367. Angaudlinn: ekonomiskt fri / FIRE vid 50 års ålder

Man vill ju veta mer om fondutveckligen och sparkvot mm

1 gillning

Bästa t-tröjan! :raised_hands:

Håller på att kikar på YT! :blush:

4 gillningar

Hej
Vill du utveckla det resonemanget?

Jag är i planer om RE, ska/bör man då räkna med totala summan på ”min Pension” minus skatt i sin sammanlagda pengapåse?

Hurra för @angaudlinn ! :heart_on_fire:

2 gillningar

18:00 på Youtube. Gud vad jag hade hatat vara den 18:åringen med en farsa som kraschar frukosten varje dag helt plötsligt :laughing:

2 gillningar

Blev nyfiken på formuleringarna kring att kapitalet ska räcka tills ålderspensionen börjar betalas ut. Jag förmodar att det ska toppa upp något även efter att den börjar betalas ut också.

Det jag är lite osäker på hur det funkar är hur slår det mot din ålderspension att du slutar jobba i ”förtid” och är det lätt att räkna ut? Tjänstepensionen kan man ju börja ta ut redan vid 55. Men även den beräkningen utgår ifrån att du arbetar till 55.

Har du några ord att dela om detta? @angaudlinn

1 gillning

Inspirerande men jag blir avundsjuk!

Jag hoppas på att sluta jobba om fyra år men skulle gärna sluta jobba idag!

Jag gillar att resa och att dricka dyra champagner men har också billigare intressen så att alltid vara ledig skulle inte behöva kosta alltför mycket.

Tyvärr har jag en hustru som ställer högre krav än mig på saker som kostar pengar så jag får ändå jobba vidare några år till! (Jag väljer ändå hellre henne framför evig semester!)

Jag har ett jobb jag gillar men längtar ändå ständigt efter att vara ledig och bestämma över all min tid. Att vara en del av ett sammanhang som man får vara när man jobbar har jag absolut inget behov av.

1 gillning

Jag hade älskat det! :wink:

Kul med uppföljning, även om det redan avslöjats en del av resan i chatten under vårens höjdpunkter.

Intressant att människorna omkring dig har så olika reaktioner men ändå vågade visa intresse och nyfikenhet kring det praktiska. Tror också att alla som väljer att bli Fire har olika mål, förutsättningar och förhoppningar. För alla är vi olika. Så förstår helt klart Jans vinkel att exakta summor är mindre viktigt, det är så mycket annat som skapar ramverket för Fire.

Vore kul med en del tre, om ett år igen, för att följa upp och se om det dykt upp nya intressen, vanor eller möjligheter.

Tack för bra uppföljning och jag tyckte inte avsnittet kändes för långt. :blush:

5 gillningar

Sparkvot pratade vi mer om i förra avsnittet (#316) och utvecklingen har ju varit bra då vi haft ett fantastiskt börsår. Just nu är sparkvoten 0% och på fredag kommer sista lönen så för mig är väl framtiden mer intressant. :smiley:

10 gillningar

Stilpoäng för tematiskt korrekt GIF! :heart:

1 gillning

Ja tack, gärna. Men det är inget tvång:

Man kan simulera det på minpension.se genom att fylla i att man saknar arbete fr o m nu. Då får man en pension baserad på de intjänade pengar man har. Den är inte superhäftig, men det många glömmer är att jag ju trots allt jobbat 27 år, så den är ändå inte katastrof.

Nix. Inte jag inte. Den kan jag ta först vid 61. Välkommen till mitt piffiga avtal. :wink:

2 gillningar

Ok då förstår jag inte hur du får ihop ekonomin efter ordinarie pension, men jag underskattar nog hur billig du är i drift, hur hög din pension blir eller båda.

Hade missat detta!

Jag lovar att jag läste något helt annat än piffigt första gången jag läste.
Tack för svaren!

4 gillningar

tittar på din bild vid ditt alias… nickar :wink:

Det är väl därför både jag och @janbolmeson trycker på det i avsnittet också. Börjar man säga siffror så avfärdar en del innehållet för att det inte är realistiskt för dem i just deras situation.
Mitt hus har inga stora underhåll som väntar, elen är “gratis” och bilen ska mest troligt få nytt hem nästa år. Att leva är inte så dyrt. Att underhålla sig däremot, det kan kosta hur mycket som helst. Men det måste inte.

Med allt det sagt så ekar jag lite av vad jag sa i podden: Inget ont om de som jagar skidresa, sportbil, lyxmiddagar etc. Men jag föredrar uppenbarligen billigare nöjen. Det är “bara” skivor och syntar jag vräkt mycket stålar på genom åren.

22 gillningar

Det ligger nog mycket i vad du säger. Solcellsbiten har vi också gjort, med batteri och allt för över två år sedan. Men blanda inte in min moppe i detta! :stuck_out_tongue:

8 gillningar
  1. Bestäm vilken utgiftsnivå du vill ha i RE
  2. Gå in på minpension.se och använd uttagsplaneraren eller simulatorn för att se hur mycket pension du får ut beroende på när du slutar jobba.
  3. Differensen mellan 1 och 2 visar hur mycket du behöver plocka från eget sparande efter start av pensionsuttag.
  4. Nu vet du även hur mycket du behöver fram till pensionsuttag.
9 gillningar

Redan när jag såg “The Fifth Element”-tröjan visste jag att det här skulle bli bra, och jävlar vad bra det blev! Stort tack för ett fantastiskt avsnitt och hoppas på att få se er ihop igen om 2 år för en uppföljning :raised_hands:.

8 gillningar

Imponeras verkligen av hur skickliga ni är på att sätta ord på känslor och kompexa tankar i realtid. Särskilt intressant att höra resonemanget kring egenvärde.

Jag reflekterade över hur “värdelös” jag kände mig under semestern. Jag tänker nog snarare att människovärde, precis som ett företags värde, är nuvärdet av all framtida produktion. Det är därför det är en tragedi när någon föds med handikapp, får dåliga betyg, blir arbetslös eller åldras. Och det är därför man skyddar barn före gamlingar i krissituationer.

Säger inte att det är rätt, utan att jag avundas Angaudlinns självkänsla och högre perspektiv på tillvaron :+1:

12 gillningar

Trevligt avsnitt!

Kul att se hur jordad du är. Livet handlar inte om att ha mest pengar eller prylar utan att uppskatta det. Med eller utan att gå FIRE.

Speciellt viktigt att leva sitt eget liv och inte försöka uppfylla folks förväntningar på vad man ”ska” göra.

Det kommer att gå galant framöver!

18 gillningar

Stort tack @angaudlinn @carolinebolmeson och @janbolmeson . RIktigt bra avsnitt. Mycket inspirerande, framförallt vad gällande att ta tag i de mjukare frågorna i livet.

7 gillningar