367. Angaudlinn: ekonomiskt fri / FIRE vid 50 års ålder

Alltså, förlåt. Vem pratar vi om?

2 gillningar

Mikael Nyman på pensionsnyheterna. Han är en ivrigt arbetspåhejande “expert” som ofta dyker upp i P1:s olika ekonomiprogram.

5 gillningar

Jag lyssnade på avsnittet nyss och gillade det mänskliga i det men inser att Angudlins 100% aktiemarknadsportfölj hade jag som trygghets-junkie inte klarat av, trots att jag är Fire.

Att klara av två år med höga räntor var uppe när personer som sparar till fire tvingas lägga pengar på lånen istället.
Min spontana tanke är att det som fungerade bäst 2022 när räntorna steg var guld(/råvaror) och kort ränta.

Den som har hög belåning för att få hög hävstång i sitt sparande kanske har mest nytta av att ha en buffert i guld och kort ränta för att klara av 2 år med höga räntor på lånen?

3 gillningar

Kan väl nämna att ni inte exakt har en snarlik syn på hur länge man ska arbeta :innocent:

2 gillningar

Från pensionsnyheterna:

Mikael Nyman är också en flitigt anlitad föreläsare och moderator och kallas av många för “Mr Pension”.

Ganska häftigt smeknamn faktiskt. :sunglasses:

1 gillning

Det förstår jag… om man nu har lån. Att jag kör mindre buffert är ju för att jag är skuldfri och har låga levnadskostnader. Så, det är ju inte precis en manual någon annan ska följa. :smiley:

Har man lån bör man ju åtminstone räkna med KALPen i sitt bufferttänk. Är de fasta räkningarna på 15k och lånen i vanliga fall på 5k så är ju 20k verkligen i snålaste laget exempelvis. På med inflationrus, ränterus och otur så går det fort utför.

2 gillningar

Instämmer med er andra, mycket inspirerande att lyssna på dig igen Jesper!
Tog speciellt till mig detta att du delat upp på flera fasta räntekonton så att de löper ut månadsvis under året och då kan du själv placera dem igen om du inte behöver dom. Det kommer ju en ny slant igen nästa månad. (Nu kommer väl räntan sänkas en hel del framöver men iallafall.)

2 gillningar

Mycket trevlig lyssning! Avsnitten får snurra ett varv till på en tågresa under morgondagen.

Största inspirationen som kontantinsats-FIRE (det är en variant där jag klarar FIRE-kalkylen men tar frilansprojekt då och då för att underlätta ett stundande husköp), är att få ett kvitto på den peace of mind som låga fasta kostnader ger. Jag bor billigt idag och vet redan detta, men det ger en boost att få höra att det är möjligt även i huslivet.

Har själv ett liknande regelverk som styr hur stor del av uttagen sker från portfölj VS räntekonton. Det benades ut med hjälp av en tidigare forumtråd på ämnet. Inga rullande konton här dock, jag kör istället setupen:

2 års-buffert:
21 månadsutgifter på fasträntekonto, oftast 3 månader bundet, skulle nog kunna vara 6 månader.
3 månadsutgifter rörligt.

Konsumtionskonto:
6 månadsutgifter rörligt. Detta konto betas av under ett halvår och fylls sedan på med ny kosing utifrån regelverket. Från cash, portföljen, eller både och. Eftersom kontot i princip kan vara tomt innan påfyllning har jag de 3 obundna månaderna inom 2-årsbufferten.

Mul-ti-paas.

10 gillningar

@angaudlinn betalade du tionde när du jobbade i kyrkan? Hur gör du nu med kollekthåven?

Det låter ju väldigt likt min tanke också, med lite tweaks. Men multipass ska ju funka för alla så det är bra med lite variation.

Nej. Svenska kyrkan plockar (ju) medlemsavgiften via skattsedeln för de som är medlemmar. Så ja, medlemsavgiften sjunker nästa år för min del.

Jag gör som jag brukar. Samlar man in till något som jag själv tycker är vettigt kan jag pytsa i en slant. Är det något jag inte tycker ska ha bidrag så får de inget. Vi, som f d statskyrka, har en helt annan tradition kring kollekt än frikyrkor och många kyrkor utomlands, där man är helt beroende av kollekt och gåvor för sin egen verksamhet. I Svenska kyrkan kommer merparten av driften från medlemsavgifter och investeringar.

7 gillningar

Tack för ett väldigt bra avsnitt! Sa själv upp mig i förra veckan efter 25 år på samma arbetsplats (är 58 år) och känner igen mycket av det du beskriver. Undrar lite hur du förklarade för dina barn att du slutat jobba? Vad var deras reaktion?
Fortsatt lycka till!

7 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Tack! Blir det FIRE nu då, eller har du arbetsplaner? :thinking:

Jag ringde min äldste och berättade att jag hade sagt upp mig och sedan haffade jag den yngre när han kom från skolan samma dag och sa till honom. Men jag “smög” ut infon lite, så de fick fråga som alla andra och då kunde jag berätta att jag inte hade nytt på gång och inte tänkte söka något direkt iaf. Till de flesta som undrat har jag sagt att jag iaf ska ta ett år ledigt först, så får de vara nöjda med det.
Nu däremot, inför fullbordat faktum, så har min yngste sett båda poddavsnitten och börjat skoja med mig om mitt FIRE-liv: “-Ja, du som har FIRE har ju inte så bråttom…” och liknande. :joy:
Jag tror min äldste fattat också, men vi ses lite då och då, så den infon kommer väl med tiden. Han har fullt upp med sitt jobb och sitt liv.
Min tanke har hela tiden varit att inte trycka det i ansiktet på folk. Att det var viktigt att säga till barnen samtidigt handlade mer om att jag inte ville att exet skulle höra nå’t på omvägar. Så henne sa jag till i förbigående när jag ändå sällskapade sonen förbi en vardagseftermiddag.

Så, egentligen ganska odramatiskt trots allt.

8 gillningar

Tackar, tackar!

Ja, det är nog bra att avdramatisera det hela och ta det efterhand. Har precis berättat för chefen och några väl utvalda kollegor. Nu går jag och lurar på hur jag ska berätta för barnen. De är 12 och 16 år så det ska bli spännande och höra vad de säger… Ska jobba året ut så jag har ju lite tid på mig. :slight_smile:

Japp, nu blir det att leva på portföljen i 8-9 år innan jag börjar nalla på pensionen. Ekonomiskt blir det inte så stor skillnad men vardagen blir ju helt annorlunda. Därför började jag (och frun) med en helt ny morgonrutin för drygt ett år sedan. Som en förberedelse. Upp kl. 05:30 och sedan styrketräning eller löpning varannan dag utom lördagar. En riktig “gamechanger”. Klockan 07:30 sitter man med barnen och äter frukost och har redan tränat och tagit en kall dusch. Nöjd med sig själv och full av energi (oftast). :slight_smile: Att då få förmånen att helt själv bestämma vad man vill ägna sig åt under dagen, det ser jag verkligen fram emot. Inte behöva passa tider osv.

Är det någonting som du hittills är förvånad över eller något som du upptäckt inte blivit som du tänkt dig?

12 gillningar

Det låter som att du också har en bra plan för FIRE-tiden. Tidig träning är guld värt t ex! :+1:

Det behöver nog gå längre tid. Men jag blev lite förvånad över hur lite jag brydde mig vid det lilla hacket i börskurvan häromveckan.
Nu har skolan bara precis börjat igen, men kanske kommer det fler insikter när jag har egentid mitt på dagen framöver eller när nå’t formulär ska fyllas i… vi får se. :smiley:

3 gillningar

Intressant avsnitt!! Jag har några personliga frågor. Jag funderar över dina nuvarande familjerelationer och hur de har påverkat formatet för din FIRE. Jag tänker dels på att du inte har en partner du delar hushåll med, det gör, tänker jag mig, att det blir mycket enklare att styra helt efter eget huvud. Har du tänkt tanken på hur din situation skulle vara om din särbo och du bodde ihop? Fördelar med din FIRE? Nackdelar? Bör bägge köra FIRE?

Sedan tänker jag på att du har ett barn kvar hemma. Tror du att det kommer påverka din situation när han flyttar ut och du inte längre har någon att förhålla dig till?

Jag skulle alltså vilja höra dig spekulera i dessa två aspekter. Jag tänker att upplevelsen av frihet påverkas mycket av tillgång till social kontakt (sonen) och att inte behöva anpassa sig ekonomiskt efter en partner. Vad tänker du om detta?

3 gillningar

Tack för trevligt sällskap i lurarna, hoppas på att få höra om fortsättningen! :slight_smile:

Jag är själv kring 30 år gammal och har mycket annat än FIRE att fokusera på i livet just nu, men jag gillar verkligen tanken på att ha möjligheten att sluta arbeta i framtiden om man skulle vilja det. Eller kanske jobba 50% exempelvis (även om det inte alls är samma sak förstås). Just nu har jag gått ner i arbetstid för att få mer tid till att vara förälder och det känns helt rätt även om det blir mindre över till sparande. Det blir över till sparandet ändå för vi har inte särskilt dyra intressen, det är verkligen en superkraft när det gäller sparande…!

Tack för inspiration och kloka tankar, @angaudlinn är definitivt en av mina favoritgäster i podden :+1: Kul med din närvaro i forumet också!

PS Tack för svaret angående allvädersportföljen, blev inte helt förvånad :joy: Jag blev nyfiken på “högre avkastning till lägre risk” :exploding_head: men det är en väldigt komplicerad portfölj, åtminstone den avancerade, och hittills känner jag inte att mitt intresse motsvarar kunskapsbehovet.

2 gillningar

Jag har också lyssnat på avsnittet. Kul att höra din resa till FIRE.
Jag har väl 15 år kvar innan jag kan checka ut från jobbet om allt vill sig väl, i bästa fall tidigare än så.
Jag är mest fundersam på upplägget med sparkontona och aktiefonderna.
Hade det inte gått lika bra att ha en tex 60/40 portfölj på Lysa eller ett ISK med aktiefonder och ett fondkonto med ett par räntefonder?
Jag tänker att både 7AP och många tjänstepensioner har ju ett upplägg där det blir större och större räntedel ju äldre man blir?
Om man nu går i FIRE, är det egentligen inte bara styra om till hög andel räntefonder och sedan köra ett månatligt uttag oavsett hur börserna går? Verkar så krångligt tycker jag bara.

1 gillning

Tack för ett mycket bra avsnitt! :smiley:

Jag måste erkänna att jag har svårt att lyssna på andra ekonomipoddar efter ha lyssnat på ett hundratal avsnitt från er.

3 gillningar

Jag har sparkonton på SBAB, Santander och Morrow (gamla KomplettBank). Jag tycker att ingen av de bankerna är svåra att hantera insättningar och uttag på något sätt förutom att Santander och Komplett tar 1 eller 2 dagar extra för överföring till min vanliga bank SEB. Jag behöver bara ha koll på numret som ska in i OCR-fältet vid insättning på kontot.

Vad jag förstår så har du @angaudlinn satt upp ett regelverk för varifrån uttagen ska göras, räntor eller aktier, beroende på utveckling föregående kvartal. Jag undrar hur du gör dina uttag rent praktiskt från de tolv rullande fasträntekontona. Hur undviker du att hamna i ofas om du tvingas ta ut två månadsutgifter så att ett konto försvinner?

1 gillning