359. Bilekonomi: Kloka råd när du ska köpa, sälja, byta eller äga en bil

Hur många mil har den gått?

10k mil, känns lugnt väl? En V40 D2 kan väl gå 20-30k utan större problem tänker jag?

Billigt för runt 100, de ligger annars på runt 140-170

1 gillning

En V40 D2 som har gått 10k mil för 100k är ett klipp om den är i okej skick

1 gillning

Jo men den är manuell, vill helst ha automat och Apple CarPlay vilket V40 saknar.

Men verkar vara det normala priset på blocket, är det verkligen ett klipp då?

Kanske att en VW Golf automatare med CarPlay skulle vara bättre för mig, bensinare istället då jag bara ska pendla 7km enkel väg. Kollar lite på Golf GTE också.

Kan ju också bara köra vidare med min elcykel, men hade varit gött med en bil.

1 gillning

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tesla Model Y - tillräckligt stor för 3 barn under 7 år?

Precis innan avsnittet släpptes så la jag in beställningen på min nya bil.
Jag har haft mardrömmar, jag har våndats, jag har fortsatt söka på nätet (och såklart hittat den liknande 40000 billigare igår, dock 3 timmar bort).

Jag måste ändå säga att jag är nöjd. Jag längtar tills jag får bilen då det är min absoluta drömbil.
Jag har lyckats beställa en Volvo XC90 2024 Onyx Black Xclusive T8 eAWD.
Den kommer med alla Bells n whistles som jag önskade. Panoramatak, Bower and Wilkins högtalare, ratt och säten samt 360 kamera.

Jag byter in en Subaru XV från 2017 drygt 4500 mil. Betalar sedan resterande summa kontant.

Anledningen till bytet är att större bil behövs. Jag är väldigt nöjd med min nuvarande bil (förutom att sen saknar inbyggd Navigation + Subarus infotainment system är sämre än min gamla Nokia).

XC90 är en “demo bil”. Jag provkörde den nu när den är helt ny. De kommer ha kvar den hos handlaren tills mitten på juli, sen får jag den. Kommer ligga på max 600 mil. Detta gav ca 120000 i rabatt.

Har man gjort en god affär? Kan jag ha denna bilen i minst 10år :slight_smile:

2 gillningar

God affär är det ju för att det verkar vara en drömbil för dig. Ekonomiskt är det garanterad en urusel affär, även om du behåller den länge :slight_smile:

2 gillningar

@Skogstomten Mycket intressant avsnitt. Har en Cayenne E-hybrid (2023 års modell, gått 2400 mil). Köpt ny för 1’147’000 kr… Om man bortser från priset, så är den helt perfekt för mina behov (rymmer ex. både schäfer och barnvagn). Nu dock börjat fundera på att sälja den och köpa en betydligt billigare bil (ex. begagnad Volvo V90, BMW 5-serie) för att kunna få loss pengar som istället kan investeras. Säljer jag den nu kommer dock värdeminskningen per månad ha varit brutal. Vad tror du är smartast - att sälja nu eller köra den tills hjulen ramlar av? Så klart billigare att sälja nu, men finns ju ett även ett visst värde i att ha en mer premium bil som är utrustad precis som man vill ha den.

1 gillning

Värdeminskningen är väl ändå baserad på inköpspriset i % så där lär du vara bäst ute ekonomiskt att byta till en billigare bil. Generellt sett.

1 gillning

Nej sälj inte om du inte absolut behöver pengarna och det är kris. Du vill sälja efter du stått för den största värdeminskningen. Lika bra ha kvar den ett tag till.

1 gillning

Ja, jag är kluven. På ett sätt tänker jag att det är lika bra att behålla den 10’000 mil till. Fantastisk bil. Reflekterade nog inte riktigt över alternativkostnaden från början dock…

Ratt och säten är onekligen bra att ha i bilen :joy: Skämt åsido, hoppas att du blir nöjd! Kul att du köper din drömbil!

3 gillningar

Kör inte så mycket, och har fått en del stöd vid service och reservdelar av min far, som inte framgår nedan, men hamnar en bra bit under 4000 kr/mån oavsett med eller utan alternativkostnad. (Baserat på faktisk data från Balansbladet/Spirecta sen 2016)

4 gillningar