mindre risk köpa nyare bilar med låga mil långt bort.

Inom 10 mil från storstäderna är det extremt hög konkurrens och godbitarna går snabbt.

1 gillning

Väldigt sällan ett problem i praktiken då det är sällsynt. Oftast tar de det på Goodwill eller så gäller maskinskademomentet i försäkringen om det tex händer efter 2,5 år och 5000mil på en så pass ny bil.

2 gillningar

Vad säger @Skogstomten om Skoda octavia i billigaste utförande med bensin som familjebil?

Alla säger att Toyota är bättre men då blir det hydbrid och borde väl vara dyrare service etc?

Octavia verkar vara 30-40k dyrare som nu jämfört med 3 år gammal o 4000 mil. (230 vs 270). Lika bra köpa ny?

2 gillningar

Personligen tycker jag det brukar vara väldigt prisvärt med ”Lull-lull” på begagnade bilar (i jämförelse med att klicka i tillvalen om du köper en ny bil). Det som kostade 100 tkr att klicka i kanske nu bara höjer priset med 20-30 tkr.

För mig gör det även att jag behåller bilen längre för jag tycker den blir såpass mycket trevligare än i standardutförande. Adaptiva ljus är verkligen nåt jag vill rekommendera att kika efter (mörkerkörning är tillräckligt jobbigt som det är).

Apropå handlare så finns ju de flesta stora kedjor runtom i landet, Har själv köpt en bil på Audi i en av Stockholmsbutikerna och sedan kunnat få hjälp att lösa vissa saker i Göteborgsbutiken exempelvis. Men kolla vad som gäller just hos den handlare du hittar bil hos.

Det jag slås av ibland är att det dyker upp ”felprisade” bilar även hos de stora handlarna ibland. Dessa bilar blir såklart inte långlivade i bilhallen utan säljs ofta samma dag de annonseras ut. Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig, mänskliga faktorn antar jag :slight_smile:

3 gillningar

Jag när @skogstomten berättade att mitt FSD-tillval på Teslan för 70.000 kr värderades i efterhand till 5.000.

9 gillningar

Ouch! Men skönt att ni är så nöjda med den i allt övrigt. Minns mastodont-tråden om Volvon/bilköpet så jag förstår att det inte var ett helt enkelt beslut. :slight_smile:

1 gillning

Jättenöjda. Verkligen! Vi har haft den i 3 år och den känns fortfarande kul att köra, man blir glad när man sätter sig i den och uppdateringarna gör ju att den känns ny och fräsch typ varannan månad. Rekommenderar den till alla. :slight_smile:

Det jag nog skulle gjort annorlunda idag är: ingen FSD, bakhjuldrift hade räckt och även standardrange för våra behov. Förmodligen hundra tusen billigare.

1 gillning

Tack för ett hisnande avsnitt, sätter igång alla möjliga tankar!

Hisnande:
Vi äger ingen bil. Bankkonton säger mig att vi lade 20 tkr på transport förra året. Mestadels kollektivtrafik, tåg men även en del hyrbil och taxi.
Men här pratas det om familjebilar för 700tkr och det verkar normaliseras :sweat_smile:

6 gillningar

På tal om bilar som är medelålders så har jag fått lära mig (generellt alltså) att 20 000 mil kan vara väldigt mycket på en högt trimmad liten bensinmotor, tänk 200 hk ur en 2-litersfyra, medan det (rent motormässigt då, allt annat slits ju lika) är rätt lugnt på en lägre trimmad och större dieselmotor (som vår 525d med 200 hk ur en 3-liters rak dieselsexa). Finns det nån substans i detta? Själv är jag inte särskilt orolig för själva motorn, mer för chassit och elfel…

Andrahandsvärdet verkar ha stått sig rätt bra på vårt gamla härke trots att vi kört 7000 mil på tre år och mätarn nyligen passerade 25k men jag tror vi behåller den tills den dör. Så som min sambo kör brukar de oavsett inte bli särskilt långlivade, den här har helt klart passerat förväntad livslängd för bilar i vår familj med råge :sweat_smile:

1 gillning

Eller gör som mig. Hittade en FIRE- vänlig bil med 3600 mil på mätaren och i princip inte ett enda @ i den. Kostade mig 19000kr. Visst det är kanske inget man åker genom europa med men det gör jag inte oavsett.

De bilarna riktar sig delvis mot samma målgrupp och är i samma storleksklass.

Däremot har de olika +/- på olika sätt beroende på vad man köper.

Rätt exemplar blir bra begagnat.

Servicemässigt skiljer nog inte särskilt mycket är min känsla. Det är samma sak där. Bra hitta rätt ”exemplar” av verkstad. Storstäderna ofta klart dyrare än glesbygden men det varierar ändå ganska mycket inom säg 5 mils radie om man kollar runt.

Dock viktigt sköta service så fabriksgarantin finns kvar så länge den gäller.

2 gillningar

Tack! Detta var väldigt intressant.

Eventuellt kunde man ha infogat en varning vad gäller försäljning på Blocket. Lämna aldrig ut dina nycklar för en provtur, utan följ med som passagerare.

Försvinner bilen så försvinner även dina pengar. Inget försäkringsbolag ersätter en stöld där du frivilligt har lämnat ifrån dig nycklarna.

2 gillningar

Japp, bra poäng! Självklart ska man åka med.

Jag brukar säga att viktigt välja/solla bland spekulanterna som hör av sig. Du vill i första hand träffa en som ska köpa bilen för att använda själv. De är ganska enkla/raka att göra affär med.

Många som köper och säljer bilarna ”semiproffessionellt” kommer också höra av sig ganska omgående. De vill gärna pruta mycket för att tjäna mer pengar. De frågar i regel väldigt lite (eller om saker som redan står i en bra annons). Sen skriver de ofta väldigt kort. Presenterar sällan sitt namn och kommer gärna med skambud redan vid första kontakten.

4 gillningar

hur är ditt förslag på strategi för att sälja bil? tänker hur? Undrar även om man nånstans hyfsat enkelt kan se närvarande marknads situation på beg. så man kan välja lite tajming efter det som det slår mycket under året?

1 gillning

Det är lite därför vi sliter på bilarna tills de dör, känner att jag inte riktigt orkar sälja gamla åbäken och bli prutad på och eventuellt bli hållen till svars för saker som är helt naturliga att de är slitna på en 10+ år gammal bil.

EDIT: Sen kör “vi” som krattor också då…

Skulle kunna skriva en tjock bok om ämnet!

Inte helt rätt reda ut lagom pris eller snarare korrekt marknadspris att sälja för. En del annonser på Blocket är rent fejk och andra billiga är just billiga av en anledning.

Dyrare bil >200000kr sälj till bilhandlare för smidigaste process. Kontakta flera handlare för att få in många bud. Sälj INTE via de handlare som säger sig ”förmedla” bilen och du ska lämna iväg den på förmedlingsuppdrag!

Bilen fullt betald och pengarna SYNLIGA på ditt konto innan ägarbyte och bilen rullar iväg.

Billigare bil eller om du vill få ut maximalt för den sälj de gärna själv men välj/solla bland spekulanterna och ha inte bråttom.

Var alltid ÄRLIG vissa/berätta om fel på bilen så blir processen enklare. (Inga överraskningar när spekulanterna kommer och tittar)

Var realistisk i dina förväntningar på pris men ge inte heller bort pengar i onödan.

Timingmässigt beror det delvis på biltyp.

Sälja bil följer delvis att sälja boende i årsmönster. Lägst/svårast sälja november-februari då fokus ofta är annat och plånboken tunn. Undantaget är delvis 4WD-bilar som värdesätts lite extra den årstiden jämfört i midsommartid :wink:

2 gillningar

Japp, olika ägare och olika kunder har olika förväntning. Därav vikten av ärlighet för att ”matcha” en lämplig spekulant i så fall.

Är det en BRUKS-bil så ska den helt enkelt säljas som en rejäl sån. Lite bilarnas falukorv & blodpudding & gröt! :smiley:

De som söker gourmemat, specialkost eller är känslig för att ”bäst före datum” börjar närma sig är då liksom en annan grupp. Samma de som vill ha bekväm hämtmat hemlevererad.

3 gillningar

Tack för ett intressant avsnitt @Skogstomten

För att bättre förstå osäkerheterna i en TCO-beräkning vore det intressant att veta hur TCO:n för Tesla vs. V70 blev med “facit i hand”. Värdeminskningen på Teslan blev som jag förstått det högre än väntat de senaste tre åren, men gäller samma sak även V70 och hur hade det påverkat jämförelsen?

1 gillning

Vad är tilräckligt säkert som betalning?

Kontanter? (ev falska?)
Swish? (ev risk för återkrav?)
Postväxel? (ev falsk eller ogiltig?)
Banköverföring? (Men det tar ju tid…)

Senast jag sålde en bil, dock bara för 15tkr och år 2008, så loggade köparen in på sin internetbank via min dator och visade mig att han förde över summan.
Det dög för mig då. Men det tog ju faktiskt 2 dagar (det var en lördag) från hans bank till min. Plus att han ev hade kunnat stoppa överföringen så snart man kommit hem.

Ska göra en uppföljning med @skogstomten imorgon. Vad ska jag ta upp?

Gärna konkreta frågor i punktform (om jag får önska. :heart:)

Några frågor jag har fångat upp:

• Viktigaste att veta kring värdeminskning på en bil över tid? Tumregler, tips, misstag?
  • Viktigaste att veta kring husbil?
  • Att tänka på vid bilköp på blocket?
    • Hur vet man att det är värt köra till Eskilstuna för detta exemplar?
  • Att tänka på vid bilförsäljning på blocket?
    • Provtur, betalning
    • Lägga ut reg. nr?
    • Bilen ska givetvis tvättas och städas. Men vad är en annan eller flera andra lågt hängande frukter som du tycker oftast glöms bort när privatpersoner säljer bil?
    • Hur kan man tänka kring det här med köpekontrakt och betalningsmetod? Ska man helst gå till banken ändå som som @Kalle nämnde? Räcker Swish?
  • Fördelar/Nackdelar med sälj/köp-sajterna
  • Hur ser säsongsvariationerna ut på bilmarknaden? Begagnatmarknaden?
  • Billigaste prisvärda familjebiljen?
  • Mest värde för pengarna för en vanlig svensk?
  • Plus/minus kring finansiering kontant/lån/leasing
  • Kort resonemang lån / alternativkostnad för investering
  • Hur kan den billigaste bilen kosta minst 4.000 kr? Jag får det till lägre än så, inkl skatt, parkeringsavgifter, försäkring, besiktning, däckskifte. Bilen var billig i inköp, köptes kontant och har låga miltal.
  • Tankar kring några specifika modeller, t.ex. Tesla MY.
  • Ballongpinne: Urk nu har jag lyssnat och känner bara mer ångest inför kommnade köp. Blir nog en skrothög för 10k. Var inställd på att lägga 200k men tror det blir billigare att köra slut på skrot istället och sen byta.
  • Viktigaste att veta om TCO? Varför? Vad? Hur?
  • Sommarbil för nöjeskörning för en vetting peng?
  • EuroNcap och fysikens lagar - 5 stjärnor för både stor och liten bil, lika säkra?
  • Gammal sanning att antingen betalar man för sitt boende eller så betalar man för sin transport. Resonemang kring boende vs bil vs två bilar. Hur tänker du?
  • Hyrbil och bilpool - fungerar det? Misstag att undvika.
  • Privatuthyrning av bilen, vad tänker du?
  • Vad är det miljöbästa alternativet? Köpa ny elbil alt begagnad men där har man utmaningarna med batteriet och brytningen av tex Cobolt, eller köpa en bensin/diesel som man använder mindre, eller om man köper en diesel som man tankar med HVO100
  • Är det generellt sett en bra idé att köpa ut leasingbilen efter 3 år istället för att börja leta ny bil/annan begagnad bil?
  • Hur ofta är det ur ekonomisk synvinkel smartast att byta bil?
6 gillningar