367. Angaudlinn: ekonomiskt fri / FIRE vid 50 års ålder

Visst är det härligt när man väl bestämt sig? Vi har många likheter och själv är jag bara några månader in på resan men det ser bra ut. Vi får uppdatera om ett år och stämma av. Tror väl kanske jag är lite för försiktig i min strategi men det känns bra. Hoppas ni gör fler avsnitt under resan.

Hare!

3 gillningar

Kudos! Bra och inspirerande avsnitt! :blush::+1:

2 gillningar

Jättebra avsnitt. Visst är detta ett årligen återkommande inslag i podden?

3 gillningar

Helt underbar avsnitt. Nu förstår man varför @angaudlinn har en aura av positiv energi :slight_smile: jag uppskattar verkligen att boendet är avbetalt. Visst finns det löpande utgifter som underhåll. Det kommer man aldrig ifrån. Men man slipper få hjärtat i halsgropen när Riksbanken får för sig att höja räntan/sänka räntan.

Tanken för min egen del är att jag och frugan ska gå samtidigt. Åldersskillnad 10 år. Så i mitt fall så får jag gå när jag blir 70 och hon får gå när hon är 60. Men samtidigt skall det bli så vi får de sista åren tillsammans. Har sett andra i min närhet där man inte har gjort en plan när det är så stor åldersskillnad och en yngre har jobbat till normala pensionsåldern och den äldre närmar sig 80.

2 gillningar

Intressant avsnitt!

Jag är nyfiken på hur du praktiskt gör dina ”stegade fasträntekonton”.

Min egen upplevelse är att många institut har rätt krångliga processer (ofta med papper, brev, hanteringstider, mm) för att öppna konton. Därtill är det ibland problematiskt att föra över beloppen från sin hemmabank. Ibland ska man tajma ett visst tidsfönster mellan likvidkonto och fastkonto. Mm, mm. Självklart startar hela processen om från ruta noll när bindningstiden går ut när man vill förlänga på en annan tid.

Förutom några big Five har jag testat Santander, Aros, Klarna, SBAB, Marginalen, Collector, mfl och ingen är speciellt smidig att ha o göra med.

Att då rulla runt 12 månadskonton kanske på 2-3 olika institut dvs 36 konton känns ju som en mardröm, som återkommer varje månad…

@angaudlinn

• vilket/a institut tycker du funkar för dig?
  • tänker du för övrigt ngt om insättningsgarantin?
2 gillningar

Tack för ett mycket bra avsnitt!
@angaudlinn - Uppskattar mycket din positivitet, ödmjukhet, och din avslappnade “enkla” livsfilosofi

Tack för att du delar med dig, speciellt kring de mjuka värdena och vardagsfrågor som kan komma upp då man inte arbetar längre.

Beröm till er alla tre i studion - och återkom gärna med fler uppdateringar framöver. :+1:

4 gillningar

Synthar :heart:

Har du @angaudlinn någon favorit bland dina Roland, Yamaha eller Korg?

2 gillningar

Tack igen för alla glada tillrop! :smiley:

Nu är min upplevelse såklart subjektiv, men jag har Länsförsäkringar som huvudbank. Jag upplevde första att det var krångligt att starta konto och fick ringa in och få hjälp (dock helt utan en massa papper och annat strul, bara ett kort samtal och bank-id). En del av krånglet låg nog i min ände eftersom udda webbläsare och add-ons inte rimmade så bra med sidans kodning. :joy:

Hursomhelst, jag har testat lite olika bindningstider under året för att se hur det känns, även om tanken är varit att hålla ettårsperioder. Den första bindningstiden (en sexmånaders) löper ut på fredag och jag fick meddelande häromveckan där jag kan välja att binda om. Om jag inte väljer något får jag summan utbetald till mitt vanliga “lönekonto” och fasträntekontot avslutas. Jag väljer att sköta det manuellt på fredag eftersom jag vill fortsätta “testköra” min strategi och öva in “hantverket”…

Det kan ju vara så att jag upplever det enkelt, eftersom allt sker inom en enda banks arkitektur. Det kan också vara så efter de där struliga första gångerna då att jag proklamerade att jag tänkte starta ett nytt konto i månaden, att kundtjänst tog bort nå’n spärr el dyl, men det låter jag vara osagt. Jag ville bara nämna det. :slight_smile:

Ja, det låter ju sjukt jobbigt, om man inte hittar några som funkar, men jag har som sagt allt på samma bank och har man inte väldigt höga månadsutgifter så borde tolv konton med ca två månadsutgifter på varje inte passera insättningsgarantin.

De där har jag nog redan lyckats svara på, men som förtydligande:

Jag kör mina hos LF.
Jag hr tänkt på insättningsgarantin, men har ju låga utgifter så den är inte inom räckhåll på långa vägar. Jag förstår att det är skillnad om man har stor familj, ett eller flera lån etc. Men då borde man kanske också ha en partner som kan rulla hälften av lånen på sitt konto.

Jag tänker också att det får vara tolv konton à två månadsutgifter och inte 24 à en månad. Det ger lite mer flexibilitet om det kommer en månad om ett par år då det kanske behövs 150% av månadsutgiften pga trasigt kylskåp och samtidigt börsfall.

Rörigt? Fråga isf igen. :see_no_evil:

2 gillningar

härligt off-topic: :smiley:

Jadå, det har nog alla “föräldrar”. :rofl: Men jag gillar bäst riktigt knasiga och udda maskiner från förr. EDP Wasp brukar jag svara när folk frågar.

3 gillningar

Aha. Nu inser jag att jag blandat ihop korten för mig själv. Tack.

Ingen är intresserad av detta, men för att förklara för mig själv: jag använder FRkonton till både buffert och till en del av pengamaskinen.

Bufferten håller sig tillräckligt nära insättningsgarantin för att jag ska sova gott. Det är ju i pengamaskinen jag behöver tänka på insättningsgarantin men där har jag ju inte samma behov av en månadsstege.

Jag går och sätter mig på bänken igen :slight_smile:

3 gillningar

Ja då förstås… då är det lättare att slå i taket. :smiley: Mina är ju primärt buffert. Den lilla räntan man får har mest som plan att inte ge inflationen fullt spelrum.

1 gillning

Måste säga att det känns mycket lättare att köra lite räntefond+guld än hålla på och greja med fasträntekonton varje månad.

Slipper sitta och fundera på regler för när vad ska tas ut, också. Bara att ta ut enligt standard ombalansering så att rätt procentandelar behålls.

Är det en årsutgift totalt så gissar jag att det är mindre än en tjugofemtedel (4%) av kapitalet?

Är detta kanske en förekomst av det onödiga optimerandet du nämner? :sweat_smile:

3 gillningar

Fast det är ju en vanlig ombalansering. Jag tänker ju på flexibelt uttag vid nedgång etc.

Nej, det är ca två årsutgifter (om man tänker lean FIRE).

Nej, det vill jag inte hävda… faktiskt. :sweat_smile: Kanske hjälper det mig iofs att inte pilla på det andra och i så fall är det ju en bonus, men att ha tillgängliga kontanter om något viktigt går sönder (kylskåp, växelriktare, varmvattenberedare etc) är ju bra och får vi ett “Ukrainadyk” på börsen tar jag hellre från bufferten ett par månader än dränerar mitt ISK som istället får tid att studsa tillbaka.

p.s.Glömde säga det tidigare: Kör man fasträntekonto med tremånadersbindning så kan man låta dem löpa av sig själv. Då binds de om automatiskt.

5 gillningar

Yup, och effekten blir att man tar av räntor+guld när aktierna gått kass, och tar av aktierna när aktierna gått bra (=normalt).

Men vad är då “kass” resp “bra”? Där behövs ju ändå någon differentiering. :smiley:

Med mina 90+ % i aktier känns min lösning ganska given. Kör man 60/40 el dyl förstår jag att det kan löna sig att tänka på andra sätt.

Det sköter ju sig själv med ombalansering. Man tar ut så det återgår mot bestämd procent. Generellt ökar aktierna mer än räntor+guld, så i normalläget plockas av aktierna. Har aktierna gått ner eller stått still till den nivån att räntor+guld kört ikapp, då plockar man därifrån i stället.

Jag har 10% räntor, 10% guld, så ett gäng årsutgifter där.

I praktiken gör jag så att jag tar ut pengar från värdepapperskrediten varje månad, sedan gör jag ombalansering/sälj 1-2 gånger om året där jag även säljer/köper för att återställa procenten. Emellan det behöver jag inte röra värdepapperna.

3 gillningar

“Rulla om” fasträntekonto hos SBAB går på någon minut i deras nätbank.

5 gillningar

Vi har ett upplägg som är lite mer Fat FIRE så vissa saker är annorlunda och igenkänning inte så hög :nerd_face:

Men, vissa problem är såklart exakt lika. FR som bond ladder låter som en bra lösning tycker jag. Vi kör med iBonds i EUR (home bias) som är obligations fonder med förfallodag. Den stora feature man vill åt är så klart att man vet utbetalningens tidpunkt och storlek innan man trycker köp. Det var intressant att höra din strategi för när du tänker sälja aktier, jag tycker det låter ganska rimligt :+1:

12 konton låter som en del “over pill” :nerd_face: vi kör ett innehav per år (utbetalning av en årslön) med löpande 5 års framförhållning. 1-2 år tycker jag är alldeles för lite i början på FIRE. Jag tycker också man bör dra ner risk stegvis 5 år innan FIRE start, och sedan köpa tillbaka risken 5 år efter. Just första tiden kommer vara definerande för portföljen på lång sikt. Vi går i aktieinnehav 100% → 75% (start FIRE) → 90% (5 år efter). Ett slags lutande 10 års bond tent.

Men hej! Bra att alla är olika, det finns inget rätt svar :scream: (igen) lycka till!

Bara för att det nämndes: Mikael Nyman :joy: spot on, unidentified flying object.

7 gillningar

Det är det säkert också, men eftersom jag tar lite större risk så vill jag också testköra detta. I mitt lilla dokument om strategin är jag beredd att ändra och, som sagt, hellre pilla på den är att hålla på och flytta runt bland fonderna. :joy:

Vi är nog inte hans favoriter heller, om vi säger så. :rofl:

5 gillningar

Nej det gör han ju alltid väldigt klart, med förakt mellan raderna. Han verkar ha frångått rollen som känslolös byråkrat och berättar nu för medborgarna, från hjärtat, vad som är bäst för dem, och älskar det :heart::+1::joy: han har hittat sin meningsfullhet

4 gillningar